Eerste elftal lichting JO19-1 van 2019/2021 heeft debuut gemaakt
vrijdag 24 september 2021

Zaterdag 21 augustus maakten Steyn de Bruin (17) als basisspeler en Milan Vijftigschild (19) als invaller al hun eerste elftal debuut thuis tegen tweedeklasser Westlandia za. (4-2). Sindsdien verdween Steyn niet meer uit de basis en viel Milan nog twee keer in. Zaterdag werd op de Strijphorst de laatste bekerpoulewedstrijd van tweedeklasser SV Charlois met 5-1 gewonnen. Steyn scoorde drie keer. Keeper Quinten van der Helm (18) is al 2 (corona)seizoenen eerste elftalkeeper maar dus officieel nog JO19-speler. Centrale verdediger Max van der Kraan (19) is aan zijn tweede seizoen in de selectie begonnen en stapte vorig seizoen dus ook al vervroegd naar de seniorenselectie over.

De laatste invaller Ben Wagener (19) scoorde de 5-1. Eerder die dag won hij in Barendrecht met het tweede elftal de laatste bekerpoulewedstrijd van Smitshoek 3 (1-3). In dat duel scoorde Milan rechtstreeks uit een corner. Ben kwam daar 90 minuten in actie, keerde met de 2 andere eerste elftal wissels Barry Botman (keeper) en Nigel Hendriks halverwege de tweede helft op het eigen sportpark terug en mocht 8 minuten voor tijd als rechtsbuiten invallen. Zijn eerste balcontact was meteen raak! Binnen de minuut dat hij voor het eerst zijn intrede deed! Ben was het eindstation bij een snelle uitbraak van Nick van der Kraan over links. Nick gaf de perfecte voorzet hard en laag over de grond. De insnijdende Ben liep zijn directe tegenstander eruit en schoot de bal bij de tweede paal strak en laag in de korte hoek binnen. Een klassiek en echt 'Ajax-debuut' dus. Hij zal zich zaterdag 18 september 2021 altijd blijven herinneren.

Steyn de Bruijn, Milan Vijftigschild en Ben Wagener zijn dit seizoen overgekomen uit de JO19-1 van de trainers Erwin Bouwman en Erik van Velden. Ze zijn eigen jeugdspelers, al vanaf de JO07! Zaterdagavond tijdens het door corona verlate afscheidsmoment van de JO19-1 van vorig seizoen stond Bouwman daar tijdens zijn afscheidsspeech voor zijn spelers ook bij stil. 'Drie spelers in één. Daar doe je het als trainers voor. Ze hebben het natuurlijk zelf gedaan, maar het is geweldig voor de club en uiteraard geweldig voor de jongens zelf."

Overigens maakte onlangs ook Wesley Habes (20) zijn intrede in de spelersselectie van het eerste en tweede elftal. Wesley, die als dispensatiespeler het korte vorige seizoen nog deel uitmaakte van de JO19-2, viel tijdens het Club van Honsel Toernooi bij assistent- en tweede elftaltrainer Jasper Steringa op, toen hij het op dat moment door blessures en vakanties incomplete tweede elftal als invaller completeerde. Sindsdien traint en speelt Wesley mee. Ook Wesley is 'een kind van de club'.

Tekst & archieffoto's: Alexander Wagener

Van Dijk Brouwer Installatietechniek