Scheids- en grensrechtertraining groot succes
maandag 30 oktober 2017

Fluiten, vlaggen... veel ouders vinden het spannend om dit te doen. Ik weet nog goed dat ik de eerste keer moest fluiten bij de F-jes zo’n 5 jaar geleden. Of ik wilde fluiten. Natuurlijk doe ik dat. Euhhh… ik heb alleen nooit gevoetbald en er letterlijk en figuurlijk de ballen verstand van. “Heeft er iemand een soort handleiding?” Terwijl de jongens zich in de kleedkamer omkleden lees ik de e-mail met de 15 belangrijkste spelregels door. Ik kan jullie vertellen: het was wel een beetje spannend, maar ik vond het echt geweldig om te doen.

Als scheidsrechter zit je midden in het spel. Wat een genot om je te midden van dat kleine spul te bevinden. Ik had nog geen idee welke kant ik op moest wijzen bij een uitbal. Ik zal waarschijnlijk de nodige fouten hebben gemaakt, maar ja… Wie maakt me wat? Ik ben degene met de fluit, dus ik bepaal of een bal uit is of niet en wie de bal krijgt. Wie het beter kan moet zich maar opgeven voor de volgende keer. Ik ben geen professional en degenen die langs de kant staan mogen blij zijn dat ik vrijwillig wil fluiten.

Inmiddels zijn we dus 5 jaar verder en ben ik leider, trainer en mijn bedrijf REG & TECH B.V. is zelfs de shirtsponsor van de JO13-3. Een geweldig team van 14 stoere mannen en 1 vrolijke jongedame die inmiddels langer is dan mij. Van de 15 zijn er 4 eerste jaars D en die hebben hun plaats wel gevonden in dit team. Wat kunnen ze met z’n allen een mooie pot laten zien. Ook vandaag weer een knappe prestatie geleverd met een 5-1 overwinning tegen Verburch JO13-3. Coach en trainer Barry van der Ende die afgelopen woensdag een partijtje tijdens de training had meegevoetbald en het nodige had gescheurd zat noodgedwongen met zijn krukken naast zich in de dug-out. Door zijn uitstekende voorbereiding kon hij zich een beetje rustig houden tijdens de wedstrijd. Onze jongens (en meisje ;-) speelden een fantastisch spel. Iedereen leek op de juiste plek te staan en vormden echt een team, precies zoals je het graag wilt zien. Dat was bij de tegenpartij anders. Hun onderling gezeur, geduw en getrek werkten in hun nadeel. Hun coach hoorde ik meerdere malen “mond dichthouden”, “niet schelden”, enzovoorts roepen naar zijn spelers.

Vandaag was het ook extra spannend voor onze scheidsrechter Bas Verkleij en grensrechter Edith ‘t Hoen. Het is dit seizoen voor het eerst dat zij dit doen, maar gelukkig hebben zij een scheids- en grensrechtertraining op S.V. Honselersdijk gevolgd. Als leider merkte ik begin dit seizoen al snel dat het lastig is om ouders te vinden die dit vrijwillig willen doen. Velen weten de regels nog niet en ook is men bang om fouten te maken en commentaar te krijgen van ouders langs de kant. Daarom bedacht ik me om een avond te organiseren waarop de regels zouden worden uitgelegd.
Barry kwam met een goed idee om de scheidsrechterscommissie te vragen of deze ons hierbij kon helpen. Zogezegd, zo gedaan. Op 9 oktober heeft Rob Zwinkels deze training gegeven voor alle ouders uit de JO13 die zich hadden aangemeld.

Rob Zwinkels had voor iedereen het nodige op papier gezet. Met veel gevoel bracht hij alle aspecten waar je op moet letten over. Niet alleen de regeltjes op papier, maar ook het gevoel dat hierbij een belangrijke rol speelt. Het belangrijkste vertelde hij: “Jij hebt de fluit, dus jij bepaalt.” Rob vertelde ook dat het aantal scheidsrechters sterk is teruggelopen binnen S.V. Honselersdijk. Dat is echt een probleem en heeft als gevolg dat de teams (coach of ouders) vaker zelf zullen moeten fluiten.
Rob was daarom juist blij met ons initiatief om zo’n scheidsrechtertraining te organiseren voor een groep ouders die bereid is om als scheidsrechter en of grensrechter (of –ster) te willen optreden.
Wij waren in ieder geval ontzettend blij dat hij ons daarbij met deze training heeft geholpen.

Begin deze week werd ik aangenaam verrast toen Rob voorstelde om deze zaterdag niet zelf te fluiten maar een van de deelnemers aan de training te laten fluiten en daarbij dan zelf aanwezig te zijn ter begeleiding. Naast Rob kwam ook zijn collega coördinator Jos van Hulst naar onze wedstrijd.
Ik heb veel respect voor alle vrijwilligers bij S.V. Honselersdijk, maar deze zaterdag had ik extra waardering voor Bas en Edith om deze spannende taak voor het eerst op zich te nemen en ook voor Rob en Jos die hierbij de nodige aanwijzingen en tips hebben gegeven.

Bas heeft fantastisch gefloten. Ik kan je zeggen dat hij een goed voorbeeld is hoe je je onpartijdig opstelt. De ene keer geef je het voordeel van de twijfel aan de tegenpartij, de andere keer aan het team van je eigen zoon. Zolang dat in evenwicht blijft is iedereen tevreden. Ik hoorde de coach van Verburch na de wedstrijd zeggen “goed gefloten”. Dat is een prachtig compliment toch?

Grensrechter Edith kon er ook wat van. Vlaggen voor buitenspel is echt wel spannend de eerste paar keer. Jos wist de spanning bij Edith nog wat extra op te voeren: “Rennen, je moet mee rennen” zei hij dan. Al met al geweldig gevlagd, Edith.

Na zo’n overwinning een mooi moment om Rob nog even extra te bedanken voor het geven de training. Onze fotograaf Quinten Guttenberg zette de kopstukken van de dag op de foto: (v.l.n.r.) Barry van der Ende, Bas Verkleij, Richard Guttenberg, Rob Zwinkels, Jos van Hulst en Edith ’t Hoen

Door: Richard Guttenberg

Van Dijk Brouwer Installatietechniek