Het derbygevoel is terug
vrijdag 15 februari 2019

Elk succes heeft een keerzijde. Door tweemaal te promoveren in 3 jaar tijd komt S.V. Honselersdijk momenteel uit in de eerste klasse, een ongekend succes voor de club. Het aantal ontmoetingen met Westlandse ploegen is hierdoor helaas wel met het jaar geslonken. Dit seizoen treft het eerste elftal maar 1 andere Westlandse ploeg in de competitie: RKVV Westlandia. Hiermee staan er slechts 2 echte derby’s op het programma. Jammer, aangezien er niets mooier is dan een Westlandse derby.

Wat is er lekkerder om na het weekend met een derbywinst op zak terug te keren op je werk, op de voetbal of in de kroeg? De winst nog eventjes bij je collega’s en vrienden inwrijven, jou krijgen ze de komende week niet klein. Hoe lekker was dat winnende doelpunt in de laatste minuut? Je herhaalt het nog minimaal 20 keer per dag.

Er staat op geen enkele wedstrijd zoveel spanning als op een Westlandse derby. 22 spelers die je bij naam en toenaam kent, de spelers zijn begrippen in het Westland geworden. Een wedstrijd tegen vrienden die voor 90 minuten even geen vrienden meer zijn. Een strijd die je absoluut niet wilt verliezen.

Westlandse derby’s zijn meer dan alleen een prestigestrijd, het draait om de sfeer en gezelligheid rondom de wedstrijd. Een wedstrijd met alleen maar Westlandse spelers op het veld, een 90 minuten durende felle strijd die na afloop met een derde helft wordt bijgelegd. Thuis- en uitsupporters die massaal op ‘het fietsie’ naar de club komen om hun helden aan te moedigen.

Zaterdag is het tijd voor RKVV Westlandia - S.V. Honselersdijk. Tijd voor de strijd om meer dan alleen de 3 punten. Het duel tussen de nummers 5 en 8 van de ranglijst, waarbij die ranglijst even wordt vergeten. Het winnen van dit duel heeft niets met de 3 punten of de ranglijst te maken. Vanaf het eerste fluitsignaal beginnen beide teams op 0, het 1-1 gelijkspel uit de eerste seizoenshelft is vergeten. De 0-1 van Vince van der Knaap? En de late gelijkmaker van Pawel Rubin? Die tellen niet meer, we beginnen weer helemaal opnieuw.

Twee teams die spelen om de winst. Want iedereen weet: niets smaakt lekkerder dan de winst in De Derby van de Glazen Stad. Trainers Roy Wasmus en Piet Boon weten als geen ander hoe het voelt om zo’n Westlandse derby binnen te slepen. Wie mag er zaterdag na afloop weer juichen?

Eén ding is zeker: om 14:30 uur zal de wedstrijd door scheidsrechter S.C. Kraak in gang worden gefloten. Vanaf dan is het strijdtoneel geopend voor een nieuwe derby. Met strijd, met passie en met spektakel. Het derbygevoel is terug...

jem-id