S.V. Honselersdijk in de subtop van de ranglijst
zondag 3 december 2017

Door een verdiende 4-2 overwinning, nestelt S.V. Honselersdijk zich in de subtop op een keurige 5e plaats. Zaterdag gaat men op bezoek bij het Leidse Lugdunum die de kopplaats afgelopen weekend af moest staan aan Die Haghe.

RCL kan het dit seizoen nog niet waar maken. De ploeg die verleden jaar 2e werd, leek een van de titelkandidaten. Maar door de wisselvalige resultaten staat het in de middenmoot. Verlies vandaag zou betekenen dat ze nog dieper zakken. S.V. Honselersdijk zou bij een overwinning boven RCL komen en wellicht nog een paar plaatsen kunnen stijgen.
Er kwamen weinig mensen naar het gure sportpark de Strijphorst . Het zal wel met het mindere weer te maken hebben en met wellicht de goed heilig man. Ook op de Strijphorst leek het vanmiddag af en toe wel Sinterklaas. Vooral in het begin van de wedstrijd kreeg de ploeg van Piet Boon wat cadeautjes. De verdediging van RCL ging niet helemaal vrijuit en had het in de beginfase al op flinke achterstand kunnen zetten. In de 4e minuut was het een uitval op rechts via Angelo Zwirs na een pass van Youri Riepe. Het schot van Angelo werd knap via de voet van keeper Andrew Bontje gekeerd. Even later ging keeper Bontje finaal in de fout. Een uittrap werd zo in de voeten van Angelo Zwirs geschoven. Angelo kon ongehinderd op keeper Bontje afgaan, maar gaf toch de bal af op de geheel vrijstaande Tom van Veen, maar keeper Bontje kon ter nauwer nood nog redding brengen. Zo kreeg de thuisploeg wat mogelijkheden, maar moest het wachten tot de 13e minuut. S.V. Honselersdijk mocht een corner nemen via Joey Valstar. De bal werd richting de eerst paal geschoten waar de bal bleef liggen. Drie dijkenaars stonden om de bal heen waar uiteindelijk Pawel Rubin het laatste tikje gaf, 1-0. S.V. Honselersdijk draaide lekker en met fraaie acties was het wachten op een grotere voorsprong. In de 21e minuut was het Joey Valstar die het probeerde van grote afstand. Keeper Bontje van RCL kreeg het schot niet onder controle en Angelo Zwirs was er als de kippen bij om de los gelaten bal in het doel te werken, 2-0 . Niets leek er aan de hand tot de 24e minuut. Bryan de Brabander probeerde in het strafschopgebied zijn tegenstander in een duel te ontwijken maar raakte hem ongelukkig. De tegenstander kwam ten val en RCL kreeg zowaar een penalty op een presenteerblaadje. Deze werd benut door Tommy Sinteur, 2-1. In deze periode kantelde de wedstrijd en RCL ging op zoek naar de gelijkmaker. De druk werd groter en groter op het doel van keeper Boy Zuijderwijk, maar zonder dat het echt gevaarlijk werd. De thuisploeg had moeite om de bal in de ploeg te houden. Het was veelal weg is weg met de bal zonder enig overleg. Het duurde tot het laatste kwartier van de 1e helft toen er weer wat beleving in het spel van S.V. Honselersdijk kwam. Het was Tom van Veen die scherp aangespeeld werd. Tom werkte zich langs zijn directe tegenstander, maar werd op het laatste moment vastgehouden. Een vrije trap was het resultaat, maar die werd hoog over geschoten.
Het begin van de 2e helft was niet echt hartverwarmend. Van enig overleg aan beide kanten was geen sprake. Veelal werd de lange bal gespeeld wat op niets uit liep. Halverwege de 2e helft kwam dan eindelijk de beleving. Mede door het sterke optreden van het middenveld werd RCL vastgezet. In de 64e minuut was het Branco Kok die na lang twijfelen de outbal bracht bij Tom van Veen. Tom soleerde als Messi langs 3 man en schoot hard binnen, 3-1. RCL gaf meer ruimte weg en een groter score lag zo in het vooruitzicht. Van die vrijheid maakte Nicky Peeters ook gebruik. Hij ging op snelheid door de verdediging van RCL en speelde Angelo Zwirs aan. Echter de uithaal van Angelo raakte de paal. In de 78e minuut was het een overtreding, na vasthouden van Nicky Peeters. De vrije trap haverwege de helft van RCL van Joey Valstar werd hard binnen geschoten door Pawel Rubin, 4-1. De marge werd in de 89e minuut nog verkleind door Michael Schouten tot 4-2, maar verder kwam het niet en floot de goed leidende scheidsrechter de Mik, na 4 minuten bijgetrokken te hebben, voor het einde.

Zaterdag wat het Leidse Lugdunum. De nr 2 in de competitie laat de laatste weken wat steekjes vallen dus wie weet kan de S.V. Honselersdijk voor een verrassing zorgen.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Pawel Rubin, Ricardo van der Zijden, Bryan de Brabander, Branco Kok, Joey Valstar, Youri Riepe, Leon de Brabander, Angelo Zwirs, Tom van Veen (A), Nick Peters

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst