Mandy van Dijk blijft bij ADO Den Haag
zondag 23 juni 2013

Het voetbalseizoen 2012-2013 duurde voor haar héél lang, maar Mandy van Dijk (16), in 2011-2012 nog uitkomend voor S.V. Honselersdijk C1, kijkt tevreden terug op haar debuutseizoen bij de BeNeLeague topclub ADO Den Haag. “Alles bij elkaar genomen heb ik een topseizoen bij de vrouwen van ADO Den Haag gehad. Ik ben fysiek sterker geworden, heb veel gezien, geleerd, zwaar getraind en met het hechte team heel veel gezelligheid aan superleuke activiteiten beleefd!” Mandy blikt terug.

In haar tiende en laatste seizoen werd Mandy met C1 kampioen. “Een mooie afsluiting, maar voetballen bij ADO Den Haag was een droom die uitkwam. Ik had er onder andere via de voetbalschool van het Segbroek College naar toe gewerkt. Het afgelopen seizoen was ik één van de jongste bediendes in de BeNe League; de gecombineerde vrouwenvoetbal eredivisie van Nederland en België.” Haar laatste seizoen S.V. Honselersdijk was nog maar net voorbij of ADO Den Haag startte al met de voorbereiding op het afgelopen seizoen. “Het ging direct al lekker en ik mocht veel spelen.” Mandy speelde meteen één helft in de Supercup; de kampioen van Nederland ADO Den Haag tegen de kampioen van België Standaard Luik. “Een bijzondere ervaring. De wedstrijd was in België. Daar was ook de officiële opening van de nieuwe BeNe League in aanwezigheid van alle eredivisieteams uit België en Nederland. De tweede helft zat ik op de bank en uiteindelijk verloren we maar net met 1-0. Dus jammer genoeg niet gelijk mijn eerste prijs!”

Voor 700 toeschouwers maakte Mandy op vrijdag 24 augustus thuis tegen PSV/FC Eindhoven haar competitiedebuut. “Dat was ook de eerste wedstrijd in de BeNe League. Tegen Heerenveen, Telstar en Utrecht speelde ik ook. En we ze allemaal.” Door terugkeer van een aantal geblesseerde routiniers en de komst van een aantal Amerikaanse versterkingen belandde Mandy op de bank. “Veel middenvelders kwamen er bij. Ik ben ook middenvelder en hoopte natuurlijk op elke speelminuut die beschikbaar kwam. Het zitten op de reservebank had ik nog nooit meegemaakt. Ik kon daar maar moeilijk mee omgaan. Het was voor mij een kwestie van afharden dus!”

Het Nederlands vrouwenelftal onder 17 jaar bracht afleiding. “Ik werd gelukkig weer geselecteerd, nadat ik een paar jaar op eigen verzoek bij de KNVB uit beeld was gebleven. De eerste oefenwedstrijd tegen Mexico onder 19 was ik linksback. Dat ging lekker en smaakte naar meer.” Verschillende oefenwedstrijden later begonnen de voorrondes voor het Europees Kampioenschap 2013 voor landenteams onder 17 jaar. “Een mooie ervaring met wedstrijden tegen Oekraïne, Montenegro en Kazachstan; eindresultaat 43 doelpunten vóór en 0 tegen.” De volgende voorronde tegen Duitsland, België en Denemarken liep het anders voor Oranje onder 17 jaar. “De opstelling werd behoorlijk omgegooid. Ik mocht weer met de reservebank kennismaken en hopen op speeltijd. We wonnen één keer en verloren twee keer. Voor mij waren alleen invalbeurten weggelegd. De EK Eliteronde hebben we niet gehaald.”

Het seizoen bij ADO ging verder met de start van de Women Champions League. “We moesten eerst thuis en daarna uit in Moskou tegen de kampioen van Rusland FC Rossiyanka voetballen. Thuis werd verloren en zat ik op de bank. Twee weken later mocht ik invallen en meemaken dat een achterstand werd omgebogen in een 1-2 overwinning. Lucky me!” Tijdens de winterstop ging Mandy op trainingskamp naar Barcelona. “We verloren een oefenwedstrijd van de kampioen van Spanje FC Barcelona en ik ruim een half uur invallen. Dat was een topervaring! Trainen en spelen op het nieuwe jeugdopleidingscentrum van de FC Barcelona en ook nog op de foto met Eric Abidal. Van dichtbij heb ik óók nog Jordi Alba en Cesc Fabregas gezien nadat zij getraind hadden. Als fan van de FC Barcelona natuurlijk een superervaring!”

Gaandeweg de tweede helft van het seizoen vertrokken enkele spelers, waaronder de Amerikanen, bij ADO Den Haag. “Ik kreeg weer invalbeurten en mocht enkele keren in de basis beginnen. Vrijdagavond 25 mei tegen Ajax stond ik in de basis. In het Kyocera Stadion wonnen we met 2-1. Dat was helemaal top!” De KNVB Bekerfinale in Katwijk begon Mandy op de bank. “De wedstrijd tegen de kampioen van de BeNe League FC Twente was fysiek zwaar. Er moest hard gewerkt worden. Als lichtgewicht mocht ik na de 1-1 eindstand in de verlenging een half uur spelen. Van dichtbij maakte ik de strafschoppenserie mee. Vijf rake strafschoppen voor ADO en vier voor FC Twente. We zijn bekerkampioen! In de door de KNVB geschonken rode kampioensbadjassen op het veld champagne drinken was wel effe wennen na al die sportdrankjes.”

Al met al beleefde Mandy een topseizoen. Ze blijft volgend seizoen bij ADO Den Haag. “Het was één grote leerervaring. Ik heb ook het Kyocera Stadion als thuisbasis leren kennen. We hebben er een vaste plek in de skybox om te eten, te drinken en voor de gezelligheid. Alle thuiswedstrijden van de mannenprofs mogen we daar bijwonen. Ik heb onlangs gesprekken met de trainers Sarina Wiegman en Marcel Valk gehad. Ze willen mij graag bij de spelersgroep houden. We gaan hard werken aan een toekomstige vaste plek op het middenveld!”

Mandy in Oranje.
Mandy tegen Ajax.
Mandy tegen FC Twente.
Mandy met champagne na bekerfinale.
Mandy met KNVB Beker 2013 in de kleedkamer.
Mandy tijdens ADO Clinic bij RKDEO in Nootdorp.

Zoomin'