S.V. Honselersdijk met 5-4 ten onder op sfeerloze Adegeest
maandag 5 oktober 2020

Afgelopen zaterdag een bijzondere dag in het voetbalbestaan bij de amateurs. Voor het eerst in de historie geen publiek toegestaan bij de wedstrijden door de coronamaatregelen. De streekderby tegen Voorschoten’97 werd dan ook in een sfeerloze ambiance gespeeld. Op een koud en regenachtig sportpark verloor S.V. Honselersdijk van Voorschoten’97 in een doelpunten rijke wedstrijd met 5-4. Fouten in de verdediging werden de ploeg van Andre Lourens fataal.

Op sportpark de Adegeest, waar de coronaregels goed nageleefd werden, moesten de spelers zich op de tribune verkleden. Eigenlijk te gek voor woorden onder deze barre weersomstandigheden.
De wedstrijd was nauwelijks begonnen en S.V. Honselersdijk stond al met 2-0 achter. In de 6 minuut was het slap ingrijpen door de verdediging van de Dijk, waardoor Ronnie de Roode vrij kon opkomen. De bal werd doorgetikt naar Thom Wijnalda die keeper Quintin van der Helm het nakijken gaf,1-0. Nauwelijks een paar minuten later een foute pass van de verdediging, waardoor wederom Thom Wijnalda kon scoren, 2-0. Op wonderbaarlijk wijze herstelde de ploeg zich vrij snel en trok het de wedstrijd naar zich toe. In de eerste de beste aanval was het gelijk al raak. Joey Valstar speelde zich knap vrij en gaf breed op Youri Riepe die met een knappe schuiver keeper Stephan van der Niet passeerde, 2-1. S.V. Honselersdijk bleef de druk erop houden en dat leidde tot een aantal gevaarlijke corners. Een afgeslagen corner werd in de 15e minuut opgepikt door Nick van der Kraan, die Tom van Veen instelling bracht en met een knap schot werd de gelijkmaker gescoord, 2-2. Zo maakte S.V. Honselersdijk in een tijdbestek van nauwelijks 6 minuten de 2-0 achterstand ongedaan. Een geschrokken Voorschoten trok zich massaal terug door de opstanding van de Dijkenaars. In de 24e minuut bracht een counter Voorschoten’97 nog wel dicht bij een doelpunt, nadat Jim van der Krogt op de paal schoot. Maar het was S.V. Honselersdijk die op zoek ging naar de voorsprong. In de 30e minuut was het Youri Riepe die op links Tom van Veen wegstuurde. Op knappe wijze kreeg Tom de bal voor het doel, waar Kevin Bogaards op simpele wijze de 2-3 scoorde. Het had niet veel gescheeld of Kevin had zijn 2e doelpunt op zijn conto. Kevin’s voorzet op rechts dreigde net onder de lat te verdwijnen, maar keeper Stephan van der Niet maakte er nog net een corner van. Uit de corner van Joey Valstar was het Nigel Hendriks die vrij kon inkoppen, maar zag de bal net naast het doel gaan.

De rust op de kille tribune deed de ploeg van Andre Lourens schijnbaar geen goed. Het leek of ze bevangen waren door de kou. Voorschoten’97 walste de eerste 20 minuten van de 2e helft over S.V. Honselersdijk heen. In de 53e minuut was het Ronnie de Roode die bij de achterlijn voorgaf op Benjamin Beumer en hij kon van dichtbij ongehinderd de gelijkmaker maken,3-3. Het lukte S.V. Honselersdijk maar niet om een redelijke aanval op te zetten. Fel op de huid gezeten werden veel ballen zomaar ingeleverd. In de 64e minuut kreeg Jim van de Krogt alle ruimte om net buiten het strafschopgebied uit te halen en zowaar belandde de bal onhoudbaar voor Quinten van der Helm in het doel, 4-3. Het was nu weer de beurt aan S.V. Honselersdijk en binnen no-time was het weer gelijk. De ingevallen Brian Valstar mocht net buiten het strafschopgebied een vrije trap nemen nadat Tom van Veen werd vastgehouden. De vrije trap van Brian werd snoeihard in de kruising geknald, 4-4. In dit vermakelijk duel kon het nu weer alle kanten op. De kansen keerden zich en nu leek het weer dat S.V. Honselersdijk aan de goede kant te zitten. Het was Brian Valstar die zich op rechts knap vrijspeelde en zijn broer Joey de gelegenheid gaf om alleen voor keeper Stephan de Niet uit te halen, maar keeper Stephan de Niet kon de bal net tot corner verwerken. In de 74e minuut een cross bal van Nick van der Kraan op de opkomende Brian Valstar, maar helaas kreeg Brian de bal niet onder controle. Eén minuut later lag de bal jammer genoeg aan de andere kant in het net. Uit een voorzet van Melle Rekveld wist Thom Wijnalda raak te koppen, 5-4. Bij een alles of niets poging kreeg S.V. Honselersdijk nog een grote kans. Een overtreding op Rick leverde nog een laatste vrije trap op. De vrije trap werd door Youri Riepe in het overvolle strafschopgebied gebracht. De bal kwam na een scrimmage voor de voeten van Michel van Giesen, maar van dichtbij kreeg hij net niet de mogelijkheid om uit te halen.

Zo verloor S.V. Honselersdijk onverdiend met 5-4 in een vermakelijk en sportief duel waar geen gele kaarten werden getrokken door de goed leidende scheidsrechter Knetsch.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (A, -80 Ricardo van der Zijden), Michel van Giesen, Nigel Hendriks, Joey Valstar, Leon de Brabander, Youri Riepe, Nick van der Kraan (-85 Max van der Kraan), Tom van Veen, Kevin Bogaards (-60 Brian Valstar)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst