Donderdag, columndag: Het jaar waarin zelfs het Kerstrad anders is.. (voorbeschouwing)
donderdag 17 december 2020

Het jaar 2020, een jaar waar we al te veel woorden aan vuil hebben gemaakt. Toch kunnen we er ook in deze column niet omheen. Normaal gesproken zouden rond deze tijd van het jaar al meerdere voorbeschouwingen op het evenement der evenementen de weg naar het digitale web hebben gevonden. Dit jaar is het erg schaars en dat is begrijpelijk. Men moet het doen zonder samenkomst in de Sosefhal, waar de geur van dampende pondjes paling het decor zijn voor een middag en avond goed doorhalen met maten of een paar uur wijn slobberen met vriendinnen. Dat is nou eenmaal een groot gemis. Toch hebben we bij deze column plek ingeruimd voor een voorbeschouwing, ditmaal op het online Kerstrad van 2020.

Het begon allemaal in maart. Een onschuldig lijkend virus genaamd ‘het nieuwe coronavirus’, later beter bekend als covid-19, was bezig aan een opmars in Nederland. Rutte en minister Bruins (het is al zo lang geleden dat niemand meer weet wie de beste man precies is) belegden persconferentie na persconferentie om nieuwe maatregelen toe te lichten. De maatregelen leken eerst tijdelijk van aard en dus leek er geen vuiltje aan de hand voor het Kerstrad. Dat zou immers pas 9 maanden later plaats vinden. Het Ministerie van feest kon zich dus rustig buigen over de originele plannen voor een feest in de Sosefhal.

Helaas bleef het vermaarde virus iets langer hanger dan verwacht. In oktober werd al duidelijk dat er geen ruimte zou zijn voor een fysiek evenement in december en dus werd er vanaf deze maand door ons ministerie koortsachtig gewerkt aan een plan B. Hoewel je met een online evenement nooit de gezelligheid en bizarheid van een echt Kerstrad kan evenaren, werden in de loop van de tijd steeds mooiere ideeën over de vergadertafel geslingerd alsof het een pondje paling betrof. Het enthousiasme over een online Kerstrad groeide zichtbaar bij de aanwezigen.

Inmiddels is al een deel van de uitgewerkte ideeën zichtbaar geworden voor de buitenwereld. Meest voor de hand liggende voorbeelden zijn uiteraard ‘Koning Kerstrad’ en de KerstKrat. Hiermee zagen we ook de Kerstradkriebels om ons geen weer toenemen tot een acceptabel niveau. Het woord Kerstrad kwam weer steeds vaker onder de mondkap vandaan rollen in de Dijkstraat en omliggende straten. Helaas moesten we afgelopen maandag met zijn allen een nieuwe, zeer bittere, pil slikken. Het hele land zit vanaf afgelopen dinsdag in een lockdown 2.0. Ook voor het online Kerstrad en degenen die het zullen volgen heeft dit gevolgen. Toch hebben we deze week besloten dat 2020 ons er niet onder zal krijgen en is er gewerkt aan een afgeslankt draaiboek om het mogelijk te maken om alles coronaproof te kunnen organiseren.

Dan is het bij deze tijd om vooruit te kijken. Zaterdag staat er een evenement op het programma dat normaal gesproken zijn weerga niet kent. Ook dit jaar zullen wij er alles aan doen om er – ondanks alle beperkende maatregelen – een waar feest van te maken, dit keer bij jouw thuis in de woonkamer! Komende zaterdag zullen rond de klok van 15:30 uur de virtuele deuren worden geopend van het Kerstrad 2020. Na een korte inloop en het gebruikelijke onrustige wachten tot we kunnen gaan beginnen, zal het presentatieduo ten tonele verschijnen om het rad in gang te draaien.

Het rad zal er nagenoeg precies hetzelfde uitzien als in andere jaren. Grootste verschil is dat iedereen nu vooraf al is voorzien van loten en dat de kerstdames dus niet meer hun charmes in de strijd hoeven te gooien om de laatste loten aan de man te brengen. Dit levert ook het voordeel op dat de winnaars gelijk bekend zijn en dat er dus iets meer vaart zal zitten in de te draaien rondes. Dit biedt dan ook voldoende mogelijkheden om het rad regelmatig te onderbreken voor een tussendoortje. Welke tussendoortjes jullie mogen verwachten, laten we nog even in het midden.

De muzikale omlijsting van het evenement zal – hoe verrassend ook – worden verzorgd door onze camping / huiskamer DJ Rob van Veen. Uiteraard kunnen wij er niet zonder klapper uit gaan en dus zal niemand minder dan Bass Chaserz het online Kerstrad afsluiten. We gaan er vol voor om jullie – eventueel onder het genot van de producten uit de KerstKrat – een mooie middag en avond te bezorgen. Wij kunnen in ieder geval niet meer wachten. Tot zaterdag, tot Kerstrad!

Prins Group