De jeugd heeft de toekomst???
vrijdag 11 september 2015

Kent u de uitspraak ‘de jeugd heeft de toekomst’? Dit is bij een club als S.V. Honselersdijk (onze club) zeker ook één van de uitgangspunten. De jeugd zijn graag geziene, belangrijke gasten op de club. Hoe mooi is het om op zaterdagmiddag te zien hoe ze met elkaar opgaan in hun favoriete voetbalspelletje.

Regelmatig liggen er vraagstukken rondom de jeugd op de bestuurstafel. Wij proberen ons te verdiepen in wat de jeugd leuk vindt, hoe we ze aan de club kunnen (blijven) binden en hoe we ‘Plezier & Respect’ bij de jeugd onder de aandacht kunnen brengen.

Wanneer je op zaterdagmiddag omstreeks 13.00 uur bij Albert Heijn Koorneef boodschappen gaat doen, zie je vele jongens en meiden in S.V. Honselersdijk- trainingspakken door de winkel struinen.
Ze zijn vooral op zoek naar veel én lekker eten & drinken, voor zo min mogelijk geld. Met hun rijk gevulde AH-tassen komen ze op de club aan om er daar vervolgens met elkaar een gezellige middag van te maken. Uiteraard niks mis mee!

Toch merken we dat de jeugd de laatste tijd flinke sporen achterlaat, wanneer zij een middagje op de club hebben gespeeld. Lege verpakkingen van het eten en drinken zijn te vinden op de voetbalvelden, op de tribune, in de bosjes en de laatste tijd zelfs in de sporthal. Tot grote ergernis van onze trouwe groep vrijwilligers, die samen de taak hebben om onze vereniging er spik en span uit te laten zien. Tja, waar begin je als er zoveel rotzooi ligt en waar houdt het op?!?

De sporen die de jeugd op dit moment (steeds meer) achterlaat, heeft ons doen besluiten om er bij alle leden aandacht voor te vragen.

Ondanks dat er alleen met het Kerstrad in de sporthal gespeeld mag worden, weten veel kinderen inmiddels allerlei sluiproutes om in de sporthal te komen. Dat kinderen inventief zijn, wisten wij wel. Echter zien we dat de nooduitgangen worden geforceerd en dat ze zelfs via de galerij in de sporthal via de buizen als een brandweer naar beneden glijden. En tja, als één schaap over de dam is…..ja inderdaad……dan volgen er meer…..

Binnen een mum van tijd krioelt het van de kinderen en is er geen volwassene die ze daar weg kan krijgen…….of je wordt zelfs vierkant uitgelachen…..of je mag het met een grote mond doen.

Omdat de sporthal niet alleen voor voetballen met één bal gebruikt wordt, maar er zelfs hele hutten worden gebouwd van de gymtoestellen (zie foto) en er overal rotzooi wordt neergegooid, zijn wij genoodzaakt om duidelijke afspraken met de jeugd te maken.

Misschien staat niet iedereen erbij stil, maar naast het feit dat het gevaarlijk is dat kinderen zonder toezicht met de toestellen aan de haal gaan (een gymleerkracht moet hier namelijk 4 jaar voor studeren), is de sporthal ook een bron van inkomsten voor de club. We verhuren de sporthal onder andere aan de badminton, de hockey, handbal, maar ook aan scholen voor de gymlessen.

Deze huurders hebben uiteraard recht op een schone sporthal. Alvorens de huurders de sporthal betreden, is alles schoongemaakt. Echter moet er nu eerst een half uur puingeruimd worden, voordat de schoonmaak kan beginnen. U begrijpt dat dit irritaties en extra kosten oplevert.

Kortom, we hoeven u er vast niet van te overtuigen dat het nodig is om hier met de jeugd afspraken over te maken. Deze afspraken laten we niet alleen nu terugkomen via de nieuwsbrief, maar plaatsen ze ook op de website en ze worden via de leiders en trainers via mail/ whatsapp naar alle jeugdleden en ouders verspreid.

Hiermee rekenen wij ook op UW medewerking. Ga het gesprek met uw kroost aan en ziet u jeugdleden zich niet aan de afspraken houden (rommel laten liggen/ in de sporthal spelen), spreek ze erop aan!

Samen zijn wij ‘SVH onze club!’ Wij willen toch allemaal graag een schoon sportpark om trots op te zijn?

Sosef & v/d Knaap