S.V. Honselersdijk blij met één punt
zondag 10 maart 2019

S.V. Honselersdijk leek lange tijd uitzicht te hebben op weer een stunt tegen een ploeg uit de top 3, Kloetinge. Met man en macht werd de 1-0 voorsprong verdedigd, maar in de 68e minuut werd het toch nog gelijk gemaakt door de mannen van trainer Marcel Lourens, jawel de broer van onze toekomstige trainer Andre Lourens. Met deze stand mochten de mannen van Piet Boon zeer tevreden zijn.

Onze tegenstander vandaag is Kloetinge, topfavoriet in de 1e klasse. Uit de laatste 6 competitiewedstrijden werden maar liefst 16 punten vergaard en ze waren geenszins van plan om de punten achter te laten in het Westland. Maar S.V. Honselersdijk heeft al meerdere malen bewezen tegen topploegen boven zichzelf uit kan stijgen.

Begin van de wedstrijd een waarschuwingen vooraf. KNMI gaf code geel aan wegens zware windstoten en net voor aanvang van de wedstrijd barstte de regen ook nog los en kwam het met bakken uit de hemel. Met de harde wind dwars over het veld viel het voor beide ploegen niet mee om een redelijke aanval op te zetten. Op een nat en zeer zacht veld was het Kloetinge die zeer fel van leer trok. Met de harde wind dwars over het veld werd de bal meteen voor het Dijkse doel gepompt. Hier hadden de dijkse verdedigers knap moeite mee om de bal weg te werken. Keeper Boy Zuijderwijk had dan ook in het begin er druk mee om de terugspeelballen weer weg te werken. In de 6e minuut een slippertje in de verdediging van Kloetinge. Ramon Janson speelde de bal helemaal verkeert terug en Tom van Veen kon op links alleen doorgaan. De pass op Youri Riepe was uitstekend, maar keeper Mitchell Braafhart redde op het schot van Riepe. In de rebound was het Joey Valstar die voor een vrijwel leeg doel raak kon schieten, maar het schot raakte de rug van Youri. Zo viel het in het eerste kwartier veel te beleven voor beide doelen. Mede door het gladde veld ging er veel fout. De spelers hadden moeite om zich staande te houden en goed combinatievoetbal was dus erg moeilijk. Beide ploegen waren de eerste helft aan elkaar gewaagd en er ontstond een boeiend duel met kansen aan beide zijden. Kloetinge bleef de aanvallende ploeg en er werd zoveel mogelijk spits Can Ozgan gezocht. Aan de andere kant was S.V. Honselersdijk gevaarlijk door uitvallen. In de 11e minuut na een corner van Kloetinge, kwam de thuisploeg snel weg uit de verdediging. Tom van Veen en Angelo Zwirs hadden nog maar 2 man voor zich, maar dit wisten ze niet goed uit te spelen. Maar de Bevelanders trokken naar mate de wedstrijd vorderde de wedstrijd meer naar zich toe. In de 32e minuut een steekpas van Xander van der Poel op spits Can Ozgan, zijn uithaal kwam via de onderkant van de lat het veld weer in. Even later een knap opgezette aanval via Xander van der Poel die zich langs Nigel Hendriks wurmde, maar zijn scherpe voorzet werd maar net gemist door de voorhoede van Kloetinge. In de 40e minuut speelde Youri Riep zich knap vrij en met buitenant rechts bereikte hij Lars Ammerlaan randje strafschopgebied. Lars werd in eerste instantie goed verdedigd, maar in de rebound pikte Joey Valstar de bal goed op en haalde met rechts vernietigend uit, 1-0.

De 2e helft was het Kloetinge die druk op zoek ging naar de gelijkmaker. Ramon Janson zag zijn schot uiteen spatten op de lat. Ook Guus de Leeuw kreeg de ruimte om uit te halen op keeper Boy Zuijderwijk, maar hij legde de bal af op Can Ozgan die net niet zijn voet er achter kon krijgen. Even later was het weer Guus de Leeuw die alleen op Boy Zuijderwijk af kon gaan, maar zijn schot kon door Boy met de voet gekeerd worden. In de 64e minuut een onderschepping door Leon de Brabander. Zijn pass bereikte in de diepte Tom van Veen, maar zijn uithaal werd gekeerd door de ingevallen keeper Nando Pijnenburg. In de 67e minuut een vrije trap voor Kloetinge ver buiten het strafschopgebied. De bal werd door Ramon Janson bij de verste paal gebracht. De voorzet wordt nog geraakt door het hoofd van Leon de Brabander en de bal leek naast te gaan, maar Jeroen de Jonge kreeg alsnog de bal vol op zijn knie en onhoudbaar voor keeper Boy Zuijderwijk vloog de bal in het doel,1-1. Met nog 20 minuten te gaan lag de wedstrijd weer helemaal open. Kansen waren er voor Kloetinge om op voorsprong te komen, maar S.V. Honselersdijk kreeg ook nog mogelijkheden. In de 85e minuut was Angelo op rechts vrijgelaten. Bij de achterlijn kreeg hij hulp van Tom van Veen die goed uithaalde, maar keeper Nando Pijnenburg ranselde de bal uit de hoek. De bal werd weer opgevangen door Angelo Zwirs en voor het doel gebracht waar Joey Valstar klaar stond, maar de verdediging van Kloetinge kon nog net op tijd opruiming houden. Zo eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel onder goede leiding van scheidsrechter Ekelenburg.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Nigel Hendriks, Leon de Brabander (geel), Youri Riepe , Joey Valstar, Tom van Veen, Lars Ammerlaan (-66 Pawel Rubin), Angelo Zwirs

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst