Eerste elftal van S.V. Honselersdijk stelt zich definitief veilig
zondag 14 april 2019

Het eerste team van S.V. Honselersdijk heeft zich door het 3-3 gelijke spel tegen Heinenoord definitief veiliggesteld. Een formidabele presentatie als debutant in de eerste klasse.

In een bizar duel leek het op een eenvoudige zege af te stevenen, maar een kwartier voor tijd werd in 4 minuten tijd een comfortabele 2-0 voorsprong verspeeld naar een 2-3 achterstand. Hierin speelde vooral scheidsrechter Maat een hoofdrol in negatieve zin. Vlak voor tijd was het Pawel Rubin die toch nog een verdiend punt binnen haalde voor S.V. Honselersdijk.

Gezien het wedstrijd verloop was het gelijke spel toch wel een tegenvaller. De drie punten had de ploeg van Piet Boon wel verdiend, maar het verzuimde na de 2-0 de voorsprong, de score uit te bouwen.

Heinenoord startte fel en binnen een aantal minuten na het eerste fluitsignaal van arbiter Maat was het al dicht bij het doel van Boy Zuijderwijk te vinden. Echter Michel van Giesen wist tot 2 maal aan toe een inzet te counteren. Het duurde tot de 12e minuut eer S.V. Honselersdijk wat terug kon doen. Het was Leon de Brabander die Tom van Veen aanspeelde . Tom zocht de achterlijn op en gaf voor op Angelo Zwirs, maar de bal ging echter achter Angelo langs. In de 20e minuut kwam de thuisploeg goed weg na de eerste grote kans van Heinenoord. Uit een scrimmage werd de bal van dicht bij hard ingeschoten door Richard Stolte, maar de bal werd op miraculeuze wijze gered op de doellijn. Halverwege de eerste helft, meldde S.V. Honselersdijk zich definitief aan het front. De dreiging leverde een aantal vrije trappen en corners op die nog weinig rendement opleverden. Maar in de 30e minuut was het Tom van Veen die de bal op pikte en mee gaf op de attent meegelopen Nigel Hendriks. Uit zijn voorzet was het Angelo Zwirs die keeper Dillan Heijnen kansloos liet, 1-0. Even later was het weer Angelo Zwirs die na een pass van Leon de Brabander alleen op keeper Dillan Heijnen af kon gaan, maar werd teruggefloten door scheidsrechter Maat wegens buitenspel op advies van zijn grensrechter. Volgens velen was dat niet zo. Zo nam de matig leidende scheidsrechter Maat de meest vreemde beslissingen gedurende de wedstrijd.

In de 35e minuut verzuimde scheidsrechter Maat te fluiten na een overtreding op Leon de Brabander, nadat hij op zijn enkels werd getikt. Hier maakte Heinenoord gebruik van echter de kans ging verloren wegens buitenspel. In de tegenaanval was het S.V. Honselersdijk die er snel uit kwam. Het was Youri Riepe die op rechts goed door kwam en een uitgelezen voorzet gaf op Brian Valstar. Alleen voor keeper Dillan Heijnen schoot Brian de bal goed binnen, maar al duikend wist keeper Heijnen met een uitgestoken been de bal op knappe wijze te stoppen.

Begin 2e helft was het S.V. Honselersdijk die sterk opende en verscheidene kansen kreeg. In de 57e minuut veroverde Marcel Bruggeling de bal op het middenveld en uitstekend passte hij op Tom van Veen in de middencirkel. Het was Tom die in een beweging Angelo Zwirs de vrije ruimte gaf op links. Alleen op keeper Dillan Heijnen wist de Heijnenoordse keeper de inzet half te keren van Angelo en kon de bal alsnog net voor de doellijn weggewerkt worden. Heinenoord trachtte met lange ballen het de dijkenaars moeilijk te maken, maar slaagde tot dan er nog niet in. In de 66e minuut een goed lopende aanval via Pawel Rubin. De voorzet komt voor de voeten van Angelo Zwirs, die simpel kan afronden, 2-0. Een comfortabele voorsprong met zo’n 20 minuten nog te gaan. De ploeg kreeg nog mogelijkheden om deze te vergroten. In de 73e minuut was het Michel van Giesen zelf, die een aanval opzette en op links Angelo Zwirs aan het werk zette. De meegelopen Michel van Giesen kreeg de bal randje strafschop gebied weer aangespeeld van Angelo, maar schoot in vrije positie hoog over. Het laatste kwartier van de wedstrijd was een echte horror waar niemand op gerekend had. De ploeg van Piet Boon liet zich meer terugvallen op eigen helft en dat gaf toch weer mogelijkheden voor de Heinenoorders. In de 32e minuut werd door de Dijkse verdediging een corner weggegeven en uit die corner kon Remco Buist de aansluitingstreffer scoren. Tot dan toe nog niets aan de hand. Nauwelijks 1 minuut later een cruciaal moment in de wedstrijd. Het was keeper Dillan Heijnen die een vrij gemakkelijke bal trachtte te pakken, maar gehinderd werd door zijn eigen verdediger. Hierbij liet keeper Heijnen de bal los en kon Tom van Veen vrij makkelijk de 3-1 scoren. Scheidsrechter Maat constateerde het incident maar half en dacht aan een duw van Tom van Veen en tot overmaat van ramp gaf scheidsrechter Maat een vrije trap tegen S.V. Honselersdijk. S.V. Honselersdijk was compleet uit zijn doen en er ging van alles mis. Binnen 2 minuten tijd stonden de Dijkenaars met 3-2 achter. Een alles of niets offensief leidde in de 39e minuut tot een mooie aanval waaruit een inzet van Youri Riepe de bal van de doellijn werd gekopt door Martijn Terlouw. Even later toch gerechtigheid. Een schot van de ingevallen Joey Valstar werd in eerste instantie nog geblokt maar in de rebound kon Pawel Rubin de gelijkmaker scoren, 3-3. Scheidsrechter Maat trok er weinig tijd bij zodat de gelijke stand op het scorebord bleef.

Met spanning wordt uitgekeken naar de 4 laatste competitiewedstrijden. Bij winst maakt de ploeg van Piet Boon nog steeds kans op een periodetitel of eventueel een vervangende titel. Zaterdag komt het onderin staande Ridderkerkse RVVH op bezoek.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Nigel Hendriks, Pawel Rubin, Youri Riepe, Leon de Brabander (-80 Joey Valstar), Tom van Veen, Brian Valstar, Angelo Zwirs

Zoomin'