Verlies voor S.V. Honselersdijk
maandag 25 november 2019

Op een koud sportpark de Strijphorst kon S.V. Honselersdijk in de eerste helft de degradant XerxesDZB uit de hoofdklasse goed partij geven, maar door eigen fouten in de 2e helft verloor S.V. Honselersdijk met 1-4.
S.V. Honselersdijk kon niet beschikken tegen XerxesDZB over Joey Valstar en Angelo Zwirs die geblesseerd raakten tijdens een doordeweekse wedstrijd. Ook kan het nog steeds geen beroep doen op de eveneens geblesseerde Youri Riepe. Youri speelde afgelopen zaterdag wel 60 minuten mee in het tweede team en hij kan dus spoedig zijn opwachting maken in het eerste team. Voor trainer Andre Lourens wel een positief puntje, omdat hij weer kan beschikken over Leon de Brabander.

S.V. Honselersdijk had wat recht te zetten na de pijnlijke nederlaag 2 weken geleden tegen BVCB. Gemotiveerd begon het aan de wedstrijd. Gelijk aan de beginfase startte de thuisploeg fris en fel aan de wedstrijd, hetgeen resulteerde in een aantal opgelegde kansen binnen een paar minuten. In de 3e minuut een mooie aanval op links waar Brian Valstar goed werd vrijgespeeld en alleen voor keeper Ferry Hagendijk hard uithaalde. Keeper Hagendijk wist met een reflex de bal te keren en in de rebound kreeg Brian Valstar weer de gelegenheid te scoren, maar keeper Hagendijk wist de bal tot corner te verwerken. Uit de corner van Tom van Veen was het Ruben de Groot die goed in kopte, maar via de onderkant van de lat sprong de bal het veld weer in. Botte pech voor de Dijkse formatie die vandaag wel een succesje kon gebruiken. Even later kwam de thuisploeg goed weg, als XerxesDZB zich meldt in het Dijkse strafschopgebied. Na een razendsnel uitgevoerde counter gaat de bal voorlangs het doel van de uitgelopen keeper Dahley le Duc. Zo speelde zich een levendige eerste helft af waar beide ploegen voor de openingstreffer gingen.
Na de uitstekende start van de thuisclub, liep het toch tegen een vroege tegentreffer aan. XerxesDZB mocht gaan aanleggen voor een vrije trap buiten het strafschopgebied, na een pietluttige overtreding van Rick van Schie waar de wisselvallige scheidsrechter Hilgersom voor floot. De vrije trap genomen door Jordan Kroon werd buiten bereik van keeper Dahley le Duc op de lat geschoten en door de inglijdende Bruce van Kesteren alsnog in het doel gewerkt, 0-1. Lang konden de Rotterdammers niet genieten. In de 19e minuut een knappe actie van Brian Valstar die uiteindelijk tot corner werd verwerkt. De corner genomen door Kevin Bogaards verdween pardoes achter de verbouwereerde keeper Ferry Hagendijk, 1-1. Het duel kon alle kanten op. In de 25e minuut schreeuwde heel XexesDZB voor een penalty nadat Rens Herweijer lichtjes werd geraakt door Michel van Giesen, maar toch door kon gaan. De bal werd alsnog door Ruben de Groot tot corner verwerkt. Ook Leon de Brabander werd de pas afgesneden. In de 29e minuut leek Leon alleen op keeper Hagendijk af te gaan, maar werd net buiten het strafschopgebied van achteren gepakt door Rens Herweijer. Scheidsrechter Hilgersom zag hier geen overtreding in !! Na een half uur in de 2e helft was het een uitval van XerxesDZB waar Bruce van Kesteren ongehinderd op keeper Dahley le Duc af kon gaan en met links fraai binnen schoot, 1-2. Een flinke domper voor de ploeg van Andre Lourens die tot de rust ook niet veel kansen meer kon creƫren.

De 2e helft kunnen we kort over zijn. Het vele gezeur van de Rotterdammers tegen vooral de scheidsrechter zorgde er ook voor dat het spel er niet beter op werd. Hier deelde scheidsrechter Hilgersom terecht een aantal gele kaarten voor uit. S.V. Honselersdijk probeerde het de 2e helft wel om de aansluitingstreffer te forceren, maar XerxesDZB hield de verdediging gesloten en voor de dijkse aanvallers was het moeilijk om een bres te slaan in de Rotterdamse muur. De uitvallen van de tegenstander leverde meer rendement op. In de 57e minuut werd de stand op 1-3 gebracht door Leonardo de Pina na een afgeslagen corner. Trainer Andre Lourens voerde nog een aantal wissels door om het tij te keren, maar dat leverde niets op. In de 70e minuut was de ingevallen Nigel Hendriks wel dicht bij een treffer, nadat een voorzet van Kevin Bogaards bij de voorste paal net gemist werd en keeper Ferry Hagendijk de bal alsnog kon op pakken. In de 75e minuut was het definitief over voor de thuisploeg na een verdedigingsfout waarna Desley Hoogendijk de 1-4 kon aantekenen. Een laatste offensief leverde niets meer op, zodat de puntjes naar Rotterdam gingen.

Zaterdag op bezoek bij Velo waar de broodnodige puntjes gepakt moeten worden.

Opstelling:
Dahley le Duc, Rick van Schie, Ruben de Groot, Marcel Bruggeling (A,-66 Nigel Hendriks), Michel van Giesen (geel, -70 Branco Kok), Leon de Brabander, Ricardo van der Zijden (-58 Lars Ammerlaan), Tom van Veen, Kevin Bogaards, Nando Kok, Brian Valstar

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst