S.V. Honselersdijk door zege weer in het linker rijtje
zondag 28 oktober 2018

S.V. Honselersdijk werkte zich zaterdag omhoog op de ranglijst van de eerste klasse B dankzij een zege op De Meeuwen. Op het sportpark aan de Strijphorst bleef S.V Honselersdijk met 4-1 aan de goede kant van de score.
Na de 2 verliespartijen was het aan de ploeg van Piet Boon alles gelegen om weer een overwinning te pakken op het op een gedeelde 12e plaats staande De Meeuwen uit Zoutelande met 2 punten uit vijf wedstrijden. Op papier is deze ploeg misschien een gemakkelijke tegenstander, maar in deze poule kan elke ploeg van elkaar winnen.
S.V. Honselersdijk had na de 6-1 nederlaag verleden week tegen Kloetinge nog wat goed te maken. Het was dus zaak om gelijk vanaf het beginsignaal scherp te zijn en De Meeuwen niet de kans te geven om maar iets uit te richten. Het begin was even aftasten op het gladde gras op de Strijphorst, waar beide ploegen last van hadden. Maar om half 3 brak de zon door en werden de omstandigheden van het veld van lieverlee beter en konden de aanwezige toeschouwers genieten van 2 ploegen die voor de overwinning gingen.
Het waren toch De Meeuwen die zich gelijk lieten zien dat ze niet voor niets de verre reis uit Zoutelande hadden gemaakt. In de 4e minuut een afstandsschot van De Meeuwen waarbij keeper Boy Zuijderwijk de bal niet onder controle kreeg, maar hulp kreeg van Branco Kok zodat het gevaar geweken was. Even later werd de verdediging verrast door een goed lopende aanval van De Meeuwen, maar de uithaal van Menno de Nooijer ging rakelings langs het doel van keeper Boy Zuijderwijk. Zo was het eerste kwartier voor De Meeuwen die gelukkig niets opleverde. S.V. Honselersdijk vocht zich terug in de wedstrijd en dat resulteerde al gauw in een corner in de 16e minuut. De corner van Joey Valstar bereikte bij de verste paal zijn broer Brian die van dichtbij de 1-0 voorsprong noteerde. De Zoutelanders waren op dat moment helemaal de draad kwijt en konden niets meer uitrichten. In de 19e minuut een diepte pass aan de zijlijn op Tom van Veen, waarbij keeper Milan Tevel ver zijn doel voor uit kwam. Tom omspeelde makkelijk keeper Tevel en gaf de bal voor het doel, maar er waren te weinig medespelers meegelopen om de inzet te verzilveren. Maar de druk nam toe en er was geen houden aan voor De Meeuwen. In de 23e minuut een corner van Joey Valstar op de mee naar voren gelopen Michel van Giesen. Zijn kopbal raakte de lat en de afgeslagen bal kwam alsnog bij Youri Riepe die van ver uithaalde en keeper Milan Tevel kansloos liet, 2-0. Het laatste kwartier was volledig voor de Dijkse ploeg. Met vlotte combinaties en individuele acties kreeg de ploeg een aantal goede kansen, maar wisten deze niet te verzilveren.
Begin tweede helft gaf een heel ander beeld dan het einde van de eerste helft. Een donderspeech in de rust van trainer Daan Eikenhout gaf De Meeuwen schijnbaar weer vleugels. Binnen een paar minuten lag de aansluitingstreffer achter keeper Boy Zuijderwijk. Een corner werd van dichtbij ingekopt door Vincenzo Lorello 2-1. En De Meeuwen voelden dat er meer in zat. Uit vlot lopende aanvallen waren er voor het Dijkse doel hachelijke momenten die ter nauwer nood onschadelijk gemaakt werden. Na 20 minuten in de 2e helft hervond de Dijkse ploeg zich weer een beetje en durfde men weer vooruit te voetballen. In de 69e minuut na een afgeslagen was het de man van de wedstrijd, Joey Valstar die met een geweldige uithaal van ver buiten het strafschopgebied de verbouwereerde keeper Milan Tevel kansloos liet, 3-1. Dit was de genade klap van De Meeuwen en S.V. Honselersdijk kon zich naar harte lust uitleven het laatste kwartier. In de 84e minuut soleerde Tom van Veen zich naar het doel van keeper Milan Tevel en gaf deze ook het nakijken, 4-1.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rik van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen (geel), Branco Kok (-70 Pawel Rubin) , Leon de Brabander, Youri Riepe, Joey Valstar (-84 Luke Groenenboom), Brian Valstar (-80 Lars Ammerlaan), Nando Kok, Tom van Veen

Door: Jan de Brabander
foto's: Jan de Brabander