Zeer geflatteerde nederlaag S.V. Honselersdijk
zondag 4 november 2018

Er zijn wel eens van die wedstrijden dat je vanaf het begin van de wedstrijd achter de feiten aan loopt en uiteindelijk een dikke nederlaag aan je broek krijgt. Uit tegen Rijsoord, de Ridderkerkse degradant uit de hoofdklasse , was het zo’n dag waar alles de verkeerde kant op viel. Door kleine maar fatale foutjes in het begin van de wedstrijd en het arbitrale trio o.l.v scheidsrechter Greveling uit Rotterdam, die ook niet zijn middag had, werd het een 5-1 nederlaag. Maar de werkelijke krachtsverhoudingen op het veld lagen dichterbij elkaar dan de uitslag doet vermoeden. Behoudens het eerste kwartier, was er maar een ploeg die eigenlijk het beste voetbal liet zien en dat was S.V. Honselersdijk.

S.V. Honselersdijk en Rijsoord bezetten beiden een middenmoot positie en bij winst kan de winnaar aanhaken bij de koplopers. Het was dus zaak om het achterin dicht te houden, maar daar lag het juist aan in het begin van de wedstrijd. De thuisploeg nam het initiatief, daar het wat goed te maken had na de geflatteerde nederlaag van 5-2 van de week ervoor tegen BVCB. In de 2e minuut kreeg de thuisploeg al een presentje van scheidsrechter Greveling na een vermeende handsbal van Michel van Giesen !! Het schot werd gesmoord in de muur en belandde in de handen van keeper Boy Zuijderwijk. In de 8e minuut na een knappe aanval van de Dijkenaars, was het een snelle uitval via de behendige Khalid Rahli. De pass op rechts naar de volledig vrijstaande Jimmy van der Vaart was perfect en van der Vaart kon alleen afgaan op de uitkomende Boy Zuijderwijk.

Met een sublieme lob wist hij keeper Boy Zuijderwijk te passeren, 1-0. Voor de ploeg van Piet Boon was het een fikse tegenvaller en moest het oppassen dat de achterstand niet snel verder op liep. Rijsoord speelde snel via de buitenspelers en kreeg een aantal fikse mogelijkheden, maar die werden tot grote opluchting niet benut. In de 19e minuut echter leek een aanval te stranden van de Kraaien, maar bij een te zachte terugspeelbal van Marcel Bruggeling zat Khalid Rahli er goed tussen en was het voor hem een koud kunstje om de 2-0 te scoren. S.V. Honselersdijk nam vanaf dat moment de touwtjes in handen en was het meeste in balbezit, echter het creëerde te weinig doelrijpe kansen. De dijkse spelers vonden elkaar makkelijk en flitsten voortdurend door de Ridderkerkse verdediging. Maar eenmaal in het 16 meter gebied kon men het niet afmaken. Het meeste gevaar in de eerste helft kwam van de vrije trappen en corners (9 voor de Dijkenaars en 1 voor de Ridderkerkers) maar daar werd te weinig mee gedaan. Halverwege de 1e helft een schandalige overtreding van Mike van Gool van Rijsoord op Michel van Giesen. Scheidsrechter Greveling liet de aanval terecht door spelen waar Brian Valstar een grote kans kreeg, maar keeper Ragip Ozrak redding bracht. Iedereen dacht dat scheidsrechter alsnog Mike van Gool op een kaart trakteerde, maar tot ergernis van de Dijkenaars hield hij de kaart op zak. Net voor de rust een mooie actie van Tom van Veen in het strafschopgebied en de bal breed legde op de vrijstaande Nando Kok. Echter in plaats van om gelijk uit te halen, probeerde Nando zijn tegenstander uit te kappen maar dit had de verdediger door.

De 2e helft ging S.V. Honselersdijk door met het goede spel van de 1e helft en Rijsoord had weinig meer in te brengen. In de 54e minuut mocht Tom van Veen een vrije trap nemen, nadat hij zelf onderuit was gelopen. Via de muur verdween de bal achter keeper Ragip Ozrak, 2-1. Iedereen verwachte de 2e goal van de ontketende Dijkenaars. In de 56e minuut was het Marcel Bruggeling die Rick van Schie op links aanspeelde. Rick kon oprukken en de voorzet op Tom van Veen werd via de handen van keeper Ragip Ozrak over getikt. De toch wel slecht genomen corners deze middag werden nu ook bijna fataal. Rijsoord kwam er razend snel uit de weer slecht genomen corner en Leon de Brabander kon in het strafschopgebied met een sliding maar net redding brengen. In de 66e minuut een misverstand op het middenveld, de ruimte moet je Rijsoord dan niet geven want dan zijn ze het gevaarlijkst. Het was dan ook Zepp Jacobs die voor de 3-1 zorgde. S.V. Honselersdijk ging risico nemen en drukte Rijsoord dieper in de verdediging. Het was in de 70e minuut toen Tom van Veen op oorlogspad ging. Net voor de 16 meter werd hij lichtjes vastgehouden, maar kon doorgaan. Eenmaal in het strafschopgebied werd hij hard onderuitgehaald. Iedereen dacht, de scheidsrechter geeft een penalty, maar tot ontzetting van heel Honselersdijk gaf de Rotterdamse arbiter een vrije trap bij de eerste overtreding van Tom. Onbegrijpelijk was deze beslissing. De vrije trap werd niet goed uitgespeeld en belande over het doel. Even later had scheidsrechter Greveling weer de Dijkse spelers in zijn nek nadat een zuivere handsbal was geconstateerd in het strafschopgebied van Rijsoord en hij hier ook niet voor floot. In de 75e minuut een grove overtreding van Mike van Gool in het toch wel sportieve duel. Van Gool kreeg hier wel de gele kaart voor. De laatste 10 minuten van de wedstrijd was het een alles of niets van de ploeg van Piet Boon. Hierbij kreeg Rijsoord veel ruimte en maakte hier dankbaar gebruik van en kon nog uitlopen tot 5-1.

A.s zaterdag volgt de bekerwedstrijd uit tegen Hazerswoudse Boys.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rik van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Branco Kok (-61 Rico Kok), Leon de Brabander, Youri Riepe, Joey Valstar, Brian Valstar (-61 Angelo Zwirs), Nando Kok (geel), Tom van Veen

Door: Jan de Brabander

Zoomin'