Voetballoze dagen... 14 mei
donderdag 14 mei 2020

Het zijn momenteel helaas voetballoze dagen... Een extra pittige tijd voor de voetballiefhebbers onder ons, maar dit geeft ons wel de gelegenheid om terug te blikken op een aantal wedstrijden of foto's van teams van onze vereniging. Wellicht is deze rubriek wat te veel van het goede om elke dag wat te melden (dan horen we dat graag via e-mail of het gastenboek), maar tja we nemen u op deze14 mei heel graag mee terug in de tijd en wel dit keer 32 jaar om precies te zijn. Waarom? Op 14 mei 1988 werd het eerste kampioen. Dat moeten we toch even melden of niet? (blijf uw teamfoto's en feitjes doorsturen a.u.b.).

Dus, 32 jaar terug: Het op één na laatste kampioenschap van de vereniging in het seizoen 1987-1988 was vooraf zeker niet verwacht. In de eerste 2 seizoenen onder leiding van trainer Wim van Zwam eindigde het eerste elftal steeds onderin de middenmoot en wel twee maal als 8e (we moeten de website nog even bijwerken).

Ook halverwege het seizoen 1987-1988 werd er nog in het geheel niet gedacht aan een mogelijke titel Na onder andere nederlagen tegen S.V. 1935 (met de latere topscheidsrechter Dick Jol nog in hun team) en het al lang niet meer bestaande P.D.K. was er een 7e plaats in de winterstop. Niet bepaald een hoopvolle verwachting op het kampioenschap dunkt ons.

Echter! Na de winterstop werd een fenomenale inhaalrace ingezet en werd er niet meer verloren. Na het uitspelen van de laatste 5 minuten van de eerder gestaakte wedstrijd tegen s.v. Loosduinen (waar onze keeper zijn tong inslikte en ternauwernood gered kon worden door een omstander, (echt gebeurd!) waarbij de 1-2 voorsprong ondanks kansen aan beide kanten gehandhaafd bleef, sloop het team naar de top.

In de voorlaatste wedstrijd verspeelde concurrent D.E.V.J.O. (Door Elf Voorbugse Jongen Opgericht) punten en kwam het team door de winnende treffer van Deuk op die dag (wij denken zijn belangrijkste doelpunt in zijn carrière) tegen Hoekse Boys alleen op kop van de ranglijst.

Vervolgens werd later de kampioenswedstrijd gespeeld en wel in een ongebruikelijk wit-oranje tenue. Dit was een stukje bijgelovigheid van de spelers, omdat in dit tenue geen wedstrijden verloren gingen dat seizoen. Dankzij drie doelpunten van Leo Lievaart en nog een gemiste strafschop van Marco Gardien werd het kampioenschap een feit.

Het kampioensteam bestond uit de volgende spelers (met maar liefst vier ‘Brabanders’): keeper Rob den Brabander, voor dat seizoen overgekomen van Westlandia 3, het spijkerharde centrale duo Jan ‘Scheermes’ de Brabander en Marcel ‘Lange’ Noordam, twee aanvallend ingestelde backs: Tom (Thomas) Brabander en de toen nog blonde terrier Richard Vijftigschild, later bekend geworden als" Klep". Op het middenveld: centraal de 18-jarige Marco Gardien, rechts als box-to-box player Peter ("Deuk") de Brabander en op links routinier en stylist Aad van der Voort. Voorin twee kopsterke en snelle spitsen: Leo Lievaart en Marko Penning, met de grillige en onberekenbare Joop van Staalduinen hier achter. Hans de Wijs viel tijdens de kampioenswedstrijd nog in, maar speelde vrijwel het hele seizoen op eigen verzoek in het tweede team. Leider was Leen de Hoog, de broer van voorzitter Cor de Hoog. De vlagger was George Luiten (jarenlang wel bekend van de ledenadministratie) en als reservekeeper noteren we Gerrit van Dijk junior. Trainer Wim van Zwam vertrok na dit succes na dit seizoen naar 1e klasser G.V.V.V., uit Veenendaal. Destijd het hoogste amateurniveau.

We zien actiefoto's van de wedstrijd zelf en, grappig eigenlijk, de nette teamfoto die een week later na het behaalde kampioenschap gemaakt is (echt waar)! En de foto's van 2 van de 3 doelpunten van Leo Lievaart en een foto waarop, ook weer typisch s.v. Honselersdijk en traditioneel, de sportmaaltijd (biefstukje) vooraf aan de wedstrijd door het team werd genuttigd in Café bij 't Hof. En, tenslotte, ook mooi om te zien, iedereen zat gewoon voor de reclameborden. De scheids, spelers en iedereen vond dat dat moest kunnen. Wij ook: ze zaten niemand in de weg.

Veel kijkplezier!

Ook een aardige foto in uw archief? Stuur een teamfoto van een s.v. Honselersdijk team. Graag voorzien van het seizoen en het betreffende team. Meer informatie daarbij mag, denk bijvoordeeld aan: de (bij)namen van de spelers, trainers, begeleiders op de foto, de locatie waar de foto is genomen, de eindstand van dat team in het betreffende seizoen etc. etc. De foto het liefst in een voldoende groot formaat en fraaie kwaliteit. Inzendingen kunnen naar webredactie@svhonselersdijk.nl.

Blijf gezond.

Van der Meer verzekeringen