Hoofdtrainers van JO17- en JO19-jeugd verlengen contract voor seizoen 2020/2021
maandag 2 maart 2020

Afgelopen week hebben de hoofdtrainers van de JO17- en JO19-jeugd een overeenstemming bereikt met de TC van S.V. Honselersdijk voor het seizoen 2020/2021. Dit betekent dat de trainers Maikel Middelburg (JO17), Erwin Bouwman en Erik van Velden (beiden JO19) ook volgend seizoen de oudste jeugdelftallen van de club onder hun hoede zullen nemen. Gezien de jarenlange ervaring die de trainers hebben bij onze vereniging, gezamenlijk bijna 30 jaar, heeft de TC er zonder meer goed aan gedaan om deze clubmensen ook voor volgend jaar vast te leggen.

Zowel de JO17-1 als de JO19-1 draait een meer dan uitstekend seizoen, met als hoogtepunt het winterkampioenschap van de JO19. Echter was vooral de persoonlijke ontwikkeling die de spelers doormaken onder de huidige trainers de doorslaggevende reden om vanuit de TC een contractverlenging aan de trainers aan te bieden. In onderstaand interview blikken we met Maikel (24), Erik (35) en Erwin (44) terug op de eerste seizoenshelft en wordt duidelijk welke ambitie zij uitspreken richting volgend seizoen.

Wat zijn wat jullie betreft de mooie aspecten aan het opleiden van de JO17- en JO19-jeugd?
Erik/Erwin: "De doelstelling van ons is om uiteindelijk zoveel mogelijk spelers klaar te stomen voor het selectievoetbal van de senioren. De stap was in de afgelopen jaren vaak nog aan de grote kant, maar door de jongens voldoende enthousiast te maken en kwalitatief klaar te stomen hopen we dit gat te verkleinen."
Maikel: "Onze doelstelling is eigenlijk hetzelfde, alleen proberen wij de JO17-jeugd dan klaar te stomen en op te leiden voor de JO19. Dit houdt voornamelijk ook in dat de spelers zich fysiek moeten ontwikkelen om de stap aan te kunnen. Daarnaast is het belangrijk dat de spelers vanuit de individuele gedachte meer aan het team gaan denken."

Op welke manier proberen jullie de jeugd zo goed mogelijk klaar te stomen voor de volgende stap die zij moeten maken?
Erik/Erwin: "We trainen met een selectie van 17 spelers, waarbij we alle spelers zoveel mogelijk laten spelen. Zo hebben we dit jaar naast de reguliere wedstrijd al zo'n 8 oefenwedstrijden gehad op hoofdklasse-niveau om iedereen aan het werk te zetten. Bovendien kunnen de spelers die in het komende seizoen mogelijk de overstap gaan maken naar de senioren selectie ook in de tweede seizoenshelft op dinsdag alvast meetrainen met de selectie. Daarnaast laten we waar mogelijk de jeugdspelers meedoen met het O23-elftal of het derde elftal indien zij extra spelers nodig hebben. Hierdoor kunnen de spelers op alle mogelijke manieren wennen aan de intensiteit van het seniorenvoetbal."
Maikel: "We trainen gezamenlijk met een groep van 26 spelers, hiermee creëren we de saamhorigheid die zaterdags nodig is bij de wedstrijden. Net als de JO19-sectie laten we vanuit de JO17 in de tweede seizoenshelft spelers meetrainen die volgend seizoen de stap gaan maken naar een hogere sectie. Hierbij is het zo dat de spelers op maandag en woensdag gewoon trainen met hun eigen teams en daarnaast op dinsdag meetrainen bij de JO19. Ze krijgen hierbij geen vrijstelling voor onze eigen trainingen, waardoor ze ook alvast kunnen wennen aan de zwaardere fysieke belasting die ze te wachten staat in de JO19."

Wat zijn jullie ambities voor de resterende competitie en komend seizoen?
Erik/Erwin: "Voor dit seizoen hopen we bij de eerste 3 te eindigen, dat zou een knappe prestatie zijn na de promotie naar de hoofdklasse van afgelopen december. Afgelopen zaterdag hebben we daarnaast de volgende ronde van de bekercompetitie bereikt door een 5-0 overwinning, daarin willen we uiteraard ook zo ver mogelijk komen. Voor volgend seizoen hebben we onszelf als doel gesteld om zoveel mogelijk spelers enthousiast te maken voor het selectievoetbal en we hebben de ambitie om een stabiele hoofdklasser te worden."
Maikel: "In het restant van dit seizoen blijft het de doelstelling om de aansluiting bij de JO19 te creëren voor de 2e jaars-spelers binnen onze JO17-elftallen, we hopen dat komende zomer veel spelers de overstap kunnen maken. Voor volgend seizoen zijn we nog redelijk afhankelijk van de selectie, maar de doelstelling blijft in principe hetzelfde, dit zal ten alle tijden de rode draad blijven. Daarnaast willen we ook voor iedereen op individueel gebied uitdaging blijven houden, dit stimuleert de ontwikkeling."

Willen jullie zelf verder nog wat kwijt aan alle leden van S.V. Honselersdijk?
Erik/Erwin: "We willen benadrukken dat we een hele groep aan begeleiding hebben die heel belangrijk is voor de ontwikkeling van de spelers. De begeleiding bestaat bij ons uit Richard Vijftigschild, Piet van der Ende en vlagger/scheidsrechter Frans Brochard. Door deze groep begeleiders wordt alles goed gefaciliteerd en krijgen de spelers de ruimte om zich te ontwikkelen, dit kunnen wij als trainers zijnde niet alleen."
Maikel: "Hier sluit ik me volledig bij aan. We hebben bij de JO17-jeugd ook een fantastische groep met assistent-trainers en begeleiding. bestaande uit Marcel Noordam, Mitchell Vlielander, Lars Middelburg, Gert van Zanten, Martien van Hoek, Louis Kester, Richard van Elswijk en Michel Lambooy. We zijn blij dat merendeel van de trainers en begeleiding al heeft toegezegd voor volgend seizoen."

We wensen Maikel, Erik en Erwin heel veel succes toe voor het restant van dit seizoen en uiteraard ook voor volgend seizoen. Als club zijnde zijn we trots dat jullie ook volgend seizoen weer als hoofdtrainers voor de JO17- en JO19-jeugd van onze club staan.

Sosef & v/d Knaap