S.V. Honselersdijk pakt punt bij koploper Poortugaal
maandag 9 maart 2020

Een hardwerkend S.V. Honselersdijk heeft terecht een punt weggesleept bij koploper Poortugaal. Hoewel Poortugaal veel balbezit had kon het niet echt gevaarlijk worden tegen een sterk verdedigend S.V. Honselersdijk. De paar kansen die ze kregen werden knap gepareerd door keeper Quinten van der Helm.

Van een boeiende wedstrijd was geen sprake en dat was ook te verwachten. Tegen verreweg de beste ploeg uit de competitie kwam het erop aan om zo compact mogelijk te spelen en geen kansen weg te geven. Trainer Andre Lourens koos dan ook voor om zich te laten inzakken en loeren op de counter.

Net als in de heenwedstrijd was Gerwin Lake de meest gevaarlijke man in de wedstrijd. Vooral in het begin liet hij zich gelden. Door wat slordigheden in de verdediging kon Gerwin Lake een paar keer goed uithalen, maar keeper Quinten van der Helm was goed op zijn hoede. Na een wat onrustig begin mede door wat foute inspeel passes, kwamen de oranjehemden wat beter in hun spel. De duels werden op het middenveld gewonnen en kregen de mogelijkheid om uit te breken. In de 24e minuut was het Leon de Brabander die de bal veroverde op het middenveld en Brian Valstar de diepte instuurde. Brian wist te ontsnappen van zijn tegenstander en kreeg de eerste kans van de wedstrijd, maar keeper Dyron Bijl had hier geen moeite mee. Zo kreeg S.V. Honselersdijk meer en meer grip op het spel. Poortugaal daarentegen was zoekende en kon geen moment meer in zijn spel komen. De uitvallen van de Dijkenaars werden des te gevaarlijker. In de 28e minuut bereikte een pass van Angelo Zwirs op rechts Brian Valstar. Het tikkie terug op Tom van Veen werd ternauwernood tot corner verwerkt. Poortugaal ging foutjes maken en in de 35e minuut werd de bal door Marcel Varela zo in de voeten geschoven bij Brian Valstar. De combinatie met Tom van Veen kon nog net op tijd door de verdediging van Poortugaal onschadelijk gemaakt worden. Nauwelijks een minuut later was het Kevin Bogaards die na een actie van Brian Valstar een grote mogelijkheid kreeg, maar hij schoot naast.

De 2e helft was het Poortugaal die het initiatief weer nam. Het drong S.V. Honselersdijk weer ver terug op eigen helft. Maar tot echte kansen kwam het nog niet. Het was S.V. Honselersdijk die met de counters gevaarlijker was. In de 59e minuut was het Tom van Veen die makkelijk langs Sven Weeda glipte en de pass gaf op Angelo Zwirs. De weg lag vrij voor Angelo, maar de grensrechter van Poortugaal vlagde voor buitenspel en scheidsrechter Tijs Gommans volgde dit advies op! In de 65e minuut was het Youri Riepe die knap de bal onderschepte en Angelo Zwirs op links vond. De pass breed op Kevin Bogaards bood opnieuw een kans, maar zijn schot ging naast. Het laatste kwartier zette Poortugaal nog even flink aan. Zo moest Quinten van der Helm in de 76e minuut gestrekt naar de kruising na een knappe uithaal. Via zijn vingertoppen en de lat was de bal weer terug in het veld en de bal werd alsnog in buitenspelpositie binnen geschoten. Grensrechter Alexander Wagener vlagde voor buitenspel en scheidsrechter Tijs Gommans keurde het doelpunt terecht af. Zo werd het laatste gedeelte van de wedstrijd toch nog spannend. Ook Honselersdijk liet zich gelden voor het doel van Poortugaal en kreeg wat mogelijkheden via corners. Echter de corner in de 80e minuut werd bijna fataal voor de Dijkenaars. De afgeslagen bal uit de corner leek op randje strafschopgebied een ideale mogelijkheid voor Angelo Zwirs om lekker uit te halen, maar dat ging mis. De counter die hieruit volgde via de snelle Gerwin Lake kon gelukkig op tijd gestopt worden door keeper Quinten van der Helm. Zo eindigde de wedstrijd in een 0-0 gelijkspel en daar hadden de Honselersdijkers wel vrede mee.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Rik van Schie, Marcel Bruggeling (A), Ruben de Groot, Nigel Hendriks, Youri Riepe (geel), Leon de Brabander, Kevin Bogaards, Angelo Zwirs, Tom van Veen, Brian Valstar

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst