S.V. Honselersdijk strijdend ten onder
maandag 25 oktober 2021

S.V. Honselersdijk leek lange tijd af te stevenen op een knap doelpuntloos gelijkspel, maar een kwartier voor tijd moest het toch het onderspit delven en verloor de ploeg alsnog met 0-2 van koploper WV-HEDW, een Amsterdamse voetbalvereniging uit de Watergraafsmeer.

WV-HEDW is de trotse koploper van de 1e klasse zonder enig puntverlies. WV-HEDW (Wilhelmina Vooruit-Hortus Eendracht Doet Winnen) is met ruim 2000 leden en 109 veld-teams één van de grootste voetbalverenigingen in Nederland. Het is ook één van de oudste verenigingen.

Voor aanvang van de wedstrijd werden Michel van Giesen (250 wedstrijden) en Youri Riepe (100 wedstrijden) door voorzitter Erik Sosef gehuldigd.

S.V. Honselersdijk heeft thuis geen mirakel kunnen verrichten tegen de koploper WV-HEDW, maar het heeft er alles aan gedaan om de tegenstander van het score af te houden. Het kwam net te kort in de slotfase.
Beide ploegen deden niets van elkaar onder. Het werd een levendige wedstrijd zonder dat er echt kansen werden gecreëerd. In de 6e minuut was het Tom Correia die na slordig balverlies op links goed door kwam, tot hij keeper Quinten van der Helm op zijn weg vond. Aan de andere kant was het Lars Ammerlaan met een mooie actie en de bal voor gaf op het hoofd van Brian Valstar. Echter de kopbal van Brian mistte precisie. In de 18e minuut was het een goede ingreep van Rick van Schie en hij stuurde Brian Valstar op links weg. Na een goede actie van Brian bracht hij de bal voor het doel van keeper Matthijs Kuiper, waar Steyn de Bruijn de bal net over de lat kopte. Zo ging het spel op en neer zonder dat beide ploegen uitgespeelde kansen creëerden. De eerste echte kans was voor de ploeg uit Amsterdam in de 23e minuut. Het was Tim Correia die over links de achterlijn wist te halen. Zijn voorzet had Jordy Dijkhuizen de bal zo voor het inkoppen, maar de bal verdween tot opluchting over het doel.

Ook in de tweede helft zat de thuisploeg er bovenop en werd er veelal op de helft van de tegenstander gevoetbald. Onder aanvoering van de sterk spelende jubilaris Youri Riepe had Honselersdijk zeker een aantal goede mogelijkheden op de volle winst. Het kreeg kansen vooral via de jonge Steyn de Bruijn, die met zijn snelheid een wapen in huis heeft. Hij werd regelmatig in de diepte gevonden, maar mist nog het afmaken. In de 51e minuut werd Steyn afgestopt en kreeg S.V. Honselersdijk een vrije trap te nemen. De vrije trap van Brian Valstar werd door keeper Matthijs Kuiper uit de kruising getikt. Even later was het broer Joey die zich op het middenveld knap vrijspeelde en Kevin Bogaards randje strafschopgebied aanspeelde. Na een fraaie kapbeweging had Kevin de kans om hard uit te halen, maar zijn schot ging naast. Zo creëerden de Dijkenaars toch wat kansjes in de vrijwel dichtgemetselde muur van WV-HEDW. De Amsterdammers hadden hier wel wat harde overtredingen voor nodig. Het laatste kwartier van de wedstrijd vielen dan wel de doelpunten, maar weer aan de verkeerde kant. De gasten wachtten deze periode geduldig af en gokten op de uitvallen. In de 73e minuut kreeg WV-HEDW wat hulp van scheidsrechter Colle na een niet bestrafte handsbal. WV-HEDW mocht op rechts doorgaan. De bal werd voorgebracht en ingetikt door Jack Moerkerk, 0-1. In de 81e minuut viel dan de genade klap. Nadat eerst voor een overtreding door WV-HEDW niet werd gefloten door scheidsrechter Colle, en ook in het vervolg de bal niet goed weggewerkt werd door de Dijkse verdediging, was het Kick van Aelst die de bal onderschepte en keeper Quinten van der Helm kansloos liet, 0-2. In de slotfase waren er nog wel kansen voor de ploeg van Andre Lourens, maar het ontbrak vooralsnog aan een afmaker.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien, Marcel Bruggeling (A) (-78, Nick van der Kraan), Michel van Giesen, Rik van Schie, Lars Ammerlaan, Joey Valstar (geel), Youri Riepe, Kevin Bogaards, (-60,Tom van Veen), Brian Valstar, Steyn de Bruijn (geel)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst