Voetballoze dagen... 26 april
zondag 26 april 2020

Het zijn momenteel helaas voetballoze dagen... Een extra pittige tijd voor de voetballiefhebbers onder ons, maar dit geeft ons wel de gelegenheid om terug te blikken op een aantal wedstrijden van ons eerste elftal. Vandaag blikken we, exact 23 jaar later, terug op de winst in de uitwedstrijd van ons eerste elftal tegen J.A.C. en daarmee op het laatste behaalde kampioenschap.

J.A.C. speelde destijds aan de beroemste voetbalstraat van Den Haag, namelijk de buurtweg, waar onnoemelijk veel verenigingen speelden. J.A.C. bestaat inmiddels ook niet meer. Het lijkt wel een trend in deze rubriek. Het is na samengaan met s.v. '35 opgegaan in S.V.C. '08. Overigens werd datzelfde J.A.C. één jaar later dan s.v. Honselersdijk ook kampioen in de derde klasse tegen v.v. Naaldwijk en kwamen beide teams elkaar weer tegen.

Dus de terugblik brengt ons vandaag 26 april terug naar één van de mooiste dagen uit de geschiedenis van onze vereniging: 1997. Er zijn geen verslagen op de site terug te vinden en ook het internet is hopeloos leeg. Daarom tonen we zo veel mogelijk foto's (dank aan iedereen voor het inzenden). Er is overigens ook nog beeldmateriaal beschikbaar doordat toen vaste beheerder van het park, Eef van Lier, een filmreportage gemaakt heeft. Hopelijk word deze ook gedigitaliseerd.

Eerste de foto, v.l.n.r.: Martien Olsthoorn (verzorger), Jasper Steringa, Marco van der Berg (reserve keeper), Hans de Wijs, Bas Ruijgrok (vlagger), Marko Penning, Paul Ballering, Marino Kester, Gert-Jan ("Soos") Sosef, Rendy van der Ende, Peter ("Deuk") de Brabander. Zittend: Janco Koole (keeper), Leo Lievaart, Richard ("ruk") Gardien, Jerry van der Meer, Nicolaï Krom, Marco ("lange") Gardien, Patrick van der Ende.

Opvallende feitjes over de spelers van toen op de kiek:

- Alleen Patrick van der Ende speelt nog voetbalwedstrijden (hoewel in deze coronatijd ook niet meer).

- Diverse spelers hebben naderhand ernstige knieklachten gekregen zoals Leo (nieuwe knie), Jerry (nieuwe kruisband), Rendy (nieuwe kruisband), Marino (nieuwe kruisband), Jasper (nieuwe kruisband), Gert-Jan (nieuwe kruisband). Wellicht vergeten we er nog een paar, maar wel opvallend. Deuk stond daar ook al op krukken? mmm..

- Waarom staan Jan Peer Ter Laak en trainer Herman van Dinten niet op de foto?

- Op het spandoek de tekst: "Doe het voor jezelf, doe het voor de club, doe hetvoor Jan ter Laak, maar doe het vooral voor Leo Lievaart. Uitleg: Jan was voor het laatst leider (inmiddels hebben we gelezen dat hij er nog een jaar of wat aan vast heeft geplakt). En Leo Lievaart speelde zijn laatste wedstrijd in het eerste. Volgens ons is de teller gestopt op 755 (!). Kom daar nog maar eens om. En dan uiteraard nog scoren in je afscheidswedstrijd met publiekswissel. Terechte "Mister Honselersdijk".

- Een aantal jaar eerder, dachten wij, speelde het eerste ook eens bij J.A.C. voor een prijs (kampioenschap of promotie, dat weten we niet meer). Een hele supportersschare maakten een polonaise achter Rob Thoen. En onze raddraaier stond dan weer als eerste achter een verlaten krijtmaschine op hun veld 2 (of 3 of 4... dat doet er niet toe). U raadt wel hoe de lijnen op dat veld toen erbij lagen!

Veel kijk- en leesplezier.

De speeldagen in de maanden mei, juni, juli worden uiteraard schaarser en daarmee de terugblikken op wedstrijden van het eerste op exact dezelfde datum dus ook.

We trachten daarom om "foto's uit de oude doos" te tonen. Heeft u ook een aardige foto in uw archief? Stuur een teamfoto van een s.v. Honselersdijk team. Graag voorzien van het seizoen en het betreffende team. Gewoon zoeken in je archief, smartphone erboven houden en fotograferen.

Elke informatie daarbij is wenselijk, maar niet noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan: de (bij)namen van de spelers, trainers, begeleiders op de foto, de locatie waar de foto is genomen, de eindstand van dat team in het betreffende seizoen etc. etc. De foto het liefst in een voldoende groot formaat en fraaie kwaliteit. Inzendingen kunnen naar webredactie@svhonselersdijk.nl. Tot morgen en,

Blijf gezond.

Prins Group