dinsdag 14 november 2023

Vrijdag 27 oktober jl. zat Erwin van der Mark alweer zijn tweede JAL voor en gaf na zijn opening het woord aan Ingrid Kortekaas voor een toelichting op het jaarverslag.

Jaarverslag
Een symbolische afsluiting van het jaar, maar ook een startpunt voor een nieuwe periode die voor ons ligt. Een periode met uitdagingen, zoals vergrijzing, individualisering en nieuwe vormen van sportaanbod. Uitdagingen voor ons als bestuur en voor ons als vereniging.

We zijn niet de enige organisatie die ermee te maken heeft, maar de taken bij ons als bestuur en team van vrijwilligers, stapelen zich op. Als taken zich opstapelen, neemt de effectiviteit af en loopt onze ambitie vast.

Professionalisering van (management)taken
Gegeven de toenemende druk die wij voelen en zien, plus de afnemende beschikbaarheid van vrijwilligers, lijkt de inzet van (meer) gekwalificeerde beroepskrachten in of voor onze vereniging een logische strategie. We zoeken immers extra handen en hebben hersens nodig. Tot op heden hebben we hier nog niet op ingezet. Is dit de oplossing? In ieder geval moeten we aansluiting blijven zoeken met de jonge (en oude) generatie voetballers en hun ouders, vrijwilligers en sponsoren. Het is zaak om onze vereniging toekomstbestendig te maken met ideeën die daarop aansluiten.

Financieel jaarverslag 2022-2023 S.V. Honselersdijk
Afgelopen jaar stond in het teken van een grote ommezwaai in de financiële boekhouding van onze club. We stapten over twee nieuwe automatisering systemen: Blue 10 en Exact Online. Beide pakketten zijn door de tijdelijke penningmeester Marcel Bruggeling geïmplementeerd en doorgevoerd. Deze systemen leveren ons als bestuur tijdswinst op en ook meer inzicht in het financiële reilen en zeilen van de club.

Marcel Bruggeling vult de rol van penningmeester ad interim in door de huidige vacature voor deze bestuursfunctie. Hij liet weten dat we als vereniging financieel stabiel zijn.

Na een kort verslag vanuit de Raad van Advies en Toezicht door Rick Post werd er door alle aanwezige leden decharge verleend.

Contributies 2024-2025
Erwin licht toe dat het ook voor de club financieel roerige tijden zijn, gezien de inflatie en bijvoorbeeld stijgende kosten voor gas en energie. Om hierop voorbereid te zijn en we ook de komende jaren een sluitende begroting kunnen presenteren, stelde het bestuur voor om voor seizoen 2024 – 2025 een contributiestijging van 8% door te voeren. Deze stijging is gelijk aan de stijging van de laatste jaren. De aanwezige leden stemden in met deze verhoging.

Voorstel aanpassing statuten S.V. Honselersdijk
In overleg met de notaris zijn we na overleg met de RvAT en Koos Ophorst gekomen tot een concept voorstel statuten. Belangrijkste wijziging t.o.v. de huidige statuten is dat deze bovenal gemoderniseerd zijn. Daarnaast is het aantal bestuursleden teruggebracht van 11 naar 5. Bestuursleden zijn bestuurslid zonder opzegtermijn en worden voor onbepaalde tijd aangesteld. En ereleden en leden van verdienste krijgen stemrecht. Conform statuten bracht het bestuur de nieuwe statuten in op de JAL ter goedkeuring van de leden. Na inhoudelijke discussie over een aantal artikelen, gingen de aanwezige leden akkoord met de nieuwe statuten.

Samenstelling bestuur en verkiezing bestuursleden
Erwin lichtte toe dat het bestuur te maken heeft met 3 vacatures: Sponsoring, PR & evenementen en Facilitaire zaken. Daarnaast vervult Marcel Bruggeling ad interim de vacature van Penningmeester.

Penningmeester
Als er geen nieuwe penningmeester uit de vereniging opstaat, moet het bestuur deze functie tegen een vergoeding uitbesteden aan een buitenstaander of bedrijf. Het bestuur vroeg de aanwezige leden hiervoor toestemming. Na 2 stemrondes gaan de leden akkoord met het betalen van een vergoeding aan een bedrijf/persoon voor de invulling van het penningmeesterschap. Op de vraag op welke termijn dit akkoord bij de leden toetsen, is na stemming om de 3 jaar besloten.

Facilitaire zaken
Op voordracht van het bestuur stemden aanwezige leden in met de benoeming van Emiel van der Voort voor deze bestuursfunctie.

Vertrekkende bestuursleden
Tijdens de JAL is stilgestaan bij vertrekkende bestuursleden
- Ricardo van der Zeijden – bedankt voor 5 jaar invulling van de bestuursfunctie PR & evenementen, waarvan we allemaal de drukbezochte SuperSaterdays kennen en het succesvolle en traditionele Kerstrad!
- Pieter van Berkel – bedankt voor 7 jaar streng maar rechtvaardig penningmeesterschap!
- Paul Groenewegen – bedankt voor 17 jaar bestuurslid met veel verschillende taken waarvan Sponsoring de laatste was. Applaus voor zijn inzet voor zo’n lange termijn!
- Ab van Dijk konden we afgelopen voorjaar gelukkig uitgebreid bedanken en mochten hem erelid maken.

Huldigen jubilarissen & benoeming lid van verdienste
Traditiegetrouw zet het bestuur de jubilarissen in de JAL in het zonnetje.
Rico Kok, Hans Post en Michael Post - 25 jaar
Leen van Egmond en Ard Koole - 40 jaar
Jan ter Laak en Ronald Zuijderwijk - 50 jaar.

Op voordracht van het bestuur stemden alle aanwezigen in met de benoeming van Paul Groenewegen als lid van verdienste, als dank en waardering van zijn uitgebreide inzet op bestuursniveau.

Hierna bedankte Erwin iedereen voor zijn/haar aanwezigheid en sloot om 22.00 uur de JAL.

Van der Meer verzekeringen