Wedstrijd om snel te vergeten
maandag 12 oktober 2020

S.V. Honselersdijk verloor verdiend van het fysiek sterke Die Haghe met 3-1. Zeker in de eerste helft had het weinig te vertellen. De tweede helft bracht wel meer vuurwerk, maar het was te laat om de achterstand ongedaan te maken.

De derby S.V. Honselersdijk tegen Die Haghe staat al jaren garant voor spektakel en intense strijd. Maar in de begin fase was er nog niet veel sprake van een echte derby. S.V. Honselersdijk zakte in en liet Die Haghe het spel maken. Die Haghe bouwde een veldoverwicht op en creƫerde kansen en mogelijkheden. Het gaf de thuisploeg ook niet de gelegenheid om snel om te schakelen.

Trainer Andre Lourens mistte centrale verdediger Michel van Giesen wegens een blessure en voor Kevin Bogaards was deze keer geen basisplaats.

Het was Die Haghe die de toon zette in de eerste helft. Vooral de behendige Phiras Chehoudi zorgde voor veel gevaar bij de Dijkse verdediging. De eerste dreigende momenten waren dan ook voor de gasten, maar tot kansen leidde het nog niet echt. S.V. Honselersdijk had moeite om in haar spel te komen. Men gokte op de uitvallen, maar Die Haghe hield de linie goed gesloten. Pas in de 14e minuut liet de ploeg zich voor het eerst goed van voren zien. Na een knappe actie van Tom van Veen was het Joey Valstar die Nick van der Kraan in schietpositie bracht, maar zijn schot was recht in de handen van keeper Dion van Splunteren. Even later was het binnen 3 minuten gedaan voor de thuisploeg. Het was Phiras Chehoudi die zich langs Rick van Schie wurmde en bij de achterlijn voor gaf op de vrijstaande Gino Mulder. Zijn uithaal betekende een 0-1 voorsprong. Niet veel later was het weer raak voor Die Haghe. Uit een corner van Mitchell de Bas wist Noa de Jong de 0-2 te scoren. Dit betekende een enorme dreun voor de ploeg van Andre Lourens. Het had even tijd nodig om orde op zaken te stellen in deze troosteloze, regenachtige ambiance. Bijna was het nog 0-3 geworden nadat Pinas Cheoudi door het midden aangespeeld werd en alleen op avontuur ging, maar Ricardo van der Zijden kon de bal nog net tot corner verwerken. Hierna gooide S.V. Honselersdijk wat meer agressie in de strijd en dat leverde 2 te gemakkelijk gegeven gele kaarten op door de wisselvalig fluitende scheidsrechter Arie Kuub. In de 32e minuut werd Tom van Veen neergelegd en dat leverde een vrije trap op. Uit de afgeslagen vrije trap van Brian Valstar haalde broer Joey hard met links uit en deze ging maar rakelings naast. In de 41e minuut een tegenaanval van Die Haghe. Gino Mulder kon ongehinderd aan de buitenkant opkomen. Zijn voorzet werd maar net naast gegleden door Phinas Cheoudi. Vlak voor de rust toch nog een flinke mogelijkheid voor de thuisploeg. Het was Brian Valstar die na een knappe aanval Youri Riepe instelling bracht, maar zijn schot werd magistraal uit de kruising getikt door keeper Dion van Splunteren. Uit de corner van Tom van Veen was het weer Youri Riepe die uithaalde, maar keeper Dion van Splunteren stond op de goed plek.

In de rust gooide trainer Andre Lourens het roer om. Nigel Hendriks werd geposteerd als 4e spits en Nick van der Kraan moest plaats maken voor Kevin Bogaards. Een alles of niets poging. Dat leverde in de 48e minuut gelijk al gevaar op. Tom van Veen kon opstomen tot de achterlijn echter zijn voorzet was net niet te belopen voor Nigel Hendriks om de bal in te glijden. Aan de andere kant was het wel oppassen geblazen voor de ruimte die Die Haghe kreeg. In de 56e weer een mogelijkheid voor Nigel Hendriks. Uit een voorzet van Tom van Veen kopte Nigel op de paal. Ook 2 minuten later kon Nigel de bal er niet inkrijgen. Bij het uitverdedigen van Die Haghe was het Brian Valstar die makkelijk de bal afhandig maakte van Jelle Halsema en Nigel een open kans gaf voor het doel van Die Haghe, maar ook die kans ging verloren. Het was jammer dat niet een van die kansen benut werd, anders had het in de laatste fase nog spannend kunnen worden. In de 67e viel het doek dan definitief voor S.V. Honselersdijk. Randje buitenspel mocht Mark van Kippersluis op rechts een perfecte voorzet geven op Phiras Chehoudi die voor de 0-3 aantekende. Hierna lag het spel aan beide kanten open met grote kansen voor beide teams. In de 86e minuut kon S.V. Honselersdijk toch wat terug doen. Het was Nigel Hendriks die uit een voorzet van Youri Riepe met het hoofd de 1-3 aantekende.
Niet veel later floot scheidsrechter Arie Kuub voor het einde van de wedstrijd.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (geel), Ricardo van der Zijden, Nigel Hendriks (geel), Joey Valstar, Leon de Brabander (geel,-75 Lars Ammerlaan), Youri Riepe, Nick van der Kraan (-45 Kevin Bogaards), Tom van Veen, Brian Valstar

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst