Verburch 4 kroont zich als winnaar van vijfde Coppa il Terzo Tempo
dinsdag 13 juni 2017

Zaterdag 10 juni stond voor de vijfde maal in de historie de Coppa il Terzo Tempo op het programma op Sportpark De Strijphorst. De organisatie pakte voor deze jubileumeditie groots uit en wist maar liefst 21 elftallen naar Honselersdijk te mobiliseren. Van alle deelnemers bleken de Poeldijkers van Verburch 4 de sterksten. Na een overtuigende poulefase, stoomden de eilandbewoners door in de kruisfinales en werden achtereenvolgens titelverdediger VELO 31 (halve finale) en De Club van Honsel (finale) aan de zegekar gebonden. Andermaal bleek het voor de regerend titelhouder een te lastige taak om de titel te prolongeren en dus is Verburch 4 ook echt het vijfde elftal waarvan de aanvoerder de trofee boven zijn hoofd mocht tillen.

Nadat alle deelnemende elftallen in de weken voorafgaand aan de Coppa il Terzo Tempo zwaar in training waren geweest om topfit aan de aftrap te kunnen verschijnen, was het zaterdag dan eindelijk zover. Vanuit alle uithoeken van Zuid-Holland kwamen de grootste vedettes van het Kelderklasse-voetbal naar sportpark De Strijphorst om te strijden voor de Coppa il Terzo Tempo-bokaal. De thuisteams S.V. Honselersdijk S3, S6 (zeuven min één), S7, S9 en S10 namen het samen met het eveneens thuisspelende gelegenheidselftal van sponsor De Club van Honsel op tegen Victoria Honselersdijk 1, rkvv Westlandia 6 en 12, FC 's Gravenzande 12 en 14, V.V. Naaldwijk 3, vv Verburch 4 en 6, VV Quintus 4, titelverdediger VELO 31, V.V. Schipluiden 7, sv DWO 6 (Zoetermeer), het Rotterdamse sv DRL 3, DCV 3 uit Krimpen aan den IJssel en BVV Barendrecht 9.

De poulefase stond bol van de verrassingen en wanprestaties. Zo eindigde de grootste Honselse favoriet (ons derde alias 'Selecao Terceiro') troosteloos onderaan in de poule en konden de mannen van S.V. Honselersdijk S7 eveneens niet profiteren van het thuisvoordeel. De jonge senioren wisten nog nooit te presteren op de Coppa en ook dit jaar werden er 0 punten gepakt. Er werd zelfs niet gescoord, aangezien alle wedstrijden met 0-1 verloren gingen. Verrassend was de prestatie van S.V. Honselersdijk 10, dat de nodige punten wist te sprokkelen, maar het uiteindelijk in de groepsfase toch moest afleggen tegen VELO 31. Noemenswaardig was ook de prestatie van 7e klasser FC 's-Gravenzande 12. Als één van de vaste deelnemers aan de Coppa begonnen deze mannen zonder al te veel voetbalverwachtingen aan het toernooi, maar uiteindelijk wisten ze gerenommeerde elftallen als S.V. Honselersdijk zeuven min één, DCV 3 en V.V. Naaldwijk 3 al vroegtijdig uit te schakelen.

FC 's-Gravenzande 12 mocht zich samen met De Club van Honsel, vv Verburch 4 en VELO 31 als groepswinnaars melden in de halve finales. Op het hoofdveld ging FC 's-Gravenzande 12 strijdend ten onder tegen De Club van Honsel, zodat de mannen uit het 'Breeje Durp' weer verder konden met het nuttigen van de nodige alcoholische versnaperingen. Op veld 2 werd de titanenstrijd uitgevochten tussen titelverdediger- en favoriet VELO 31 en Verburch 4. Uiteindelijk moesten de Wateringers tegen de verwachtingen in hun meerdere erkennen in Verburch 4 na een schitterende corner die in één keer het goal in werd gekruld.

De finale zou zodoende gaan tussen De Club van Honsel en de eilandbewoners van vv Verburch 4. Na een bloedstollende finale kon het bordes door Poeldijkers worden gevuld. Voor dit elftal was de Coppa il Terzo Tempo de bekroning op een zeer geslaagd seizoen. Nadat in de zomer de overstap werd gemaakt van het zondag- naar het zaterdagvoetbal werd met de trofee van afgelopen zaterdag meegerekend de treble gepakt. Naast het kampioenschap in de 6e klasse en de Coppa il Terzo Tempo, won dit elftal namelijk ook de gerenommeerde prijs van Verburch-elftal met de meeste gescoorde doelpunten van het seizoen. Kortom, een mooie winnaar van een mooie editie van dit toernooi. Volgend jaar is de winnaar uiteraard weer van de partij om zijn titel te verdedigen.

Nadat het voetbalgedeelte was afgerond, kon de focus worden gelegd op de belangrijkere zaken van het voetballeven. De jaarlijkse bierprijs was dit jaar redelijk ruim opgezet, waarbij gebruik werd gemaakt van de poule indeling van het voetbalgedeelte als eerste ronde. Alle elftallen moesten een afvaardiging van 5 man bij elkaar zien te brengen, waarbij het belangrijk was dat deze afvaardiging de nodige atkwaliteiten zou bezitten. Uiteindelijk belanden S.V. Honselersdijk 10 en Westlandia 12 in de finale van dit fabuleuze spel en was het S.V. Honselersdijk 10 dat onder meer via het geheime wapen Gerben Breugelmans de eerste prijs uit de historie van dit team naar binnen wist te slepen.

Hierna zou er op en rond het hoofdveld nog een klein feestje worden gevierd, om vervolgens langzaam maar zeker huiswaarts te keren of nog een laatste afzakkertje te nemen in de plaatselijke dranklokalen. Kortom, het was weer een editie om van te genieten. Aan alle positieve geluiden van een ieder die aanwezig is geweest bij dit toernooi, was te merken dat iedereen het naar zijn zin heeft gehad en dat is uiteindelijk ook het doel van dit toernooi. Uiteraard willen wij alle deelnemende teams, bezoekers, scheidsrechters, barpersoneel, EHBO'ers en alle overige vrijwilligers bedanken voor hun inzet en gezelligheid. Volgend jaar zijn jullie allemaal weer uitgenodigd om de zesde editie van de Coppa il Terzo Tempo mee te maken. De datum wordt nog bekend gemaakt.

Als laatste willen wij nog even een speciaal dankwoord richten aan De Club van Honsel. Al vanaf het eerste jaar stelt onze business club een budget beschikbaar voor dit toernooi en daar zijn we ze zeer dankbaar voor. Zonder de bijdrage van De Club van Honsel was dit alles niet mogelijk geweest.

Tot volgend jaar, tot Coppa!

Floris de Bakker
Arjen Bazuin