Super Saturday voor S.V. Honselersdijk
zondag 10 februari 2019

S.V. Honselersdijks behaalde op Super Saturday opnieuw 3 belangrijke punten door een overwinning op sv Poortugaal met 2-0. De ploeg van Piet Boon klimt nu de top 5 binnen wat tot nu toe een geweldige prestatie is voor de promovendus.

De wedstrijd tegen Poortugaal was dus cruciaal voor de positie op de ranglijst. Bij verlies zou de ploeg zich scharen in de grote middenmoot, maar bij winst kon de ploeg naar boven klimmen.
De harde wind deze middag had een grote invloed op de wedstrijd. De wind die dwars over het veld waaide, zorgde voor veel dwarrel ballen en passes die niet belandden waar ze hadden moeten zijn. De trouwe “zaagtafel”, een van de weinigen die langs de zijlijn aan de overkant van de tribune stonden, fungeerden zelfs als ballen jongens. De eerste kleine mogelijkheid voor Poortugaal was in de 2e minuut van de wedstrijd. Een verre ingooi verraste de verdediging van de thuisploeg. Op links moest Marcel Bruggeling het gat dichten maar kon een voorzet niet voorkomen. Maar de harde wind zorgde er voor dat de bal hard voorlangs ging. Ook een slippertje op het toch wel gladde veld door Michel van Giesen werd ter nauwer nood met een sliding door Leon de Brabander tot corner verwerkt. Zo waren de eerste speldenprikken voor de ploeg uit Poortugaal. Maar de ploeg zakte hierna ver terug en hield met een extra mannetje achterin , de verdediging gesloten. Het eerste half uur was het weinig genieten voor de toeschouwers. Veel missers en foute passes van beide kanten zorgden voor veel onrust op het veldspeld. Uitgespeelde kansen waren er dan nauwelijks en het veldspel zakte naar een bedenkelijk niveau. Poortugaal gokte op de snelheid van buitenspeler Gerwin Lake, die nog voor enig onrust zorgde. Nigel Hendriks had een hele dobber aan de beste man aan Poortugaalse kant. Het laatste kwartier van de eerste helft wist S.V. Honselersdijk er wat meer uit te komen en was er nog een kans voor Tom van Veen na een onderschepping van Leon de Brabander, maar hij schoot naast. Door het midden was er geen doorkomen aan, maar de ruimte voor de thuisploeg lag vooral aan de buitenkanten. Hier werd in de 36e minuut goed gebruikt van gemaakt. Het was Angelo Zwirs die zijn tegenstander uit kapte en zijn voorzet bereikte de geheel vrij inkomende Luke Groenenboom die keeper Dyron Bijl kansloos liet, 1-0.

Begin 2e helft viel er ook bar weinig te beleven, maar de spanning was er wel. Bij een 1-0 voorsprong kan er nog van alles gebeuren. Het initiatief lag nu wel bij Poortugaal die opzoek ging naar de gelijkmaker. De ploeg probeerde uit hun schulp te kruipen, maar echt tot daden kwam het niet. De verdediging van S.V. Honselersdijk wist zich vrij makkelijk staande te houden en gaf heel weinig weg. Het meeste gevaar kwam van Gerwin Lake die met zijn individuele acties Nigel Hendriks probeerde te passeren. Maar door goede rugdekking van Michel van Giesen hield de speler alleen een aantal corners over die weinig tot niets opleverden. Het laatste gedeelte van de wedstrijd lag het meer en meer open bij Poortugaal en was het eigenlijk wachten op het tweede doelpunt voor de Dijkenaars. In de 65e minuut was een diepte pass van Tom van Veen op Angelo Zwirs. Bij de zijlijn trok Angelo de bal strak voor en had Luke Groenenboom bijna zijn 2e treffer op zijn schoen. Even later een mooie actie van Tom van Veen en hij haalde de bal hard uit op keeper Dyron Bijl. Keeper Bijl liet de bal los, maar de bal kon nog op tijd weggewerkt worden door de eigen verdediging. Maar Poortugaal probeerde het laatste kwartier alles uit de kast te halen en bracht nog een extra aanvaller het veld in. Trainer Piet Boon was er niet gerust op en hij wisselde aanvaller Luke Groenenboom voor middenvelder Tim van der Meer. De ploeg knokte voor elke meter om Poortugaal van de gelijkmaker af te houden. Zo werd het nog spannend het laatste kwartier, aangezien scheidsrechter Akkaya nog wat presentjes aan Poortugaal uitdeelde. In de 83e minuut ook een onterechte gegeven vrije trap die alleen gezien werd door scheidsrechter Akkaye. Ook deze vrije trap liep op niets uit. Deze middag plukte keeper Boy Zuijderwijk alle ballen feilloos uit de lucht. Zo naderde de wedstrijd zijn eind en gaf de thuisploeg in de 95e minuut nog even gas. Het was Angelo Zwirs die op rechts een uitgelezen voorzet gaf op Tom van Veen en hij scoorde de terechte 2-0.

Zaterdag de derby tegen Westlandia op de Hoge Bomen wat een uiterst interessante wedstrijd kan worden.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Nigel Hendriks, Leon de Brabander, Youri Riepe, Joey Valstar, Luke Groenenboom (-74 Tim van der Meer), Angelo Zwirs (geel), Tom van Veen

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst