S.V. Honselersdijk sleept tegen ZOB een belangrijke 4-1 overwinning uit het vuur
maandag 28 februari 2022

Na de nederlaag van verleden week, kon vandaag na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter David Vriesenga wel drie punten aan het totaal worden toegevoegd. Een hele belangrijke overwinning. Bij verlies zou de ploeg naar de onderste plek zakken, maar door de knappe overwinning blijft de ploeg van Andre Lourens meedraaien in de brede middenmoot.

S.V. Honselersdijk trad vandaag aan tegen hekkensluiter ZOB. Het eerste kwartier had S.V. Honselersdijk haar handen vol aan ZOB. De club uit Noord-Holland kreeg drie goede kansen, maar de dijkse doelman Quinten van der Helm hield zijn team in de wedstrijd met een aantal goede reddingen. Dit gevaar kwam vooral van de snelle Yassin El Yaakoubi waar Brent Gardien zijn handen vol aan had. In deze fase hanteerde S.V. Honselersdijk de lange bal om onder de druk uit te komen van ZOB, maar dat liep vaak op niets uit. In de 16e minuut lukt het Steyn de Bruijn toch om uit te breken. Hij omspeelde een paar tegenstanders en gaf de bal scherp voor op Kevin Bogaards die zijn uithaal net gestopt zag worden door keeper Tim van Duuren. Maar de weg naar voren was gevonden. Door collectief druk te zetten kwam S.V. Honselersdijk meer in balbezit wat resulteerde in een aantal gevaarlijke aanvallen. In de 32e minuut kon keeper Tim van Duuren een inzet van Steyn de Bruijn nog keren, maar één minuut later was het wel raak voor Steyn. De aanval werd links opgezet door Tom van Veen die de bal breed legde op Lars Ammerlaan. Randje strafschopgebied gaf Lars de bal mee aan de opkomende Steyn de Bruijn die beheerst met links fantastisch binnen schoot, 1-0. De tandem Lars Ammerlaan en Steyn de Bruijn waren een plaag voor de verdediging van ZOB. In de 35e minuut was het weer Steyn die op aangeven van Lars de bal rakelings voorlangs schoot. Zo werd de druk nog extra opgevoerd voor de rust. In de 40e minuut werd dan ook de voorsprong verdubbeld. De drijvende motor op het middenveld Lars Ammerlaan werd met 2 man in zijn rug aangespeeld door Steyn de Bruijn, maar hij draaide goed weg bij zijn tegenstanders en alleen voor keeper Tim van Duuren maakte hij de 2-0. S.V. Honselersdijk leek met een comfortabele 2-0 voorsprong te gaan rusten, maar vlak voor het rustsignaal was het Yassin El Yaakoubi die de achterlijn op zocht en voor gaf op de vrijstaande Kid Ronday. De spits kon zo ongehinderd scoren, 2-1.

De 2e helft was het ZOB die gelijk op zoek ging naar de gelijkmaker. Uit een versierde vrije trap van Colin Coenderman was het Max van der Kraan die de bal uit de doelmond kopte. In de tegenaanval werd Steyn de Bruijn in de diepte aangespeeld door Rick van Schie. Steyn drong tot ver in de verdediging van ZOB en in een scrimmage wist hij nog zijn voet achter de bal te zetten en via de voeten van laatste man Lester Aarsman verdween de bal in het doel, 3-1. Een heerlijke opsteker voor de Dijkenaars, maar voor ZOB was het een teken om meer druk te zetten. Het anders zo vredige duel voor de rust, ontaarde in de 2e helft een aantal keren in heftige duels en discussies. Scheidsrechter David Vriesenga moest dan ook de 2e helft zijn eerste kaarten trekken om het niet uit de hand te laten lopen. Hoewel de druk op het Dijkse doel groter werd, kregen de bezoekers weinig kansen om echt gevaarlijk te worden. De kansen kwamen voornamelijk van vrije trappen die versierd werden door ZOB. Maar keeper Quinten van der helm stond iedere keer goed opgesteld om gevaar te voorkomen. De laatste 10 minuten van de wedstrijd kreeg S.V. Honselersdijk meer ruimte om gevaarlijk te counteren. In de 81e minuut een foute terugspeelbal van Romeo Fecunda. Hier kon Steyn de Bruijn bijna van profiteren door de bal op te pikken. Alleen op keeper Tim van Duuren schoot Steyn de bal tussen de benen van de keeper door. De keeper had echter het geluk dat hij de bal nog net raakte en de bal rakelings naast de buitenkant van de paal ging. De uitvallen werden gevaarlijker aangezien ZOB de verdediging open gooide. Het was weer Steyn de Bruijn die zijn stempel op de wedstrijd drukte. Na een knappe solo werd hij door keeper Tim van Duuren onderuitgehaald in het doelgebied. Scheidsrechter David Vriesinga legde de bal resoluut op de stip. De verkregen penalty werd door Tom van Veen feilloos in het doel gewerkt en zodoende werd de eindstand 4-1. Vlak voor tijd kreeg Steyn de Bruijn nog een publiekswissel voor zijn voortreffelijk optreden.

Volgende week gaan we naar Ockenburgh tegen het altijd lastige DieHaghe.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien, Max van der Kraan (geel), Michel van Giesen (-73 Nigel Hendriks), Rik van Schie, Lars Ammerlaan, Joey Valstar (geel), Kevin Bogaards, Steyn de Bruijn (-89 Pawel Rubin), Luke Groenenboom, Tom van Veen (A)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst