Terugblik; Thema-avond met John Blankenstein Foundation
dinsdag 24 oktober 2017

Gisterenavond organiseerde de John Blankenstein Foundation een thema-avond in onze kantine over respect en acceptatie. Helaas was de opkomst een beetje teleurstellend, maar voor de 15-20 clubmensen die wel aanwezig waren was de avond interactief en zeer interessant.

De eerste spreker was Jeroen Manschot, scheidsrechter Europa, Eredivisie en Jupiler.
Hij liet met sprekende voorbeelden zien hoe lastig het vak is en voor welke dilemma’s je soms komt te staan. Dit was voor veel aanwezigen echt een eyeopener, het is echt niet zo makkelijk om een buitenspelmoment of handsbal te beoordelen! Ook sprak Jeroen over de competenties die je ontwikkelt als je als scheidsrechter aan de slag gaat en wat voor ontwikkelmogelijkheden de KNVB te bieden heeft.

Thijs Smeenk over acceptatie van homoseksualiteit in de sport. Thijs is oud-voetballer, thans ANP-journalist.
Toen Thijs op jonge leeftijd er achter kwam dat hij op mannen valt was dit direct een moeilijke situatie voor hem, hoe zou zijn omgeving er op reageren? Uiteindelijk besloot hij enkele jaren later om van voetbal af te gaan en heeft het vervolgens nog een hele lange tijd geduurd voordat hij er openlijk voor uitkwam. Wat van te voren een grote drempel leek bleek uiteindelijk ontzettend mee te vallen, zijn omgeving was gelukkig heel positief en ook op de voetbalvereniging waar hij ooit van af was gegaan hebben zijn vrienden hem teruggevraagd. De club in Hoevelaken besteed regelmatig aandacht aan het onderwerp en is bewust bezig om de acceptatie in de omgeving te vergroten!

Karin Blankenstein de zus van de in 2006 overleden topscheidsrechter John Blankenstein en voorzitter van de John Blankenstein Foundation die zich inzet voor meer openheid en acceptatie ten aanzien van seksuele diversiteit in de sport, met name in de mannelijke teamsporten zoals voetbal, handbal en hockey.
Na het verhaal kwamen de vragen vanuit de zaal op gang en sloot Karin als ervaringsdeskundige aan bij Thijs, met name de verschillen tussen de leeftijden kwamen ter sprake en ook de wijze waarop de John Blankenstein foundation jonge homo’s probeert te triggeren om hun verhaal te doen. Zij hebben de kennis en kunde in huis om jongeren hier in te begeleiden.

Van Dijk Brouwer Installatietechniek