Trots overheerst bij S.V. Honselersdijk na winnen periodetitel
zondag 5 juni 2022

S.V. Honselersdijk haalde afgelopen zaterdag de derde periodetitel in de eerste klasse (za) binnen en is daarmee verzekerd van nacompetitievoetbal voor promotie naar de hoofdklasse. Voorafgaand aan het seizoen had niemand binnen de Dijkse club er rekening mee gehouden dat zo’n prestatie überhaupt mogelijk was. De jonge ploeg van trainer Andre Lourens had een moeilijke start in de competitie, maar wist zich op te werken naar een uiteindelijk 5e plek en als toetje de 3e periodetitel.

Voor aanvang van de laatste competitiewedstrijd tegen Voorschoten’97, waren meerdere ploegen die aasden op de laatste periodetitel. S.V. Honselersdijk was een van die gegadigden, maar had het niet in eigen hand. Het moest de wedstrijd winnen en dan maar afwachten wat de concurrenten deden.

Klokslag 14:30 uur werd er afgetrapt onder leiding van scheidsrechter Wim Roozeboom. Na 4 minuten de eerste gevaarlijke aanval van S.V. Honselersdijk. Brent Gardien stuurde op rechts Steijn de Bruijn de diepte in en hij was op snelheid niet meer in te halen. Alleen voor keeper Wilco Mackaay mistte hij de kracht om goed uit te halen. Nauwelijks één minuut later een uitval van Voorschoten’97. De bal werd op rechts door Benjamin Beumer voor gegeven op Jim van der Krogt die de bal hard achter Quinten van der Helm schoot. De neutrale grensrechter vlagde echter voor de buitenspel staande van der Krogt en het doelpunt werd tot grote opluchting afgekeurd. Zo was het in het begin een gelijk opgaande strijd, maar echte kansen waren er niet. Gaande de wedstrijd nam S.V. Honselersdijk meer en meer de touwtjes in handen. Het veldspel zag er verzorgd uit bij de Honselersdijkers. Geen lange ballen, maar goed opbouwend voetbal via de vleugels en dat leidde ook tot de openingsgoal. In de 21e minuut was het Tom van Veen die de aanval opzette en breed de bal gaf op Luke Groenenboom. Voor de achterlijn bracht Luke de bal voor op de inlopende Tom van Veen die hard raak binnen kopte, 1-0. Voorschoten’97 probeerde hierna om snel de gelijkmaker te creëren. Een lange bal in de 25e minuut bereikte op links Loyd van de Wilden die dreigend richting doelman Quinten van der Helm ging, maar Max van der Kraan ruimde op voor het echt gevaarlijk werd. De solide verdediging van S.V. Honselersdijk gaf de eerste helft weinig weg.

De 2e helft kwam S.V. Honselersdijk verrassend sterk uit de startblokken. De magere 1-0 voorsprong in de eerste helft moest zo snel mogelijk vergroot worden om weer niet achter de feiten aan te lopen. In de 46e minuut een mooie actie van Tom van Veen die bij de achterlijn voorgaf op Lars Ammerlaan. Lars had de bal voor het intikken, maar werd op zijn hielen gelopen. Scheidsrechter Roozeboom zag hier geen overtreding in, dus ook geen penalty. Maar nauwelijks één minuut later was het wel raak. Na opkomen van Tom van Veen gaf hij de bal breed op de inkomende Luke Groenenboom die de bal langs de misgrijpende keeper Wilco Mackaay schoot, 2-0. Een heerlijke opsteker zo net na de rust. In de 57e minuut werd het nog erger voor Voorschoten’97. De opkomende verdediger Rik van Schie kreeg de bal op links diep toegespeeld van Steijn de Bruijn. De voorzet van Rik verdween pardoes via de binnenkant van de paal achter de verbouwereerde keeper Wilco Mackaay in het doel, 3-0. En gezien de standen op de velden bij de naaste concurrenten, zat S.V. Honselersdijk op koers voor de 3e periodetitel. Maar dan moest S.V. Honselersdijk nog een halfuur volhouden. Voorschoten’97 keek dit met lede ogen aan en was niet bij machte om het S.V. Honselersdijk moeilijk te maken. Voorschoten’97 probeerde het nog met een paar plaagstootjes. In de 69e minuut werd voor een overtreding op Max van der Kraan niet gefloten. Jim van der Krogt kon hierdoor vrij uithalen, maar een knappe reactie van Quinten van der Helm maakte deze kans onschadelijk. Ook in de 72e minuut enige dreiging na balverlies in de Dijkse verdediging. Loyd van der Wilden gaf de bal voor, maar door goed verdedigend werk Tom van Veen wist Tom de bal op tijd weg te werken voor de inkomende Voorschotenaren. Hierna leek Voorschoten’97 het wel te geloven. Trainer Andre Lourens wisselde naar harte lust om de reserves ook een graantje mee te laten pikken in deze memorabele wedstrijd. Ook reserve keeper Lance Kooij mocht nog een aantal minuten zijn kunsten laten zien. Hij liet in de 86e minuut zien dat hij een goede stand-in keeper is na de grootste kans in deze wedstrijd van Voorschoten. Jiggy van Engelen kon na een verre pass vrij op Lance afstomen maar hij redde met een knappe reflex. Na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Roozeboom werd er geïnformeerd naar de stand bij de naaste concurrenten. Toen bleek dat alle uitslagen gunstig waren, was het groot feest en konden de bloemen uitgereikt worden. Een knappe prestatie van het honselse “vriendenteam”.
De nacompetitie start a.s zaterdag in Oostwold Westerkwartier in de provincie Groningen tegen vv Pelikaan S om 15:00 uur.

Opstelling:
Quinten van der Helm (-85 Lance Kooij), Brent Gardien, Max van der Kraan (-73 Michel van Giesen), Joey Valstar (-81 Ben Wagener), Rik van Schie, Nick van der Kraan, Lars Ammerlaan, Youri Riepe (-81 Brian Valstar), Luke Groenenboom (-73 Kevin Bogaards), Steyn de Bruijn, Tom van Veen (A)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst