Van de bestuurstafel; SuperSaturday
dinsdag 28 maart 2017

Zoals de meeste bezoekers van de afgelopen Supersaturday gemerkt hebben, heeft het bestuur de teugels wat moeten aantrekken. Wij hebben vanuit onze eigen leden en verschillende ouders te horen gekregen dat onze Supersaturday bezocht werd door een groot aantal niet-leden en jongeren die net wel/niet de 18 jaar hebben bereikt. Dit probleem is 2-ledig. Eerste probleem is dat onze eigen leden zich bij deze extreme drukte een vreemde voelden in hun eigen kantine. Het tweede probleem waar jullie bestuur mee geconfronteerd werd, is het gebrek aan overzicht over drankmisbruik onder kinderen benden de 18 jaar. Bij de wet is besloten dat wij geen alcohol mogen schenken aan kinderen onder de 18 jaar!

Met deze twee opdrachten hebben we getracht om een Supersaturday te organiseren. Met succes! We hebben erg veel positieve geluiden gehoord, want de leden herkenden ons eigen feestje weer.....

Wij hebben nagedacht over hoe we deze opdrachten op een goede manier konden uitvoeren. Binnen het bestuur hebben we besloten om een deurbeleid in te voeren. Daarmee konden we de vele niet-leden, ook wel dagjesmensen, waarvan de meeste onder de 18 jaar zijn weren.

Het tweede probleem, het risico op drankmisbruik onder de 18 jaar probeerden we op dezelfde manier op te lossen. Door ook eigen leden onder de 18 jaar te weren, houden we de barmedewerkers uit de wind. Deze vrijwilligers hebben niet de verantwoordelijkheid dat ze wellicht alcohol schenken aan kinderen onder de 18 jaar.
Voor ons, als bestuur, is dit een nieuwe fase in een steeds drukker wordende 3e helft. Het gaat wellicht met vallen en opstaan en dat is ook niet zo gek, we zijn geen professionele horecagelegenheid maar een sportvereniging. Daarmee willen we graag met jullie in discussie.

Wat wij als bestuur erg vervelend vonden, is dat er mensen op een vervelende manier met de nieuwe regels omgingen. Men moet kunnen begrijpen dat wij niemand willen pesten of negeren, maar NEE is ook een antwoord. Respect en acceptatie waren gisteren bij een aantal bezoekers ver te zoeken.
De verantwoordelijkheid van het drankgebruik in de kantine ligt bij het bestuur en niet bij de bezoekers. Eigenlijk hadden wij de hoop dat alle aanwezigen dit initiatief zouden steunen. Want wij proberen door, onder andere, een bezoek van dokter Lely aan onze vereniging duidelijk te maken dat alcohol en kinderen in de groei niet goed samen gaan en schadelijk is voor het kind.

Tevens is het bestuur van mening dat het niet goed is dat kinderen onder de 12, in de avonduren nog in een volle kantine komen. Dat is niet de plek waar kinderen met die leeftijd moeten zijn.

Nogmaals het bestuur is tevreden met het verloop van de Supersaturday. Met dank aan senioren 6, die weten hoe ze een goed feestje kunnen bouwen!
Voor mensen die denken hoe we bepaalde zaken anders kunnen invullen gaan we graag de discussie aan. Maar wel met respect naar het bestuur, die iedere week hun stinkende best doen voor onze prachtige club! Ik ben trots om mij iedere week in te zetten voor een club als S.V.Honselersdijk.

Met vriendelijke groet,

Erik Sosef