Een sterke start voor Honselersdijk in Eerste Divisie
zondag 17 september 2017

Vrijdagavond speelde Heren Zaal 1 van Honselersdijk haar eerste wedstrijd in de Eerste Divisie, thuis in de Sosefhal. Na het goede seizoen en de promotie van vorig jaar, kon S.V. Honselersdijk zich vrijdagavond voor het eerst echt meten met de kwaliteit, ‘nieuwe regels’ en de snelheid die het voetballen op een hoger niveau met zich meebrengt.

Tegenstander voor deze seizoensopening was Marlène 2, afkomstig uit Heerhugowaard. Het tweede team van bekerwinnaar en vice kampioen van het afgelopen jaar in de eredivisie. Dit beloofde al direct een lastige tegenstander te worden, waarbij Marlène met de nodige jaren ervaring op dit niveau een niet te onderschatten tegenstander zou zijn.

Voor Honselersdijk was het na een rommelige voorbereiding en een teleurstellende start vorige week voor de beker, thuis tegen Eredivisionist TPP uit Rotterdam de uitschakeling (5-9), de eerste echte test en mogelijkheid om te zien waar ze zouden staan op niveau Eerste divisie. Met toch nog enkele blessures, bleek hier de kracht van de brede selectie van Honselersdijk, waardoor S.V. Honselersdijk ondanks een behoorlijk aantal afwezigen, toch met een sterke selectie voor de dag te kunnen komen.

S.V. Honselersdijk begon sterk aan de westrijd en nam direct vanaf de start het initiatief in de wedstrijd. Dit leidde in een sterk openingsfase na 5 minuten tot de 1-0 van Rachid El Khalifi, op aangeven van Amin Marhoub. Waar daarna door het spelbeeld en overwicht van S.V. Honselersdijk het wachten leek op het uitbouwen van de voorsprong, leidde onoplettendheid in de verdediging bij de tweede paal de onnodige 1-1 in. Daarna ontspon zich een kat en muisspel, waarbij S.V. Honselersdijk zich meer liet inzakken en erover en weer enkele goede kansen waren te noteren. Een solo van Amin Mahoub zorgde in de 16de minuut voor de verdiende en nodige voorsprong. Toch brak een van de nieuwe regels in de eerste divisie S.V. Honselersdijk vlak voor rust bijna op, door de ’10 meter trap’. In de eerste divisie kent men de cumulatieve overtredingen. Overtredingen worden per helft geregistreerd en bijgehouden. Vanaf de 5de overtreding is daarna elke volgende overtreding een ’10 metertrap’. Dit is een spectaculair onderdeel van het zaalvoetbal in de eerste- en eredivisie. Het houdt in dat een speler een vrijetrap krijgt op 10 meter van de goal. Hierbij mag alleen de keeper op het doel staan en mogen er daarnaast tussen de speler die op doel gaat schieten en de keeper, geen verdedigers staan. S.V. Honselersdijk dat nog niet zo bekend bleek met deze nieuwe regel, kreeg het voor elkaar om binnen 30 seconden voor de rust tot 2 x toe een dergelijke kans weg te geven door onnodige overtredingen. Gelukkig stonden een goede keeper en een onscherp vizier van speler van Marlène een 2-2 in de weg.

De tweede helft begon S.V. Honselersdijk weer onbevangen en met veel overtuiging aan de tweede helft. Dit overwicht werd door Neshawn Morris vertaald naar 3-1 en kort daarna was het wederom Amin Marhoud met de 4-1. Marlène dat vanaf dat moment de laatste minuten met een ‘meespelende keeper’ ging spelen, wat S.V. Honselersdijk eigenlijk alleen maar in de kaart speelde. Rustig achter overhangend en vertrouwend op een goede verdedigende organisatie, maakte S.V. Honselersdijk op eenvoudige wijze gebruik van de balovernames om nog twee keer van eigen helft te scoren in een leeg doel van Marlène (Nicky Brouwer, James Dhanai).

De eindstand was een verdiende 6-1 voor S.V. Honselersdijk, die gemeten naar de kans verhouding misschien zelfs wel te laag is uitgevallen. Het was in ieder geval een mooie start voor S.V. Honselersdijk van de competitie en het was een zeer aantrekkelijke en attractieve wedstrijd voor de toeschouwers in de Sosefhal.

Aankomende week speelt S.V. Honselersdijk om 19.30 haar eerste uitwedstrijd in de sporthalen zuid tegen het Knooppunt uit Amsterdam, het tweede team van de kampioen in de Eredivisie van het afgelopen seizoen. Daarna speelt Heren 1 Zaal op vrijdag 6 oktober om 20.30 weer een thuiswedstrijd tegen zvv Hovocubo 2.

Foto's zijn van Martin van Oostveen

Van der Meer verzekeringen