Honselersdijkse gezelligheid zorgt voor geslaagd Kerstrad 2018
maandag 24 december 2018

Maandenlang werd er door menig Honselersdijker afgeteld naar afgelopen zaterdag, 22 december 2018. Op deze zaterdag stond namelijk het Kerstrad van 2018 op het programma. Al jaren vormt dit evenement het slotstuk van het kalenderjaar op de vereniging S.V. Honselersdijk. Met veel verenigingsmensen, mooie prijzen, de nodige versnaperingen, een grandioos presentatieduo en een heerlijk feestavondje met DJ Rob van Veen en zanger Xander Damen werd het uiteindelijk een zeer gezellige editie van het Kerstrad.

De voorbereidingen voor het evenement zelf begonnen kort na de zomerstop. De organisatie van deze schitterende dag was jarenlang in handen van de Kerstrad Commissie, maar deze had besloten om haar taken deze zomer over te dragen aan het 'Ministerie van Feest'. Deze groep was al verantwoordelijk voor de organisaties van de Super Saturday's op de vereniging en kregen daar nu dus ook (onder meer) het Kerstrad bij. De belangrijkste insteek van 'de nieuwe organisatie' was om een herkenbaar, Honselersdijks, feestje van te maken.

In de week voorafgaand aan het Kerstrad werd alvast even opgewarmd met een Online Superronde. Deze ronde werd volledig gesponsord door de 100% Voetbal in Wateringen en uiteindelijk gingen diverse prijswinnaars met mooie prijzen aan de haal. Op de dag zelf zouden de deuren van de Sosefhal omstreeks 14:00 uur open gaan. Langzaam maar zeker druppelden de bezoekers binnen. Onder het toeziend oog van een redelijk gevulde zaal, opende voorzitter Erik Sosef de dag met een welkomstwoord en introduceerde hij het presentatieduo Mark Post en (de na een jaar afwezigheid teruggekeerde Kerstradkoning) Rob Thoen. Kort daarna begonnen de kerstdames met de verkoop van de loten.

Traditiegetrouw verloop de verkoop van de loten in het begin wat stroef, maar toen de portemonnees eindelijk uit de broekzakken waren getrokken werd de financiële welvaart van Honselersdijk goed zichtbaar. De loten werden gretig afgenomen en alle rondes werden op deze manier goed verkocht. Onder de prijzen bevonden zich een aantal pronkstukken, zoals een door het zeuvende gesigneerd shirt, een rondvlucht boven het Westland (gesponsord door Jan en Richard Prins), een minuut gratis winkelen bij de AH in Honselersdijk, een fiets van Vincent Vis & Zn. én uiteraard de pondjes paling. Verder was er ook dit jaar weer een teamronde, waarin Honselse elftallen een setje loten konden kopen om kans te maken op een waardebon voor een Kevertour bij De Tuinderij (gewonnen door de selectie), een lamp in de kantine (wederom gewonnen door de selectie) én een Kleedkamer Party verzorgd door Rob van Veen (gewonnen door S6).

Tussen de bedrijven door was er een nieuw geïntroduceerd onderdeel: het pauzespel. Iedere groep die voorafgaand aan het Kerstrad een tafel had gekocht, mocht twee afgevaardigden naar voren sturen om bierpul te gaan schuiven. Uiteindelijk waren het de mannen van de Amazone die er met de kannen bier vandoor gingen. Het pauzespel bleek er tevens voor te zorgen dat er wat meer leven in de brouwerij kwam. Steeds meer mensen bleven in de buurt van het podium hangen om de rest van de loterij te volgen en alvast een voorzichtig danspasje te wagen. Tegen het eind van de loterij hadden de nodige mensen - vanwege uitzinnige vreugde - al kennis gemaakt met de vloertegels. De overgang naar het feestgedeelte van het Kerstrad verliep dan ook vlekkeloos.

In combinatie met 'special act' Xander Damen, verzorgde DJ Rob van Veen de muzikale omlijsting van de avond. De bezoekers van het Kerstrad hadden weinig moeite om tussen de palingvellen en een zeer interessante lucht de dansvloer te vinden. Er werd flink gedanst, bijgepraat, gedronken tot er met de Kerst pas weer ruimte zal zijn voor verse versnaperingen en het bleef nog lang gezellig op Sportpark De Strijphorst. Om een uur of 22:00 was eenieder wel redelijk verzadigd en werd iedereen vriendelijk verzorgd om door de plastic zee aan bier- en wijnbekertjes, paling- en groenteresten de uitgang op te zoeken.

Al met al was het een zeer geslaagde editie van het Kerstrad met een heerlijke - Honselse - gezelligheid. Via deze weg willen wij iedereen die zich heeft ingespannen om dit Kerstrad tot een succes te brengen bedanken. Zonder jullie inzet was het niet mogelijk geweest om met zijn allen deze gezellige dag te beleven. Verder willen wij jullie erop wijzen dat jullie niet hoeven te treuren, over een kleine 362 dagen staat er weer een nieuwe editie van het Kerstrad voor de deur!

jem-id