S.V. Honselersdijk niet opgewassen tegen Velo
maandag 31 oktober 2022

Vandaag stond er weer een echt Westlandse streekderby op het programma tegen het Wateringse Velo. Onder zomerse omstandigheden namen de spelers van S.V. Honselersdijk zelfs de fiets om naar Wateringen af te reizen om zich alvast warm te draaien voor de wedstrijd van vanmiddag.

Op een goed gevuld sportpark in Wateringen nam Velo gelijk het initiatief. In de eerste minuten kreeg Velo al een aantal corners te nemen waarbij de Dijkse verdediging goed weg kwam. Bij de eerste corner was het Lars Ammerlaan die de bal bij de 2e paal weg kopte en bij de 4e corner van Gino van de Water scheerde de bal voor het doel langs zonder dat er ook iemand de bal raakte. S.V. Honselersdijk dacht dan ook zonder kleerscheuren de beginfase door te komen en was dichtbij de eerste kans, maar keeper Jari Puister greep goed in. Uit de verre uittrap daarna van keeper Jari Puister kreeg Ricky van Mierlo de bal met enig geluk mee en kon zo richting keeper Quinten van der Helm. Met een knap schot via de binnenkant van de paal was de bal onhoudbaar voor de keeper van S.V. Honselersdijk, 1-0. Hierna herpakte S.V. Honselersdijk zich. Een aantal leuke aanvallen werden opgezet, maar zodra ze de kans kregen om op doel te schieten stond er altijd weer een Wateringse speler in de weg. In de 20e minuut was dan toch een grote kans. Na een actie van Youri Riepe kon Steyn de Bruijn met links uithalen, maar de bal ging via het hoofd van Mike Das net over het doel. Toch bleef Velo de betere ploeg. Vooral omdat S.V. Honselersdijk verdedigend wat steekjes liet vallen. Was het eerst Lars de Jong die makkelijk de bal veroverde en Joey Kouters de kans gaf om te scoren. Quinten van der Helm kon dit schot nog redden. Maar even later was het wel raak. Een hakje van Ricky van Mierlo op Joey Kouters gaf Kouters de mogelijkheid om met rechts in de korte hoek uit te halen, 2-0. Nauwelijks één minuut later was de spanning weer terug. Een schot van Steyn de Bruijn werd verkeerd beoordeeld door Mike Das en hij verwerkte de bal in eigen doel, 2-1. In de 28e minuut zette Michel van Giesen Lars de Jong correct van de bal, maar scheidsrechter Tijs Gommans zag hier toch een overtreding in net buiten het strafschopgebied. Lars nam zelf de vrije trap en deze werd in eerste instantie gestopt door Quinten van der Helm, maar de rebound was voor Mike Das, 3-1. Het laatste kwartier mocht S.V. Honselersdijk niet klagen dat de achterstand niet groter werd. Bij het uitverdedigen ging veel verkeerd en gaf Velo een paar opgelegde kansen die gelukkig niet benut werden.

De tweede helft nam VELO met de 3-1 voorsprong wat gas terug. Dit gaf S.V. Honselersdijk de mogelijkheid om te proberen wat aan de achterstand te doen. Het begin van de tweede helft kwam het wel beter in de wedstrijd, maar kon nog geen vuist maken. De aanvallende acties hadden te weinig inspiratie om het Velo echt moeilijk te maken. Komt daar bij dat spits Tom van Veen zijn vizier niet op scherp had staan en werd het al moeizamer om het doel te vinden. De tweede helft gaf daardoor minder spektakel dan de eerste helft. In de 71e minuut kwam dan toch de aansluitingstreffer. Het was Steyn de Bruijn die na een steekpass van Youri Riepe de 3-2 scoorde. Met nog 20 minuten te gaan kon het misschien toch nog de goede kant op gaan. Trainer Andre Lourens bracht wat extra aanvallende krachten binnen het veld. Kansen kwamen er. Een schot van Nick van der Kraan werd uit de kruising gehaald door Jari Puister. Ook Steyn de Bruijn zag zijn schot maar net naast de kruising van het doel gaan. In de 90e minuut een onbezonnen actie aan de zijlijn van Mart Dubbeld vol op de enkels van Rick van Schie die met rood eraf had moeten gaan, maar scheidsrechter Gommens toonde slechts de gele kaart. De terechte opmerkingen van Nick van der Kraan en Quinten van der Helm over de grove overtreding vielen niet in goede aarde bij scheidsrechter Gommens. Beide werden dan ook bestraft met een gele kaart!!! De laatste actie van de wedstrijd was van Brian Valstar die uit een voorzet een ideale kans kreeg om de gelijkmaker te scoren, maar zijn inzet was te zwak om het keeper Jari Puister moeilijk te maken. Zodoende bleef de negatieve stand van 3-2 op het scorebord staan.

A.s zaterdag volgt de thuiswedstrijd tegen altijd het lastige Die Haghe.

Opstelling:
Quinten van der Helm(geel), Brent Gardien (-45 Nigel Hendrix,(geel), Max van der Kraan (-45 Vince van Hagen), Michel van Giesen (-84 Nick van der Kraan, geel), Rik van Schie, Youri Riepe, Lars Ammerlaan (-84 Luke Groenenboom), Joey Valstar, Brian Valstar, Steyn de Bruijn, Tom van Veen (A)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst