Trainingskamp Benidorm - Dag 5 | Ventielletjûh
maandag 8 januari 2018

Nadat onze hoofdtrainer Piet Boon om stipt 8.00 uur de hoofden had geteld aan de ontbijttafel, constateerde hij dat er 3 personen ontbraken. Boy, "Ja maar"-Nigel en Boeoo's kamergenoot Stan, presteerden het om door hun wekker en snooze heen te slapen. Terwijl aan het ontbijt werd gestart, waren verschillende teamgenoten zo aardig om het nog in dromenland verkerende drietal op gepaste wijze te wekken. Toen de mannen in de ontbijtzaal arriveerden, leken zij zichzelf nog niet te realiseren dat zij hier niet mee weg zouden komen. Sjaak gaf direct aan wel raad te weten met deze dissidenten....

Na het ontbijt werden de voetbalschoenen van de kamers afgehaald en de wandeling ingezet naar het trainingscomplex. Deze zaterdag stond in het teken van het spelen van de eerste wedstrijd van het jaar. In verband met Drie Koningen en competitieverplichtingen in Spanje is het dit jaar helaas niet gelukt om een Spaanse tegenstander te regelen. Als oplossing koos het trainersduo Piet en Frank ervoor om de selectie door elkaar te husselen en 2 gelijkopgaande teams op te stellen. De geblesseerde spelers Rick en Stanley werkten tijdens deze wedstrijd, net als de afgelopen dagen, een door Sjaak samengesteld trainingsprogramma af in een plaatselijke sportschool. Sjaak had voor aanvang van het trainingskamp contact gezocht met deze sportschool om ervoor te zorgen dat er een mogelijkheid was, voor geblesseerden en/of aan hun herstel werkende spelers, om hier dagelijks te trainen. Niet meer dan lof voor onze Sjaak, top geregeld!

Ook eerste elftal vlaggenist Eric maakte deze week dankbaar gebruik van deze mogelijkheid. Vandaag moest hij echter verstek laten gaan om op te treden als gelegenheidsscheidsrechter bij de onderlinge wedstrijd. Eric greep deze gelegenheid overduidelijk aan voor zijn 'moment of fame' en net als gisterenavond in de karaoke bar drukte hij nadrukkelijk zijn stempel. In de fel gestarte onderlinge wedstrijd begon Eric, na een dubieuze beslissing om geen penalty toe te kennen aan de witte partij, op stoom te geraken en probeerde hij de mannen zoveel mogelijk lekker te laten voetballen. Ondanks het verzoek van Frank om er geen "6-6 wedstrijd" van te maken eindigde de verder uitstekend geleidde wedstrijd in een 5-5. Het hoogtepunt was de schitterende goal van Youri Riepe. Hij trachtte een crosspass te geven, maar in plaats daarvan schoot hij de bal vanaf een meter of 25 strak in de kruising. Zoals Youri dat op zijn geheel eigen wijze kan zeggen, raakte hij de bal precies op het ventielletjûh. Zoals de uitslag wellicht al doet vermoeden, werd er echt heerlijk gevoetbald, golfde het spel op en neer en werd er lekker scherp gespeeld door beide ploegen.

Na de wedstrijd werd er om 13.00 geluncht, waarna er een wandeling ingezet werd naar het strand. De drie laatkomers van vanochtend liepen niets vermoedend mee met de groep en leken zichzelf nog niet helemaal te realiseren dat deze wandeling speciaal voor hen was ingelast. Eenmaal op het strand aangekomen, mochten de heren een door Sjaak opgesteld 'laatkomers-programma' afwerken, waarbij zij op het mulle zand flink afgemat werden. De groep zag goedkeurend aan hoe Sjaak de mannen ca. 30 minuten lang flink onder handen nam, was dat ook weer geregeld.

Aan het einde van de middag kwam de groep beneden bij elkaar voor een tactische bespreking. In groepjes van vier werd de mannen gevraagd hoe zij zouden spelen als ze trainer/coach waren van Honselersdijk 1/2, met de nadruk op formatie, organisatie en tactiek. In een presentatie van ca. een kwartier hielden de verschillende groepjes hun tactische bespreking en lieten de mannen zien hoe zij zouden spelen bij balbezit, balbezit tegenstander en in de schakelvormen. Het was goed om te zien hoe de verschillende groepen hadden nagedacht en onderling discussieerden over het spelletje. Met name de gesprekken over de tactische accenten, zoals puntje naar voor of puntje naar achteren, wanneer zet je druk en wanneer niet, waren erg leuk om te volgen. Complimenten mannen, we hebben ook hier echt stappen gemaakt!

Na deze bespreking konden de mannen gelijk door naar het restaurant om zich op te maken voor het avonddiner. De mannen genoten wederom van de kookkunsten van de lokale chefkok, alleen "Ja-maar"-Nigel had nog wel een klein verbeterpuntje; De chefkok kan nog niet zo lekker Jus maken als zijn oma dat kan.... Na het eten hadden de mannen vrij-af en trokken zij goed gesoigneerd het bruisende Benidorm in. Daar het nachtleven in Benidorm wat later op gang komt, werd er eerst een drankje genuttigd in een lokale pub die de naar nostalgie hunkerende Frank nog op zijn duimpje wist te vinden. Ruben zal deze pub niet meer zo snel vergeten nadat hij wat speciale aandacht kreeg uit onverwachte hoek. Daarna namen de mannen Frank mee op sleeptouw naar discotheek 'De Rots', die langzaam maar zeker vol liep met jonge locals. Toen aan Leon gevraagd werd waar zijn roomie Joey was, wist hij te vertellen dat, de door motivator Sjaak geïnspireerde, Joey wat later zou komen, omdat hij eerst zijn buikspieroefeningen moest doen.

De mannen hebben de afgelopen week keihard getraind en hadden daarom vrij-af gekregen van trainers Piet en Frank. Zij konden dan ook tot in de late uurtjes in Benidorm vertoeven. Morgen (helaas) alweer de een-na-laatste dag van het trainingskamp, waarna de groep maandag weer terugvliegt naar het wat koudere Nederland.

Tot morgen.
Anton