C1 blijft in de eerste klasse
maandag 29 mei 2006

Vorige week speelde de C1 ook een finale en wel om in de eerste klasse te blijven. Dat is uitstekend gelukt door de 5-1 overwinning op VFC. Het verslag van vader (en clubscheidsrechter) Kees Zandvliet had u nog te goed: 'Honselersdijk C1 was met een gelijk aantal punten met VFC op de 3e plaats van onder geëindigd. Het doelsaldo van VFC was iets beter en daardoor leek directe degradatie onvermijdelijk. Maar de reglementen van de KNVB schrijven in dit geval een beslissingswedstrijd voor. Dit betekende een onverwacht geluk aan het einde van een enigszins ongelukkig seizoen. De wedstrijd moest op neutraal terrein worden gespeeld. MVV’27 was zo vriendelijk om de accommodatie beschikbaar te stellen op dinsdagavond 23 mei. De KNVB had gezorgd voor een volledig arbitraal trio, dus de wedstrijd kon niet worden ontsierd door partijdige grensrechters. Voor de tegenstander hoefden we in principe niet te vrezen. We hadden in de competitie weliswaar twee keer gelijk gespeeld, maar in beide gevallen was S.V. Honselersdijk de betere ploeg geweest, die alleen verzuimde om de kansen af te maken. Maar niettemin is een beslissingswedstrijd bijzonder, dus werd voor de laatste keer van de jongens opperste inzet verwacht. Alles stond in het teken van de teamprestatie en de wens om te winnen en zo in de 1e klasse te blijven. VFC had genoeg aan een gelijk spel na verlenging, want in dat geval zou het doelsaldo wel de doorslag geven.
In de 1e helft ging de strijd gelijk op. Beide teams speelden met veel inzet en doorzettingsvermogen, maar echte kansen ontstonden er nauwelijks. Geen doelpunten tegen stond voorop en dat lukte de jongens achterin (Bryan, Rico, Azzedin en Jasper), in combinatie met de middenvelders (Joost, Roy van Schie, Jeroen en Justin) goed. De weer sterk spelende Roy van Schie schakelde de sterkste man van VFC volledig uit. Frank had als keeper weinig te doen. Helaas zakte na een kwartier Roy Steek door zijn knie en met veel pijn moest hij het veld verlaten. Joost schoof naar linksvoor en Ruben nam de rechtsmidden positie over. Het was uiteindelijk na 25 minuten een individuele actie van Azzedin die de ban brak. Na het omspelen van enkele tegenstanders schoot hij vanaf de 16-meter lijn de 1-0 op het scorebord. Kort daarna kreeg VFC de enige kans van de 1e helft. Door een ongelukkige terugspeelbal kon één van de VFC’ers hard uithalen, maar gelukkig belandde de bal op de lat. De voorsprong en de wetenschap dat we alle keren de sterkste waren geweest gaf alle vertrouwen voor de 2e helft. VFC moest nu komen en daardoor zouden er zeker kansen ontstaan. En inderdaad, na ongeveer vijf minuten in de 2e helft kon Joost een van links af opgezette actie afronden. Hij kapte de verdediger en de keeper uit en schoot met een keurige boog de bal in de verre hoek. Een heel mooi doelpunt en 2-0. Kort daarna kon Thom zijn specialiteit uitbuiten. Een hoge bal over de verdediging van VFC heen en hij kon alleen op de keeper aflopen. Die omspeelde hij netjes en zo kon 3-0 worden aangetekend. Dat gaf veel rust, maar toch in de wetenschap dat we er nog niet waren. Dat we er nog niet waren bleek, want ook VFC heeft individuele kwaliteit in huis. Een actie door de verdediging van S.V. Honselersdijk heen leidde tot 3-1. Langs de zijlijn liep de spanning weer op. Lars kwam als linksmidden in het veld voor Justin die zichzelf nog even helemaal leegspeelde.Maar spanning was onnodig, want niet veel later kreeg Thom opnieuw een kans na een verre pass over de verdediging van VFC heen en opnieuw kon hij scoren. Nu kon het toch niet meer misgaan? Maurice kwam in het veld om de moe gespeelde en hard werkende Ruben op rechtshalf te vervangen. De scheidsrechter liet het spel, zoals ook in de 1e helft nog wel 10 minuten doorgaan, dus er kon nog van alles gebeuren. Maar naarmate de tijd vorderde werd steeds duidelijker dat S.V. Honselersdijk de wedstrijd niet meer uit handen zou geven. Kort voor tijd werd Bryan in het strafschopgebied onderuit gehaald en, met enig geluk, benutte Jeroen de strafschop en kwam de eindstand op het bord: 5-1. Niet alleen overtuigend, maar ook verdiend gewonnen. Tegen VFC bleek drie keer scheepsrecht.
De winst werd uitbundig gevierd. De jongens hebben er hard voor gewerkt en deze positieve afsluiting verdiend. We hebben dit seizoen mooi voetbal gezien en vooral ook tegen de sterkste teams. Maar zoals gezegd het geluk was niet altijd aan de zijde van de C1. Deze winst is daarom dubbel welkom. Namens de club werden onze jongens gefeliciteerd door onze voorzitter, die samen met vele anderen de moeite had genomen om de jongens in deze wedstrijd te steunen. Bedankt voorzitter voor de felicitaties (en het drankje na afloop) en een woord van dank aan alle supporters. Speciaal dank aan de spelers van D1, Ruben en Lars en in het bijzonder Jeroen, die bereid was om als reservekeeper een hele wedstrijd aan de kant te zitten. Dat is voetbal op zijn mooist. Als team hard knokken en winnen, gesteund door familie en vrienden van de vereniging. We blijven in de 1e klasse en gaan op weg naar een nieuw seizoen met nieuwe kansen.'

Condubouw