Dag 5 – De bravoure en de weerbarstigheid
woensdag 8 januari 2020

De voorlaatste dag was aangebroken in het zonnige Benidorm. Om 8:30 uur zaten de mannen fris en uitgeslapen aan het ontbijt om zich voor te bereiden op de laatste veldtraining. Na het ochtendmaal verzamelde iedereen zich om 10:00 uur in de lobby van het hotel om vervolgens de laatste keer richting het trainingscomplex te wandelen. Voordat de training begon zouden er groepsfoto’s in sponsorkleding worden genomen door Alexander. Bijna aangekomen bij het veld sprintte hij ineens terug in de richting van het hotel. Hij was namelijk zijn, volgens hem, o zo belangrijke flitsapparaat vergeten voor de foto’s in de volle zon. Gelukkig heeft Alexander genoeg loopvermogen in de benen zitten, zodat de groep niet al te lang op hem hoefde te wachten. Klasse Alexander!

Bij het complex Ciudad Deportiva Guillermo Amor zijn buiten het stadion meerdere velden aanwezig. Voor trainer Frank leek op het ‘andere’ veld, waar dit jaar niet getraind is door de selectie, het gras een stuk groener. Deze brutale doch recalcitrante gedachte kwam hem echter duur te staan, daar een Spaanse veldmeester hem keurig vroeg het veld te verlaten samen met de groep. El Presidente greep dit moment aan om met behulp van zijn Spaanse handen en voeten deze veldheer te overtuigen, zodat de groep hier alsnog kon trainen. Wat in deze woordenwisseling gezegd is, blijft voor ons onduidelijk. Toch kregen we uiteindelijk groen licht om het grasveld te gebruiken.

Nadat de foto’s van de selectie waren genomen, was het tijd om de laatste oefenvormen op de mat te leggen. Het betreden van het, vooraf besproeide grasveld, zorgde voor een zucht van verlichting bij de spelers. Onder toeziend oog van, met de El Presidente in gesprek verkerende Nederlandse atleten, werd de warming-up afgewerkt onder leiding van de ervaren speler Marcel Duijvestijn. Dat het er bij Marcel niet altijd meer even atletisch uitziet waren deze atleten het over eens. Behalve Marcel zelf uiteraard, die hiervoor zoals gebruikelijk excuses had of zoals hij dat zelf zegt: “goede redenen”. Voorafgaande de afsluitende partijvorm van jong tegen oud, werd er een positiespel gespeeld. Geholpen door lijnrechter Janco en, schijnbaar kleurenblinde, Marcel Bruggeling, werd de partij uiteindelijk gewonnen door het team bestaande uit de jongste helft van de groep.

Bij het latje trap was het Ruben de Groot die, in tegenstelling tot voorgaande trainingen, in één keer de lat wist te raken met zijn befaamde wreeftrap. Zoals Erik Sosef ook heeft ervaren is het vormen van een koppel met typische linksback Rik van Schie geen pretje. Rik had, met zijn exorbitant hautaine gedrag, zelfs aan 50 pogingen niet genoeg. Helaas voor Ruben en gelukkig voor Rik betekende dit de verantwoordelijkheid dragen van de spullen. Eerdergenoemde Alexander was verantwoordelijk voor de andere helft.

Na de lunch stond het zeer prestigieuze voetgolftoernooi op het strand gepland. Het speelveld bestond uit acht onderdelen die bewaakt werden door scheidsrechter. De spelers vormden groepjes van drie en moesten deze ‘voetgolfroute’ door middel van zo min mogelijk schoten bewandelen. Eén van de holes moest worden aangepast aangezien er een bal enkele meters achterbleef in het riool van Benidorm. Deze bal leek niet meer te redden. Echter was het de hulpbehoevende Jan van Marrewijk die de rekensom kosten van een bal versus zijn shirt snel gemaakt had. Na een korte periode in de donkerste krochten van Benidorm lukte het Jan, bewapend met een schepnet, om de bal op heroïsche wijze te pakken te krijgen. Complimenten Jan! Het toernooi werd uiteindelijk gewonnen door team FC Zonnedael bestaande uit Tom van Veen, Nando Kok en Angelo Zwirs.

Na het toernooi werd het avondeten vrijgegeven, zodat men hier zelf invulling aan kon geven. Waar de een de Spaanse cultuur ervoer in een plaatselijk tapas restaurant, stilde andere hun honger bij een universeel bekend fastfood restaurant, zoals ‘de gouden driepoot’. Om 21:00 uur werd iedereen weer verwacht in een plaatselijke pub om met de supporters de Manchester-derby te bekijken en gezamenlijk deze prachtige week af te sluiten. Tijdens de wedstrijd was DJ Marcus alias de Partywortel alias de ‘Camping DJ’ die achter de ‘wheels of steel’ plaatsnam om de goedgevulde pub te voorzien van bekende hits. Al met al een zeer geslaagde avond. Na de wedstrijd vertrok de groep als geheel richting het hotel, waar zij weer toe waren aan een goede nachtrust. Morgen staat de reisdag, tevens laatste dag, op het programma van dit uitermate geslaagde trainingskamp.

Tot morgen,
Anton