S.V. Honselersdijk kan voorsprong niet vasthouden
zondag 16 december 2018

S.V. Honselersdijk was niet bij machte om de 2-0 voorsprong een kwartier voor tijd vast te houden tegen BVCB uit Bergschenhoek. In de laatste 12 minuten werd de dadendrang van BVCB te groot en ze scoorden ook nog 2 maal, gezien het veldspel een terechte uitslag. Hiermee plaatst S.V. Honselersdijk zich voor de winterstop in het linker rijtje en dat is voor de debutant in de 1e klasse een knap resultaat.

S.V. Honselersdijk trad vandaag aan tegen de huidige nr. 3 op de ranglijst de Bergschenhoekse Voetbalclub BVCB dat op 16 oktober 1947 werd opgericht als BVC. Daar er al een club met deze naam bij de KNVB stond ingeschreven verzon het toenmalige bestuur de extra B achter de afkorting. Trainer Jan Everse die de ploeg afgelopen seizoen naar de 1e klasse bracht is na het kortstondig aantreden van trainer Rob Gieben weer gevraagd om voor de blauw witte troepen plaats te nemen. Assistent-trainer Archoen Rosinda nam de afgelopen weken de groep onder zijn hoede, maar beschikt niet over de juiste papieren. Met het benoemen van Everse voldoet BVCB aan de eisen van de KNVB en verschaft het zichzelf meer lucht in de zoektocht naar een nieuwe hoofdtrainer.

Op een koud en guur sportpark de Strijphorst was het BVCB die met de harde oosten wind in de rug het heft in handen nam. De zeer technische ploeg liet de bal gemakkelijk rond gaan en in de 9e minuut was de ploeg kansrijk, maar het schot ging voor langs. Het was even zoeken voor de ploeg van Piet Boon om de angel uit de ploeg te halen, waar vooral middenvelder Nick Walbeek een groot aandeel had. Toch was het de thuisploeg die verrassend op voorsprong kwam. In de 14e minuut was het een knappe combinatie tussen Tom van Veen en Joey Valstar. Laatstgenoemde gaf een prachtige steekpass op de opkomende Leon de Brabander en hij scoorde onder de duikende keeper Mark Gaerthe door de 1-0 (foto 2). BVCB bouwde verder aan een veld overwicht, maar kon dat niet in kansen uitdrukken. Vooral op links dreigde Yousif de Kock met knappe bewegingen zijn directe tegenstander Nigel Hendriks. Hij voerde zijn acties echter te ver door en de defensie van S.V. Honselersdijk had geen moeite om hem op te vangen. In de 22e minuut was het even paniek toen Pawel Rubin te lang treuzelde met het wegwerken van de bal en BVCB er gevaarlijk door kwam, maar doelman Boy Zuijderwijk was op tijd zijn doel uit. Door de harde wind tegen had keeper Boy Zuijderwijk heel wat moeite om de bal uit te schieten, waardoor het moeilijk was om uit de verdediging te komen. BVCB sloot als het ware de Dijkenaars in. Maar toch waren aan het eind van de eerste helft de kansen voor S.V. Honselersdijk. Na een mooie actie van Tom van Veen, gaf hij een pass op de vrijstaande Angelo Zwirs. Angelo legde de bal terug op Youri Riepe, maar zijn schot ging maar net voorlangs. In de 38e minuut kon Angelo Zwirs op rechts richting doel gaan. Met nog een tegenstander voor zich kapte hij de man knap uit, maar werd onderuit gehaald in het strafschopgebied. Scheidsrechter van der Maat, die er dichtbij stond, liet om onbegrijpelijke reden doorspelen waar iedereen eigenlijk een strafschop verwachtte.

De tweede helft had S.V. Honselersdijk het spel aardig onder controle. In de 48e minuut kreeg het een vrije trap te nemen na een overtreding. De vrije trap werd hoog in het strafschopgebied gebracht door Joey Valstar, waar Pawel Rubin de bal bemachtigde en bij het uithalen duidelijk werd vastgehouden tussen 2 man (foto 6) Scheidsrechter van der Maat zag hier geen overtreding in !! Hoewel BVCB wat meer risico nam en veel op de speelhelft van S.V. Honselersdijk te vinden was, waren de uitvallen van de thuisploeg gevaarlijker. De Dijkenaars kregen van de gasten veel ruimte en de verdediging van de gasten oogde onzeker. In de 69e minuut een van de mooie acties van Tom van Veen waarbij hij menig Bergschenhoeker achter zich liet en breed legde op Angelo Zwirs, maar zijn schot ging rakelings naast. Niet veel later was het Angelo, na een verre uittrap van Boy Zuijderwijk zelf, die met een knappe actie zijn directe tegenstander het bos instuurde en alleen op keeper Mark Gaerthe af ging, maar een katachtige reactie van de doelman voor kwam een treffer. Toch kon Angelo even later toch juichen. Youri Riepe speelde zich knap vrij en gaf Angelo de gelegenheid on de 2-0 te scoren. Met nog een kwartier te gaan leek een knappe overwinning in het voortuitzicht. Maar BVCB kwam weer snel terug in de wedstrijd. In de 78e minuut werd het 2-1 door een goal van Jeremy Stork. BVCB geloofde er nog in. Het wisselde een aantal spelers en trok massaal ten aanval. In het overvolle strafschopgebied wist Yousif de Kock randje strafschopgebied hard uit te halen en onhoudbaar voor keeper Boy Zuijderwijk, 2-2. Het was nog even billen knijpen in de slotfase voor de thuisploeg, maar in de stand kwam geen verandering meer.

Rest dinsdag 18 december de laatste wedstrijd voor de winterstop en wel de bekerwedstrijd in en tegen hoofdklasser Spijkenisse om 20:00 uur

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Nigel Hendriks, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Rik van Schie, Pawel Rubin, Leon de Brabander, Youri Riepe, Joey Valstar, Angelo Zwirs, Tom van Veen

Verslag: Jan de Brabander:
Foto's: Koos Ophorst

jem-id