Reserve keeper Brielle houdt S.V. Honselersdijk van de overwinning
zondag 25 november 2018

S.V. Honselersdijk had vandaag de mogelijkheid om te klimmen in het klassement, maar bleef op een 0-0 stand steken tegen Brielle. Een aantal 100 % kansen van de Dijkenaars werden teniet gedaan door de uitstekende reserve doelman van Brielle, Mitchell Lieshout. Keeper Lieshout stond in de belangstelling bij Sparta, maar werd te klein bevonden. Hij zorgde er persoonlijk voor dat de watergeuzen niet met een nederlaag richting Brielle huiswaarts keerden.

v.v. Brielle eindigde vorig seizoen als 2e in de 1e klasse B en mistte via de nacompetitie de Hoofdklasse op een haar na. Voor aanvang van de wedstrijd stond Brielle samen met S.V. Honselersdijk in de middenmoot met allebei 10 punten, maar daar zullen de Watergeuzen beslist niet willen blijven bivakkeren.

De openingsfase was voor de ploeg van Piet Boon. Het startte furieus en dat leverde de eerste 10 minuten al 3 mogelijkheden op. In de eerste minuut was het Branco Kok die keeper Mitchell Lieshout voor de eerste maal testte en Lieshout wist de bal uit de kruising te ranselen. In de 4e minuut een lange bal op Tom van Veen waar de linksback van Brielle de bal slecht raakte en Tom de mogelijkheid gaf om alleen op het doel af te gaan. Tom mistte de richting en de bal ging voorlangs. In de 6e minuut was het Angelo Zwirs die op rechts een uitstekende voorzet gaf bij de verste paal waar Joey Valstar een pracht kans kreeg, maar zijn kopbal werd knap gered door keeper Mitchell Lieshout. Na 10 minuten knokte Brielle zich weer terug in de wedstrijd en door een klein foutje van Nigel Hendriks kreeg Brielle de eerste kans, maar deze kon nog net tot corner verwerkt worden. Er ontstond nu een wedstrijd waarbij beide ploegen voor de overwinning gingen en voor het publiek een aantrekkelijke wedstrijd werd. De wedstrijd werd in een hoog tempo gespeeld. Alleen speelde S.V. Honselersdijk het wat slimmer, maar het afmaken is het grote probleem van de laatste weken bij de thuisploeg. In de 28e minuut weer een goedlopende aanval, maar geen Dijkse aanvaller durfde randje strafschopgebied de bal lekker uit te halen. Na een halfuur spelen leek de openingstreffer te komen. Tom van Veen drong ver het strafschopgebied binnen en net toen hij van dichtbij wilde uithalen, werd de bal net voor zijn voeten weggetikt. De druk voor de rust nam verder toe op het Brielse doel en in de 45e minuut gaf scheidsrechter Turk een vrije trap randje strafschopgebied na een overtreding op Joey Valstar. Maar de anders zo messcherpe Joey Valstar mikte uit de vrije trap de bal ver over het doel.

De 2e helft was nauwelijks begonnen en S.V. Honselersdijk kreeg een uitgelezen mogelijkheid. Youri Riepe ontfutselde de bal en gaf diep op Tom van Veen. Bij de achterlijn gaf Tom een niet te missen kans op Joey Valstar, maar keeper Mitchell Lieshout gooide zich voor de bal en behoede Brielle voor een achterstand. Zo kreeg de Dijk het eerste kwartier een handvol kansen, maar faalden in de afwerking. S.V. Honselersdijk bleef de betere ploeg op zoek naar kansen. Brielle probeerde via uitvallen nog wat uit te richten, maar echt gevaarlijk werd het niet. In de 54e minuut was er even paniek in de dijkse verdediging waarbij de bal hard en laag richting doel werd geschoten. Branco Kok kon maar net de bal afschermen waardoor keeper Boy Zuiderwijk de bal kon oppakken. Branco raakte even later geblesseerd en werd vervangen door Rik van Schie. Ondanks dat Brielle probeerde de thuisploeg terug te dringen, waren de uitvallen van de thuisploeg veel gevaarlijker. In de 68e minuut was het Leon de Brabander die ver was opgedrongen. Met zijn linker haalde hij hard uit en via een speler en keeper werd de bal tot corner verwerkt. Nauwelijks een paar minuten later weer een grote kans voor de thuiploeg nadat de verdediging van Brielle ver opgeschoven was. Leon de Brabander zag dat en speelde diep Tom van Veen aan die alleen op het doel afging, maar weer keeper Mitchell Lieshout op zijn weg vond. De laatste 10 minuten ging het spel op en neer maar bleef de stand 0-0 waar beide ploegen niets mee opschoten.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Nigel Hendriks, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen (geel), Branco Kok (-57 Rik van Schie), Leon de Brabander (geel), Youri Riepe, Joey Valstar, Ricardo van der Zijden, Angelo Zwirs, Tom van Veen (geel)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst