Drie belangrijke punten bij doordeweeks bezoek aan AFC
woensdag 11 mei 2022

Afgelopen dinsdagavond stond er in de 1e klasse A een volledige speelronde op het programma. Dit betekende voor S.V. Honselersdijk een uitwedstrijd tegen AFC. Een goed georganiseerde busreis bracht de spelers en begeleiding heen en terug tussen Sportpark de Strijphorst en het mooie Sportpark Goed Genoeg gelegen te Amsterdam.

Op een schitterend (kunstgras)veld begon S.V. Honselersdijk de wedstrijd met het beste van het spel. Een defensief en op de counter spelende AFC probeerde met 5 verdedigers, snelle backs en aanvallers de punten in de hoofdstad te houden. Tot de 30e minuut was het nog een wedstrijd, waarin Lars Ammerlaan de oranjehemden op een 0-1 voorsprong zetten. Het was aanvoerder Tom van Veen die Lars Ammerlaan in zijn 100e wedstrijd in de hoofdmacht in stelling bracht, om met een bekeken bal de Amsterdamse keeper verbouwereerd achter te laten.

Na dit eerste halfuur kende de scheidsrechter een rode kaar toe aan AFC verdediger Max de Bruijne, vanwege een overtreding op de doorgebroken Tom van Veen. Dit leverde protesten op van de thuisploeg richting de scheidsrechter, die hiervoor Justin Zwart zijn 2de gele kaart toekende. De Amsterdamse ploeg kwam hierdoor met 9 man te staan. De ervaring leert dat spelen tegen een ploeg in ondertal geen makkelijke opgave is. Dit bleek ook op deze dinsdagavond op de Zuidas. Na een afkoelingsperiode van 10 minuten volgde een rommelige restant van de 1ste helft waarin de Honselse ploeg zoekende was en AFC toch een paar keer gevaarlijk uit de hoek liet komen.

Trainer André Lourens gebruikte de pauze om de ploeg tot rust te brengen en duidelijkheid te verschaffen. De tweede helft startte met een AFC die S.V. Honselersdijk de bal achterin liet rond spelen en anticipeerde op slordigheden. Balverlies op het middenveld door S.V. Honselersdijk middels een mislukte breedte bal, leidde tot een situatie waarin de aanvaller van AFC dreigde 1 op 1 te komen met goalie Quinten van der Helm. Echter verdediger Nigel Hendriks stopte de aanval af, maar beging in de ogen van de scheidsrechter een overtreding welke hij moest bekopen met een directe rode kaart. In de wedstrijd vielen uiteindelijk 10 kaarten (7 gele en 3 rode).

Een bijna voltallig aanwezig S.V. Honselersdijk bestuur zag AFC trainer Benno Nihom aanvallend wisselen. In 3 wisselmomenten benutte de trainer alle 5 de wisselmogelijkheden. Onder het motto niets meer te verliezen volgde er een Amsterdams offensief. S.V. Honselersdijk stelde alles op alles om de voorsprong te behouden en gokte op de snelheid van onder andere de ingevallen Brian Valstar. In deze overlevingsperiode veranderde niets aan de uitslag en gaf de scheidsrechter het laatste fluitsignaal.

Keeper Quinten van der Helm hield voor de 2e wedstrijd achtereen zijn doel schoon en nam samen met zijn ploeg de 3 punten mee terug naar het Westland. Na een enerverende wedstrijd is SV Honselersdijk een stapje dichterbij handhaving, wat een knappe prestatie zou zijn voor deze jonge spelers waar we als club heel trots op mogen zijn.

Als laatste een woord van dank aan oud eerste elftal keeper Tom van Schie. Hij nam plaats op de bank als reserve doelman, aangezien het 2de elftal op hetzelfde tijdstip ook een competitiewedstrijd afwerkte. Helaas ging deze tegen SC Monster verloren met 5-2.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien, Max van der Kraan (geel), Nigel Hendriks (rood), Rik van Schie, Nick van der Kraan, Lars Ammerlaan (geel), Youri Riepe (geel), Luke Groenenboom (-75 Brian Valstar), Steyn de Bruijn, Tom van Veen (A)

Verslag: Marcel Bruggeling
Foto: Website AFC, ter illustratie