S.V. Honselersdijk niet opgewassen tegen Poortugaal
zondag 6 oktober 2019

S.V. Honselersdijk was niet bij machte om het Poortugaal lastig te maken, met als gevolg een 0-4 nederlaag. Dit was een terechte nederlaag en die had nog wel groter kunnen uitvallen. De ploeg van de nieuwe trainer Peter Klomp, versterkt met maar liefst 5 nieuwkomers, mag gezien het spel worden beschouwd als een van de kampioenskandidaten.

Al vanaf de eerste minuut zette Poortugaal druk op de verdediging van S.V. Honselersdijk. Dit leverde in het eerste kwartier volop kansen op. De koploper in de 1e klasse B ging als een harmonica over het veld en was op alle fronten sterker. De bal ging snel rond tot de vrije man werd gevonden. Een doelpunt kon dan ook echter niet uitblijven. De thuisploeg kwam kracht en snelheid te kort om maar enig tegenstand te bieden. Het had geen antwoord op het compact spelend Poortugaal. De opbouw bij de ploeg van Andre Lourens liet vandaag veel te wensen over. In de 6e minuut was het Ruben de Groot die de bal moeilijk kwijt kon en de bal verloor aan Jordi Dekker. Zijn uithaal werd knap gered door keeper Dahley le Duc. Nauwelijks een paar minuten later moest Dahley gestrekt om een uithaal van Gerwin Lake (international voor Sint Maarten) onschadelijk te maken. Maar in de 11e minuut was het toch raak. Een mooie aanval bereikte Sean Verburg die goed vrijgespeeld werd. Zijn schot werd in eerste instantie nog gekeerd door Dahley, maar in de rebound was hij kansloos bij een inzet van Qrushinco Rosina, 0-1. Een paar minuten later een ongelukkig moment voor Branco Kok. De verdediger werkte de bal in eigen doel na een voorzet van Poortugaal, 0-2. S.V. Honselersdijk moest nu uitkijken dat ze niet overlopen werden, want Poortugaal bleef de gevaarlijk ploeg. In de 25e minuut kon S.V. Honselersdijk wat terug doen. Een corner van Tom van Veen werd door Michel van Giesen knap ingekopt ,maar werd door een verdediger van de doellijn gehaald. Het was een van de weinige hoogtepunten voor de thuisploeg in de eerste helft. Het was Poortugaal die de wedstrijd in handen had. In de 31e minuut was het Gerwin Lake die langs Ruben de Groot glipte, maar de uitgestoken hand van Dahley le Duc bracht redding. Het spel van S.V. Honselersdijk bleef onrustig. Vele ballen werden zomaar in de schoenen geschoven bij de tegenstander. Vlak voor tijd kwam de ploeg goed weg nadat een voorzet van Sean Verburg door Qrushinco Rosina op de paal werd geschoten.

De 2e helft werd het spel van S.V. Honselersdijk niet beter op. In de 51e minuut ging het weer goed mis. Een vrije trap nabij de middellijn van Michel van Giesen bereikte geen van zijn medespelers. Uit de snelle tegenaanval lag de Dijkse verdediging volledig open en een mooie steekpass zorgde ervoor dat Gerwin Lake alleen op keeper Dahley le Duc af kon gaan. Lake passeerde Dahley en scoorde de 0-3. In de 57e minuut liet Nuno Andrade Varela zich verrassen door de snelheid van Luke Groenenboom. Luke ging alleen af op keeper Dyron Bijl, maar zijn schot ging helaas voorlangs. Ook dit was een van de weinige kansen die de Dijkse formatie in de 2e helft kreeg. Trainer Andre Lourens probeerde met wissels het tij te keren, maar het was Poortugaal die toch verder uitliep. Een mooie aanval werd op snelheid perfect uitgevoerd. Gerwin Lake kwam op rechts vrij en gaf voor op de vrijstaande Niels Versteege en die scoorde alleen voor keeper Dahley le Duc de 0-4. De goed leidende scheidsrechter de Jong trok nauwelijks tijd bij en floot na 90 minuten voor het einde van de wedstrijd.

Een pijnlijke nederlaag voor de mannen van Andre Lourens.
Zaterdag volgt de uitwedstrijd tegen Neptunes-Schiebroek. De promovendus bezet een knappe 2e plek dus zal dan zeker uit een ander vaatje getapt moeten worden om de punten mee te nemen naar Honselersdijk

Opstelling:
Dahley le Duc, Rick van Schie (geel), Ruben de Groot (geel), Michel van Giesen, Branco Kok, Joey Valstar, Ricardo van der Zijden, Luke Groenenboom (-73 Brian Valstar), Angelo Zwirs (-80 Nando Kok), Tom van Veen(A), Kevin Bogaards (-80 Brent Gardien)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst