Bizarre ontknoping op de Strijphorst: S.V. Honselersdijk buigt achterstand om naar een terechte overwinning
maandag 8 november 2021

S.V. Honselersdijk heeft zaterdag op spectaculaire wijze gewonnen van Velo. De ploeg van Andre Lourens keek in de rust tegen een 0-2 achterstand aan, maar won de wedstrijd na een weergaloze tweede helft met 3-2. Vlak voor tijd wist matchwinnaar Brian Valstar van dichtbij de winnende treffer te maken.

Vandaag een echte Westlandse derby en wel tegen Velo uit Wateringen. De Wateringers bezetten een knappe 5e plek en S.V. Honselersdijk behaalde het afgelopen weekend de eerste punten binnen na een knappe overwinning op BOL en verlieten daardoor de laatste plaats.

Ondanks een frisse zaterdag was het sinds tijden weer een volle bak op de Strijphorst. Voor aanvang werd de wedstrijd opgesierd met vuurwerk en fakkels door de “fanatieke” Wateringse aanhang. Nadat de kruitdampen waren opgelost, kon de wedstrijd onder leiding van scheidsrechter Verhoeve beginnen.

S.V. Honselersdijk mist nog steeds de geblesseerde Michel van Giessen en ook Tom van Veen was nog niet fit genoeg om een hele wedstrijd te spelen. De thuisploeg nam gelijk het initiatief en Velo liet dit gewillig toe. In de 1e minuut kreeg Kevin Bogaards zowaar de eerste mogelijkheid, maar schrok van deze kans en schoot de bal net naast het doel van keeper Dion van Wijk. S.V. Honselersdijk drong wel aan, maar was niet zuiver genoeg in de eindpass om echt gevaarlijk te worden. Zo ontspon zich een open wedstrijd waar beide ploegen voor de winst gingen. Echte kansen werden niet weggeven in deze periode. Halverwege de 2e helft drong Velo meer aan en grossierde het in een aantal corners. In de 32e minuut zorgde een corner van Sergi Roeleveld voor enig gevaar toen keeper Quinten van der Helm de bal misgreep en Joey Valstar net op tijd redding bracht. S.V. Honselersdijk probeerde met lange ballen onder de druk van Velo uit te komen en leek in de 42e minuut daar in te slagen. Het was Joey Valstar die bij een uitval de bal gaf op Kevin Bogaards, maar randje buitenspel werd hij teruggefloten. Net toen iedereen dacht met een gelijkspel te gaan rusten sloeg Velo keihard toe. In de 44e minuut sloot de buitenspelval niet goed dicht bij de Dijkse verdediging en mocht Lars de Jong doorgaan, hij scoorde de 0-1. Nauwelijks één minuut later mocht Daan van Rossum randje strafschopgebied ongehinderd aanleggen en scoorde tot ontzetting de 0-2 binnen.

In de 2e helft moest het dan gebeuren richting het geliefde doel. In de 51e minuut werd Tom van Veen ingebracht voor meer aanvalskracht en om toch iets te forceren. Het team van Andre Lourens bundelde de krachten en Velo werd meer en meer teruggedrongen. De Dijkse verdediging hield zich knap gesloten en gaf de 2e helft ook niets meer weg. De vraag was natuurlijk, wanneer breekt het verzet bij de Wateringers. In de 59e minuut was Tom van Veen dichtbij een treffer, maar de bal kon nog net weggewerkt worden. Tien minuten later was het Steyn de Bruijn die op links een voorzet gaf op Tom van Veen. Tom omspeelde zijn tegenstander om daarna keeper Dion van Wijk met een subliem lobje te verschalken, 1-2. De druk werd groter en het publiek ging er achter staan en voelde dat er meer in zat. In de 71e minuut werd een schot van Brian Valstar door Kenan Schenkeveld uit het doel gewerkt, maar even later was het wel raak. Door Rick Das werd er net buiten het strafschopgebied hands gemaakt en kreeg S.V. Honselersdijk een vrije trap te nemen. De vrije trap werd door Steyn de Bruijn scherp voor het doel gebracht en knap binnengekopt werd door Max van der Kraan, net voor de misgrijpende keeper Dion van Wijk, 2-2. Iedereen voelde dat er meer in zat. Het laatste kwartier werd er alles op alles gezet voor de 2e achtereenvolgende overwinning. In de 84e minuut kreeg het loon na werken. Kevin Bogaards werd op rechts aan gespeeld door Steyn de Bruijn. De lage voorzet van Kevin werd goed gezien door Brian Valstar en hij kon de bal voor open doel de winnende treffer noteren, 3-2. Met nog 6 minuten te spelen probeerde Velo nog wat terug te doen, maar de verdediging van S.V. Honselersdijk gaf geen krimp meer. Na het laatste fluitsignaal barstte een klein feestje los en kon daarna het feest voortgezet worden in de kantine voor de Super Saturday.

Dinsdag 9 november speelt het eerste elftal voor de Flynth Westland Cup tegen Monster. De wedstrijd wordt in Monster gespeeld en begint om 20:00 uur.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien, Max van der Kraan, Marcel Bruggeling (A), Rik van Schie (geel), Lars Ammerlaan (-23, Nick van der Kraan) , Joey Valstar (-50,Tom van Veen) , Youri Riepe, Kevin Bogaards, Brian Valstar (geel), Steyn de Bruijn

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst