S.V. Honselersdijk machteloos tegen UVS
maandag 17 oktober 2022

Voor S.V. Honselersdijk was het vandaag een complete offday tegen het Leidse UVS. De bezoekers overheersten vanaf de eerste minuut. S.V. Honselersdijk verloor dan ook terecht met 2-0 en het was te danken aan keeper Quinten van der Helm dat de marge niet groter werd.

Vandaag voorafgaand aan de wedstrijd was ook de huldiging van Luke Groenenboom en Nigel Hendrix. Beide spelers werden door Marcel Bruggeling in het zonnetje gezet voor hun 100ste wedstrijd in het eerste elftal.

Het was een wedstrijd om snel te vergeten. Na een mooie doordeweekse 6-1 bekeroverwinning tegen het Leidse Roodenburg, was het vandaag het Leidse UVS die op bezoek kwam en dat bleek een heel ander verhaal. UVS dicteerde vrijwel de hele wedstrijd. S.V. Honselersdijk had weinig in te brengen tegen het compact spelende UVS. Gelijk vanaf het begin, zette UVS de druk erop bij de Dijkenaars. De ballen werden daardoor snel ingeleverd bij de Leidenaren. Het leek ook een kwestie van tijd dat de eerste tegentreffer zou vallen. In de 16e minuut was het bijna raak. Een uitval op links werd perfect uitgevoerd en afgemeten op de voor het doel geheel vrijstaande Loyd van der Wilde. Alleen voor keeper Quinten van der Helm knalde hij de bal op de paal. Even later een actie van van der Wilde die Mitchel Abdoel in staat stelde om uit te halen, maar zijn schot ging hard over. Daar tegenover kon S.V. Honselersdijk maar weinig uitrichten. Aanvallend bracht het te weinig. Het probeerde wat terug te doen, maar mistte de overtuiging om tot goede kansen te komen. Brian Valstar had een mogelijkheid na een diepte pass van Youri Riepe, maar het lukte Brian niet om de bal lekker uit te halen. Het middenveld van S.V. Honselersdijk had moeite om de opkomende spelers van UVS een halt toe te roepen. In de 27e minuut was het weer Loyd van der Wilden die ver doordrong in de defensie van S.V. Honselersdijk en hard uithaalde. Keeper Quinten van der Helm kon in eerste instantie de bal met de voet keren, maar de rebound van Tomas Tavilla was hem te machtig, 0-1. De druk werd groter en groter. Met pijn en moeite werd de opgelopen achterstand verdedigd. Zelfs in de 35e minuut toen balverlies werd geleden op het middenveld. Loyd van de Wilden omspeelde een paar Dijkenaars inclusief keeper Quinten van der Helm, maar zijn schot op het doel werd al glijdend op de doellijn gered door Michel van Giesen. Tot de rust kon S.V. Honselersdijk de schade beperkt houden tot 1 tegentreffer.

De tweede helft bracht wat meer tegengas bij de ploeg van Andre Lourens. De eerste kansen waren wel voor UVS, maar S.V. Honselersdijk durfde er meer en meer uit te komen en ging op zoek naar de aansluitingstreffer. In de 53e minuut had de bal op de stip moeten leggen. Brian Valstar werd in het strafschopgebied gemangeld door 2 verdedigers en dit was een geheide strafschop. Echter scheidsrechter Lizzy van der Helm liet onterecht doorspelen. In de 56e minuut een actie van Joey Valstar, maar zijn schot ging maar net naast. Zo probeerde S.V. Honselersdijk de druk op te voeren. In de 62e minuut werd Tom van Veen ook ingebracht voor meer aanvallende acties. Tot grote kansen kwamen ze echter niet. De thuisploeg nam daardoor verdedigend risico’s waardoor UVS nog een paar uitstekende kansen kreeg om de 0-1 voorsprong verder uit te breiden. In de 68e minuut gebeurde dit dat dan ook. Een uitval van Loyd van der Wilden werd uit een voorzet de bal door Tomas Tavilla binnengeschoten, 0-2. Met nog 20 minuten te gaan en verse krachten probeerde de thuisploeg toch wat aan de achterstand te doen. Schoten van Nigel Hendrix en Steyn de Bruijn werden door keeper Wesley Kerkvliet teniet gedaan. In de 88e minuut leek dan toch de aansluitingstreffer te komen. Tom van Veen werd net voor het strafschopgebied onderuitgehaald. De bal werd uit de vrije trap van Tom hoog in het overvolle strafschopgebied gebracht en uiteindelijk binnengekopt door Nigel Hendrix. Echter de assistent grensrechter van UVS stak zijn vlag omhoog. Scheidsrechter Lizzy van der Helm, die dit van dichtbij zag gebeuren en in eerste instantie het doelpunt ook goedkeurde, moet gezien hebben dat het geen buitenspel was, maar liet zich verleiden door de grensrechter. Na overleg keurde ze het doelpunt af. De laatste minuten gebeurde er weinig meer zodat ook de 2e thuiswedstrijd verloren ging.

A.s zaterdag is er een vrije zaterdag

Opstelling:
Quinten van der Helm, Nigel Hendrix, Max van der Kraan, Michel van Giesen (-80 Brent Gardien), Rik van Schie, Youri Riepe (-80 Lars Ammerlaan), Joey Valstar (A), Vince van Hagen (72, Nick van der Kraan), Brian Valstar, Steyn de Bruijn, Luke Groenenboom (-62 Tom van Veen)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst