Gelijkspel S.V. Honselersdijk in blessuretijd
zondag 9 december 2018

In en tegen Heinenoord nam S.V. Honselersdijk in blessuretijd een terecht punt mee de bus in. In de 92e minuut sleepte de ploeg van Piet Boon terecht toch een 2-2 gelijkspel uit het vuur.
Heinenoord, de ploeg uit de Hoeksche Waard, heeft als doel dit seizoen minimaal nacompetitie te halen. De ploeg schommelt de laatste jaren tussen de hoofdklasse en de eerste klasse in. Maar gezien de stand op de ranglijst heeft de ploeg nog een hele weg naar boven te gaan dit seizoen.

De wedstrijd was over het algemeen matig te noemen. Heinenoord had met name in de eerste helft het iets betere veldspel en S.V. Honselersdijk de tweede helft. Het spel van de Dijkenaars oogde wat onrustig. Het had niet het vermogen om de bal lekker rond te laten gaan. Menigmaal werd de lange bal gehanteerd waar onze voorwaartsen niets mee konden doen. De thuisploeg was er op gebrand na de 5-2 nederlaag tegen Brielle, nu een goed resultaat neer te zetten. Door fel op de man te zitten maakte men het S.V. Honselersdijk knap lastig en kreeg het menig corners tegen zich. Met de harde wind dwars over het veld waren de corners levensgevaarlijk. In de 23e minuut een van de vele corners. De corner werd hard voorgegeven waar doelman Boy Zuijderwijk geen vat op kreeg. Op de lijn kon Leon gelukkig redding breng. Één minuut later had S.V. Honselersdijk op voorsprong kunnen komen. Het kreeg een vrije trap te nemen na een overtreding op Angelo Zwirs. De vrije trap van Joey Valstar had keeper Vervoort niet klemvast en leek het een koud kunstje voor Nigel Hendriks om de score te openen, maar Nigel schoot hoog over. Heinenoord trok nog even de broekriem aan en veroverde een veldoverwicht. Een schot van ver werd door Boy Zuijderwijk uit de kruising getikt. Niet veel later een onnodige overtreding en Heinenoord kreeg op korte afstand een vrije trap te nemen. De voorzet werd voorgebracht in het overvolle strafschopgebied en waar menig speler onder door ging. De bijna op de doellijn staande Heinenoord speler knalde de bal hard en hoog binnen, 1-0. De veerkracht was groot bij S.V. Honselersdijk. In de 36e minuut was het Joey Valstar die Leon de Brabander in het strafschopgebied aanspeelde. Leon kon alleen op keeper Vervoort af gaan. In eerste instantie gooide keeper Vervoort zich voor de bal, maar de rebound was weer voor Leon, 1-1. Vlak voor rust kwam S.V. Honselersdijk goed weg na een flipperkast geval voor het doel en kon de bal uiteindelijk weggewerkt worden.

De tweede helft bracht wat meer leven in de brouwerij. Zo kwam S.V. Honselersdijk redelijk fel uit de startblokken en zag een schot van Angelo Zwirs na een pass van Tom van Veen net naast gaan. Aan de andere kant moest keeper Boy Zuijderwijk zijn klasse tonen en haalde 2 keer achtereen een bal uit de kruising. Maar het was S.V. Honselersdijk die druk opzoek was naar de voorsprong. In de 59e minuut een mooie aanval waarbij Angelo op rechts werd vrijgespeeld. Zijn voorzet bereikte net niet Ricardo van der Zijden, maar wel Leon de Brabander die hard uithaalde op keeper Vervoort en hij redde knap. De druk werd groter, maar het vloeiende spel van de Dijkenaars laat het de laatste weken wat afweten. Te veel individuele acties strandde op de verdedigers van Heinenoord. Een ongelukkig moment was er vlak voor tijd bij keeper Boy Zuijderwijk. Een ogenschijnlijk makkelijke bal verdween door de benen van keeper Zuijderwijk in het doel, 2-1. Op dat moment waren er nog maar een paar minuten te spelen. Trainer Piet Boon wisselde nog 2 aanvallers om toch nog wat te forceren. Met de nodige risico’s werd het doel van Heinenoord bestookt, hopend dat daar de bal goed valt. De blessuretijd was inmiddels ingegaan toen Joey Valstar op links langs zijn tegenstander glipte en de bal voor gaf. Tussen 4 man kopte de ingevallen Pawel Rubin de bal door op de vrijstaande Angelo Zwirs die goed reageerde en onhoudbaar de bal achter doelman Vervoort knalde, 2-2. Het had zomaar nog bijna de winst opgeleverd. Het was Tom van Veen die in de 94e minuut nog één man voor zich had, maar voor Tom was het vandaag niet zijn meest gelukkige wedstrijd. Hij verspeelde de bal en werd zo de vrije doorgang richting doel ontnomen en bleef de stand 2-2.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Nigel Hendriks, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Rik van Schie (-88 Pawel Rubin), Ricardo van der Zijden (-88 Brian Valstar), Leon de Brabander, Youri Riepe (geel), Joey Valstar, Angelo Zwirs, Tom van Veen

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst