Nieuwe Technisch Coördinator S.V. Honselersdijk: Jasper Steringa
dinsdag 24 oktober 2017

Niet alleen binnen het bestuur hebben er enkele veranderingen plaats gevonden dit seizoen, ook binnen de Technische Commissie (TC) zijn er dit seizoen enkele nieuwe personen actief. Nadat de vorige Technisch Coördinator (René v.d. Kooij) te kennen had gegeven geen tijd meer te hebben om deze functie verder in te vullen, ging de club op zoek naar een vervanger. In de persoon van Jasper Steringa is de club erin geslaagd deze functie in te vullen. Graag stellen wij hem nader aan u voor.

Voor de mensen die je nog niet kennen: zou je jezelf voor kunnen stellen?
Ik ben Jasper Steringa, 41 jaar, samenwonend met Mariëlle Mol en vader van 2 dochters (10 en 14 jaar). Allebei mijn dochters handballen bij Quintus. Ik heb jarenlang gevoetbald bij deze mooie club en ben in het verleden ook van diverse teams in verschillende leeftijdscategorieën trainer/coach geweest. In het dagelijks leven ben ik teamleider/adviseur bij Flynth adviseurs en accountants in Naaldwijk, waar ik nu alweer ruim 10 jaar werkzaam ben.

Heb je buiten het voetbal om nog hobby’s?
Nee, eigenlijk niet. Ik ben eigenlijk dag en nacht wel met mijn hobby (voetbal) bezig. Pas als we met z’n allen op vakantie zijn kan ik dit wat loslaten.

Op welke manieren ben je eerder betrokken geweest bij S.V. Honselersdijk?
Zoals eerder genoemd, ik heb jarenlang gevoetbald bij deze mooie club en ben daarnaast ook jarenlang trainer/coach geweest van diverse teams in verschillende leeftijdscategorieën. Door fysieke problemen heb ik mijn actieve voetballoopbaan als speler vroegtijdig moeten beëindigen, maar heb ik mij verder kunnen focussen op mijn trainersloopbaan. In het seizoen 2012-2013 ben ik voor het laatst trainer/coach geweest van deze club van de JO19-1 (A1), ook toevallig het team wat ik dit jaar ook onder mijn hoede heb. Dit was een prachtig seizoen, waarbij we uiteindelijk ook het kampioenschap mochten vieren. Daarnaast vind ik het ook prachtig, dat een zeer groot deel van de toenmalige JO19-1 groep nu in het 1e of 2e van deze club speelt.

Wat houdt de functie van Technisch Coördinator precies in?
In hoofdzaak heeft een Technisch Coördinator (ook wel Hoofd Opleidingen genoemd) 3 kerntaken:

Kerntaak 1: Zet het jeugdvoetbalbeleid op.
Hierbij wordt een nieuw jeugdvoetbalbeleid opgesteld en wordt het bestaande jeugdvoetbalbeleid verder door ontwikkelt. Het opstellen van het jeugdvoetbalbeleid is reeds gebeurt, dus nu dient het jeugdvoetbalbeleid verder door ontwikkelt te worden.

Kerntaak 2: Het uitvoeren van het jeugdvoetbalbeleid.
Hierbij gaat het om het implementeren van het jeugdvoetbalbeleid en het bewaker hiervan. Daarnaast wordt het bestuur geadviseerd over het jeugdvoetbalbeleid en hoe zaken eventueel anders kunnen of verbetert dienen te worden.

Kerntaak 3: Het ontwikkelen van het jeugdvoetbalkader.
Hierbij gaat het om verdere ontwikkeling en scholing van jeugdkader en eventueel individueel begeleiden van kader.

Wat houdt dit in de praktijk voor S.V. Honselersdijk in?
Binnen S.V. Honselersdijk zijn bepaalde zaken al op orde en sommige zaken dienen we nog verder op te pakken, uit te rollen of te verbeteren. Omdat we niet alles in 1x kunnen doen, hebben we voor dit seizoen bepaalde speerpunten bepaald die verder opgepakt, uitgerold of verbetert dienen te worden. Voor het huidig seizoen zijn dit de speerpunten:
- Verdere uitrol/doorvoering van de speelwijze van de selectieteams (bovenbouw) in de trainingen en wedstrijden. Dit betreft een verdere implementatie en bewaking van het jeugdvoetbalbeleidsplan.
- Verdere scholing en ontwikkeling van de selectietrainers (bovenbouw) door periodieke overleg met de Technisch Coördinator.
- Door ontwikkelen en verbeteren van het jeugdvoetbalbeleidsplan van de S.V. Honselersdijk.

In de praktijk betekent dit dat ik veel trainingen en wedstrijden van de selectieteams (bovenbouw) observeer en analyseer. Vervolgens ga ik dit in het periodiek overleg met de trainers bespreken (of individueel), zodat we stapje voor stapje gaan voetballen volgens de speelwijze die is vastgelegd in het jeugdvoetbalbeleidsplan.

Wat zijn doelstellingen die je wilt behalen als Technisch Coördinator van S.V. Honselersdijk?
Een belangrijke doelstelling voor elke club is, dat elke vrijwilliger/speler die aandacht krijgt die hij/zij verdient. We zullen daar met z’n allen voor moeten zorgen. Als we middels het delegeren van zaken dit wel kunnen realiseren, dan is dat al een doelstelling die behaald is. Daarnaast hoop ik, dat we als club, begeleiding en trainersstaf op den duur op een zelfde manier over voetbal, opleiden, ontwikkelen, selectiebeleid, etc. denken en praten. We zijn een mooie dorpsclub, die het met veel vrijwilligers moet proberen te redden.

Wat zijn je verwachtingen wat betreft je functie binnen S.V. Honselersdijk?
Een aantal jaren geleden is ervoor gekozen om het jeugdvoetbalbeleidsplan nieuw leven in te blazen. Dit is samen gegaan met het herijken van de Technische Commissie. De organisatie en het plan liggen er nu. Dit seizoen is een volgende stap gezet door het verder uitrollen (implementeren) en bewaken van het jeugdvoetbalbeleidsplan. Mijn verwachting is, dat de club een verdere stap zal zetten wat betreft deze functie, waardoor er een volwaardige invulling gegeven kan worden aan allerlei zaken die nu helaas (nog) niet ingevuld worden.

Sosef & v/d Knaap