Nacompetitie voor een plek in de hoofdklasse
zondag 26 mei 2019

S.V. Honselersdijk gaat zaterdag de eerste strijd aan voor een plek in de hoofdklasse. Het won het met 4-1 van Die Haghe, wat de vervangende periodetitel van kampioen Rijsoord opleverde. Wie had dit een paar jaar geleden kunnen bedenken dat het dorpsclubje uit het Westland voor een plek in de hoofdklasse zou gaan strijden. Het is weer een historische prestatie in de rijke geschiedenis van S.V. Honselersdijk. De ploeg van Piet Boon, die nog van geen afscheid wil weten en nog zo lang mogelijk bij zijn “clubje” door wil gaan, treft zaterdag 1e klasser Sliedrecht.

In de laatste competitiewedstrijd tegen Die Haghe op sportpark Ockenburgh wist S.V. Honselersdijk wat het moest doen om de 3e periode binnen te halen. Het moest dan winnen van Die Haghe om concurrent Forum Sport voor te blijven. Een uiterst moeilijke opgave, daar Die Haghe altijd voor S.V. Honselersdijk een geduchte tegenstander is. Promovendus Die Haghe had zich verleden week al knap veilig gespeeld en ging vandaag dus onbevangen de strijd aan. Het zou er alles aan doen om Jeroen Brand, die stopt met voetballen na een lange carrière, een passend afscheid te gunnen.

S.V. Honselersdijk, die het zonder de geblesseerden Leon de Brabander en Pawel Rubin moest doen, startte overweldigend. Binnen 3 minuten lag de bal al achter de verbouwereerde keeper Dion van Splunteren. Goed voorbereidend werk van Brian Valstar bracht de bal bij broer Joey Valstar. Joey kwam in aanvaring met Alex Heemskerk, maar de bal viel goed voor de voeten van Tom van Veen die hard uithaalde in de kruising, 0-1. De anders afwachtende ploeg van trainer Wim de Jong moest nu de aanval zoeken, maar dat ging niet van harte. Het werd alleen gevaarlijk via een aantal corners waarvoor de lange mannen van Die Haghe mee naar voren kwamen. Maar het was S.V. Honselersdijk die de overhand had. Ze bleven rustig hun eigen spelletje spelen en konden zo de wedstrijd naar hun hand zetten. Schoten van Youri Riepe en Angelo Zwirs troffen nog net geen doel. Door het vroege storen van S.V. Honselersdijk werd de verdediging van Die Haghe onzekerder en kwamen er toch enkele scheurtjes. In de 39e minuut claimde Die Haghe een strafschop na vermeend hands van Michel van Giessen. Maar scheidsrechter Vreeswijk wuifde dit weg en de omschakeling bij de Dijkenaars ging razend snel. Halverwege de eigen helft werd de bal op gevangen door Tom van Veen. Tom week naar links uit en de pass daarna op rechts naar Brian Valstar was uitstekend. Brian maakte zich los van Blnd Ahmed en zijn schot bleek onhoudbaar voor keeper Dion van Splunteren, 0-2. De onzekerheid nam toe bij Die Hage en in de 42e minuut een foute terugspeelbal van Ricardo Rosario Lopes Landim die de bal zo maar in de voeten van Joey Valstar schoof. De uithaal van Joey ging net over.

De 2e helft eenzelfde spelbeeld. Een fris en fruitig S.V. Honselersdijk behield het initiatief. Gelijk na de rust was het Lars Ammerlaan die vrij voor keeper Dion van Splunteren kwam te staan, maar zijn uithaal werd gered door van Splunteren. Lars kreeg in de rebound nog een kans, maar die werd weggewerkt door Charles Junior Nelson Quarty. Het spel van Die Haghe werd in de 2e helft niet beter op. Veel foutieve passes en balverlies waardoor het S.V. Honselersdijk verschillende mogelijkheden gaf om de score uit te breiden. In de 55e minuut een mooie onderschepping van Youri Riepe. Via Tom van Veen was het Angelo Zwirs die met een goede uithaal de 0-3 op het scorebord bracht. Even later uit een hoekschop was het Tony Bergsma die nog wat terug deed, 1-3. Maar de ploeg van Piet Boon liet zich niet van de wijs brengen en bleef gewoon lekker combineren. Een kwartier voor tijd was het weer op aangeven van Tom van Veen die Brian Valstar aanspeelde in het strafschopgebied. Brian omspeelde een paar man en schoot schitterend de 1-4 binnen. De wedstrijd was gespeeld en S.V. Honselersdijk speelde de wedstrijd zonder kleerscheuren uit.

Uitzinnige vreugde na afloop bij spelers en supporters voor de behaalde 3e periodetitel. Een geweldige prestatie voor de ploeg van Piet Boon die zijn afscheid toch nog even moet uitstellen. Zaterdag is de eerste wedstrijd voor promotie naar de hoofdklasse. S.V. Honselersdijk speelt dan tegen 1e klasser vv Sliedrecht in Sliedrecht om 14:30 uur.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rik van Schie, Marcel Bruggeling, Michel van Giesen, Nigel Hendriks, Youri Riepe , Lars Ammerlaan, Joey Valstar, Brian Valstar (-80 Branco Kok), Tom van Veen, Angelo Zwirs

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst