Sliedrecht eindstation voor de Boon-express
maandag 3 juni 2019

In en tegen Sliedrecht is de intercity van de Boon express dan echt tot stilstand gekomen. Station Sliedrecht was het decor voor de eerste van een reeks van 3 wedstrijden voor promotie naar de hoofdklasse. Maar tegen Sliedrecht was de ploeg niet opgewassen en verloor het terecht met 4-1. De nacompetitie zit er dus op en speelt het volgend seizoen ”gewoon” weer eerste klasse. Voor trainer Piet Boon betekende het als coach, dat er een einde is gekomen aan 8 mooie jaren S.V. Honselersdijk. Rest natuurlijk nog een vriendschappelijke wedstrijd op 29 juni tegen de profs van ADO Den Haag.

Dat het een moeilijke opgave zou worden stond vast. Op het snikhete sportpark De Lockhorst moest het aantreden tegen vv Sliedrecht. Tegen Sliedrecht, met de nodige ervaring in de eerste en hoofdklasse en ook nog in de finale van het KNVB districtsbekertoernooi, moest de ploeg het optimale geven om een kans te maken om door te stomen naar de volgende ronde. De ploeg werd gesteund door een grote supportersschare uit Honselersdijk en wie weet kon S.V. Honselersdijk nog voor een stunt zorgen.

De eerste helft bood de Honselse ploeg nog goed tegenstand. Hoewel het zich liet terugvallen op eigen helft, gokte het op counters van onze spitsen. Maar deze werden stevig aangepakt door de Sliedrechtse verdediging. Het kreeg dan ook een aantal vrije trappen te nemen net buiten het strafschopgebied. In de 5e minuut een overtreding op Tom van Veen, maar de vrije trap van Joey Valstar ging ruim naast. Even later een handsbal van Roy van ’t Hoog, maar de vrije trap van Tom van Veen scheerde net over de dwarsligger. Maar de routine van Sliedrecht was bepalend in deze wedstrijd. Het liet zich niet gek maken en ze wisten elkaar goed te vinden. De grootste kansen waren dan ook voor Sliedrecht. In de 25e minuut was Sliedrecht dicht bij de openingstreffer, maar het schot van Sjoerd van der Waal kon op de doellijn gered worden door Michel van Giesen. In de 22e minuut een snelle uitval via Hakan Tokul, de voorzet kon door Rik van Schie nog net tot corner verwerkt worden. Zo trok Sliedrecht de wedstrijd meer naar zich toe en was het alle hens aan dek voor S.V. Honselersdijk. In de 37e minuut dan de eerste grote kans voor Sliedrecht. Een mooie aanval werd afgesloten door de vrijstaande Marciano Simonis, maar zijn schot werd knap gered door keeper Boy Zuijderwijk. Even later een ongelukkig moment. Een lichte overtreding van Michel van Giesen in het strafschopgebied. Scheidsrechter Ketterij wees gelijk naar de stip voor een penalty. Deze werd door Marciana Simonis hard raak geschoten, 1-0.

De 2e helft was nauwelijks 5 minuten oud en was de wedstrijd eigenlijk al gespeeld. Sjoerd van der Waal speelde zich goed vrij en schoot de 2-0 binnen. In de 56e minuut was het Dennis Verhoef die op links goed door kwam en keeper Boy Zuijderwijk met een boogbal kansloos liet. En in de 63e minuut was het opnieuw Sjoerd van der Waal die de 4-0 op het scorebord bracht. Het was nog even uitkijken voor de ploeg van Piet Boon dat het geen afstraffing kreeg. De tank was leeg bij de jonge spelers na een zwaar seizoen, waar zij toch als promovendus zich knap gehandhaafd hebben in de 1e klasse. In de 78e minuut deed het wat terug en scoorde Lars Ammerlaan nog voor een tegentreffer, 4-1.

Het voetbalseizoen 2018/2019 is ten einde. Een mooi seizoen waarin ons eerste elftal zich direct wist te handhaven in de 1e Klasse B na promotie vorig jaar.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rik van Schie, Marcel Bruggeling, Michel van Giesen, Nigel Hendriks (-70 Branco Kok), Youri Riepe , Leon de Brabander (-60 Lars Ammerlaan), Joey Valstar, Brian Valstar (-80 Nick van der Kraan), Tom van Veen, Angelo Zwirs

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst