S.V. Honselersdijk laat zege vlak voor tijd uit handen glippen
maandag 4 oktober 2021

Een jaar geleden op 3 oktober speelde S.V. Honselersdijk tegen Voorschoten’97 de voorlaatste competitiewedstrijd van dat seizoen. Het weer was toen bijzonder slecht en door corona mocht het publiek bij deze wedstrijd niet aanwezig zijn. Het verloor de wedstrijd nipt met 5-4. Éen jaar later met bijna dezelfde weersomstandigheden maar wel met publiek, speelde de ploeg wederom tegen Voorschoten’97. De ploeg van Andre Lourens verloor wederom nipt met 3-2 op sportpark Adegeest.

Net als verleden week tegen Monnickendam kon S.V. Honselersdijk de eerste helft goed partij geven, maar stond het na 90 minuten met lege handen. Ook vandaag stond de ploeg verdiend met 2-0 op voorsprong. Na de rust waren de rollen weer omgedraaid en was het Voorschoten’97 die naarstig op zoek ging naar de overwinning. En ver in blessure tijd wisten de Voorschotenaren toch de overwinning in de wacht te slepen.

In de 3e minuut van de wedstrijd was het al bijna raak voor S.V. Honselersdijk. Hierbij ging keeper Stephan vd Niet niet geheel vrijuit. Bij het wegwerken van de bal had van der Niet wat tijd nodig en werd dat goed gezien door Kevin Bogaards. Het storende werk bracht Kevin in balbezit, maar al grabbelend wist van der Niet alsnog de schade te beperken. Een paar minuten later werd er een corner weggeven door de Voorschotens verdediging. De corner van Brian Valstar bereikte bij de verste paal Lars Ammerlaan, maar zijn kopbal ging rakelings naast. In de 12e minuut werd Tom van Veen vastgehouden en kreeg S.V. Honselersdijk een meter of 8 van het strafschopgebied een vrije trap te nemen. De vrije trap van Kevin Bogaards werd met de hand gestopt net binnen het strafschopgebied, maar scheidsrechter Wesley Thomas wilde niks van een penalty weten. Zo kreeg S.V. Honselersdijk een aantal kansen. Maar ook Voorschoten’97 liet zich meer en meer gelden. Zo moest Quinten van der Helm in de 20e minuut een schot van Ronnie Verplancke over de lat tikken en in de 27e minuut een schot van Ronnie de Roode, die onderweg van richting veranderde, uit de kruising tikken. In de 28e minuut kwam S.V. Honselersdijk toch verdiend op voorsprong. Het was weer gestuntel van keeper Stephan van der Niet bij het uitverdedigen. Door goed storend werk was het Nick die de bal ontfutselde en de bal net voor de misgrijpende keeper van der Niet in het doel liet glijden, 0-1. Nauwelijks 5 minuten later werd de stand verdubbeld. Door een knap hakje van Steyn de Bruijn kwam Joey Valstar vrij in balbezit. De steekpass van Joey op Tom van Veen was voldoende om Tom vrij voor keeper Stephan van der Niet te krijgen. Simpel omspeelde Tom keeper van der Niet en scoorde in een leeg doel de 0-2.

De 2e helft zette Voorschoten een tandje bij en S.V. Honselersdijk moest terug. In de 50e minuut Verscheen Thom Wijnalda alleen voor Quinten van der Helm. Quinten redde met de voet en Michel van Giessen bracht lucht door de bal weg te rammen. Maar Voorschoten’97 had het middenveld goed in handen. Er was geen doorkomen aan voor de aanvallers van S.V. Honselersdijk. Ook Tom van Veen werd geen meter meer gegund en kreeg het zwaar te verduren. In de 53e minuut werd hij weer zwaar aangepakt, maar scheidsrechter Thomas liet doorspelen aangezien Honselersdijker Steyn de Bruijn in balbezit bleef. Zijn voorzet bereikte net niet Kevin Bogaards. Een paar minuten later een uitval via Derk Reinders. Zijn scherpe voorzet werd met het hoofd ingekopt door Thom Wijnalda, 1-2. Voorschoten’97 ging nu volop de aanval zoeken. S.V. Honselersdijk kreeg het moeilijk omdat het niet bij machte was de aanvallers te stoppen. Met kunst en vliegwerk bleef de ploeg voorlopig nog overeind. En aan de andere kant kwamen er toch wat kleine mogelijkheden voor de Dijkenaars. In de 64e minuut liet Tom van Veen zijn hielen weer zien en gaf Steyn de Bruijn een schietkans, maar die was te zacht om het keeper van der Niet moeilijk te maken. Even later weer een uitval via Kevin Bogaards op Steyn de Bruijn. De vrije doorgang werd onterecht door de vlagger van Voorschoten’97 teniet gedaan tot ongenoegen van de gehele Honselersdijkse bank, die op één lijn zat met de grensrechter. In de 84e minuut kwam Voorschoten’97 op gelijke hoogte na een voorzet Loyd van der Wilden op Thom Wijnalda die de 2-2 in kopte. Drie minuten voor tijd een knappe pass van Youri Riepe op Tom van Veen, maar weer was het de vlagger van Voorschoten die onterecht er een stokje voor stak. In de 89e minuut nog een wissel aan Dijkse kant. Brent Gardien werd eruit gehaald voor Nigel Hendriks. Maar tot overmaat van ramp was het Nigel die zich bij de eerste de beste bal contact blesseerde en nauwelijks meer verder kon. De ruimte die vrij kwam aan de linkerkant werd goed benut door Voorschoten’97. In de 93e minuut kon Jim van der Kroft zonder enig tegenstand richting Quinten van der Helm en hij haalde genadeloos de trekker over (3-2) en liet S.V. Honselersdijk in mineur achter.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien (-89, Nigel Hendriks), Max van der Kraan, Michel van Giesen, Rik van Schie, Lars Ammerlaan, Joey Valstar, Nick van der Kraan, Kevin Bogaards (-80, Brian Valstar), Tom van Veen (A), Steyn de Bruijn (-82, Youri Riepe)

Zoomin'