Westlandia verzorgt S.V. Honselersdijk Walking Football Clinic
zondag 16 juni 2019

Donderdagochtend 13 juni verplaatste Westlandia WF zijn training naar het sportpark De Strijphorst om bij onze S.V. Honselersdijk het Walking Football (WF) te introduceren. Om 9:30 uur werd verzameld, kennis gemaakt en koffie gedronken in het clubgebouw. Er waren 5 Westlandianen en 7 Honselersdijkers, waarvan een aantal zich alleen hadden voorgenomen om te komen kijken. Charles Jungschläger van Westlandia WF ging na de koffie op veld 2 voor in een warming up. De warming up bestond niet alleen uit rekken en strekken, maar ook uit dribbelen om pionnen en uit afwerken op een klein doel. Enkele mensen langs de kant werden ook enthousiast en begonnen spontaan mee te doen. In twee helften met drinkpauze werd vervolgens een partijspel gespeeld. Het leek wel pleintjesvoetbal van vroeger, toen onze mannen jongens waren. In hun enthousiasme wilde nog wel eens een enkeling gaan rennen met de bal, maar over het algemeen werd zeer gedisciplineerd wandelvoetbal gespeeld. Met een frisse versnapering werd in het clubgebouw nog met elkaar afgesloten. Walking Football bij S.V. Honselersdijk smaakt naar meer!

Walking Football werd enkele jaren geleden door de Football Association, de Engelse KNVB, via de KNVB bij de betaald voetbalorganisaties in Nederland als maatschappelijk project geïntroduceerd. In het stadsgewest Haaglanden zette ADO Den Haag het project door naar de amateurclubs in onze voetbalregio. Na KMD, Westlandia en FC 's Gravenzande is S.V. Honselersdijk de 4e club in Westland die het project nu oppakt. SEV uit Leidschendam was één van de eerste clubs die Walking Football als nieuwe voetbaltak binnen hun club invoerde. Jacques Remmerswaal was één van de initiatiefnemers. "Om verantwoord met WF te beginnen hebben we destijds een huisarts en een fysiotherapeut erbij gehaald om de deelnemende 60+-ers een fitheidstest af te laten leggen. De kick off was in maart 2016, waarvoor de sportwethouder van Leidschendam-Voorburg de aftrap verzorgde. De ADO Old Stars, die wekelijks bij Laakkwartier trainen, en de Sweet Lake Old Stars (Walking Football Zoetermeer) waren toen de tegenstanders." Met ADO Den Haag wordt nog steeds goed samengewerkt. Remmerswaal: "In de zomer van 2016 hebben we nog voor 1500 man (!) tegen de ADO Old Stars een demonstratie Walking Football verzorgd in de rust van de oefenwedstrijd Katwijk-ADO Den Haag. Met Walking Football wordt het voetballeven van een mens verlengd. De ouderenbonden hebben het initiatief volledig omarmd om ook mensen die niet vanuit een voetbalclub voortkomen uit hun sociale isolement te halen."

WF-coördinator Alexander Wagener van S.V. Honselersdijk was blij met de opkomst donderdagochtend. "Even zag het ernaar uit dat we met 1 of 2 man zouden opkomen, maar na een belronde waren er toch 7, waarvan er 2 langs de kant bleven kijken. Ook omdat er nog één geblesseerd was. WF bij onze club smaakt naar meer. Dinsdag 25 juni 10:00 uur geven we het een vervolg. Dan sta ik op veld 2 met de spullen klaar om met belangstellenden te gaan trainen. Aanmelden is niet nodig. Langskomen wel!"

Zoomin'