Pawel Rubin (25) een welkome versterking voor S.V. Honselersdijk
maandag 3 februari 2014

In de selectiespelersgroep is hij inmiddels een graag geziene speler en persoon, maar voor de vereniging bleef hij tot nu toe een onbekende voetballer. De Poolse allround voetballer Pawel Rubin stelt zich nu even voor.

“Ik ben Pawel en Pool, ik woon op de Grote Waard en ik werk op uitzendbasis bij rozenkwekerij Van Paassen aan de Middel Broekweg. Sinds de zomer van 2013 ben ik hier. In Polen ben ik afgestudeerd op sport- en toerisme management, maar ik vond daarin geen werk. Ik heb een jaar in Duitsland gewoond en gewerkt, maar er niet gevoetbald. Omdat veel Poolse vrienden van mij in de omgeving Rotterdam wonen, ben ik ook naar Nederland gekomen.

Ik ben in Kartuzy t noorden van Polen geboren. Op mijn negende ben ik pas met voetballen begonnen bij KS Zukowo. In Nederland kun je al op je vierde met voetballen beginnen. In Polen niet. Vanaf 2001 heb ik bij Cartusia Kartuzy gevoeld. Eerst in de junioren. Uiteindelijk ben ik er semiprofessioneel voetballer geweest. Cartusia Kartuzy voetbalde in de derde divisie. Ik studeerde nog. Het was de mooiste tijd in mijn voetballoopbaan. We speelden drie jaar achtereen in de subtop. Ik heb ook nog in de tweede divisie van Polen gezaalvoetbald. Door op het veld en in de zaal te voetballen ben ik een completere voetballer geworden. Mijn sterkste punten zijn mijn instelling en tactisch inzicht. Als je om geld hebt gevoetbald weet je dat je mentaal sterk en op en top gemotiveerd moet zijn. Een nadeel is dat ik daarin soms te ver kan gaan en bijvoorbeeld ga reageren op scheidsrechters. Daar moet ik beter op letten. Ik ben een allround voetballer. In het verleden heb ik in de spits gestaan, maar ik speel nu rechtsachter of rechts op het middenveld. De trainer kan mij overal neerzetten, behalve op doel.

Ik ben in september, toen het seizoen en de competitie hier al begonnen waren, een keer naar een training komen kijken en met trainer Piet Boon gesproken of ik kon komen meetrainen. Na een paar trainingen heeft hij kennelijk gezien dat ik kan voetballen, want ik mocht blijven. Speelgerechtigd was ik nog niet. Het papierwerk met de Poolse voetbalbond was pas in de winterstop rond. Met dank overigens aan Steven van Erven, want die appte de trainer tijdens het trainingskamp dat alles gelukkig rond was gekomen. Direct na ons trainingskamp in Benidorm, waar ik tot mijn vreugde ook voor uitgenodigd werd, heb ik mijn debuut gemaakt in een oefenwedstrijd tegen v.v. Naaldwijk.

Hoe mijn toekomst eruit ziet? Dat weet ik nog niet. In ieder geval blijf ik het kalenderjaar 2014 nog in Honselersdijk wonen en werken. S.V. Honselersdijk hoeft niet ongerust te zijn dat ik naar een andere vereniging overstap, mocht ik daartoe aanbiedingen krijgen. Het bestuur, de trainers, begeleiders, verzorgers en spelersgroep hebben mij hier heel goed opgevangen. Ik ben er trots op dat ik voor deze 50 jarige club mag voetballen.”

Foto´s:
Pawel Rubin voetbalde en zaalvoetbalde in Polen, voordat hij op trainingskamp meeging naar Benidorm en met hoofdtrainer Piet Boon en assistent-trainer Frank van Zijl op de foto ging.

jem-id