Nipt verlies S.V. Honselersdijk
zondag 14 oktober 2018

S.V. Honselersdijk verloor tegen Die Haghe, de topper in de 1e klasse B nipt met 1-0. Een gelijkspel had de verhoudingen beter weergegeven daar geen van beide ploegen het recht had op een overwinning. Beide ploegen creëerden weinig kansen en de nadruk lag vooral op het verdedigen. Die Haghe was deze middag de gelukkige en scoorde gelijk na de rust uit het niets de 0-1, waardoor S.V. Honselersdijk moest komen maar tegen een witte muur aan liep.

Scheidsrechter deze middag was Bas Persoon die zijn laatste competitiewedstrijd floot en zich gaat richten op zijn carrière als assistent-scheidsrechter.

Onder zomerse temperaturen werd er afgetrapt en je zag gelijk dat Die Haghe zich flink terug liet zakken. Die Haghe is een collectieve ploeg die speelt vanuit een gesloten verdediging en dan in de counter toe slaat. Ook deze middag lieten ze het initiatief over aan de Dijkenaars. Maar het viel niet mee om de Haagse muur te omzeilen. In de 16e minuut was het Tom van Veen die op keeper Bas Drost het eerste schot van de wedstrijd loste. Drost liet de bal los, maar kon op tijd de bal nog oprapen. Zo was S.V. Honselersdijk veelvuldig op de helft van Die Haghe te vinden, maar tot een uitgespeelde aanval kwam het nog niet. Het eerste gevaar kwam na 20 minuten toen de thuisploeg een vrije trap mocht nemen na een overtreding op Youri Riepe. De vrije trap van Tom van Veen werd bij de verste paal gebracht waar Pawel Rubin een teenlengte te kort kwam om de bal in het doel te werken. Zo mocht S.V. Honselersdijk de opbouw doen en konden ze achterin de bal rustig rond laten gaan. Zodra het kon werd het middenveld of de voorhoede gezocht. In de 25e minuut een mooie aanval waarbij Nando Kok in vrije positie een mooie steek pass gaf op Tom van Veen die alleen op keeper Bas Drost kan aflopen. Echter de bal was net te hard en keeper Drost kon deze nog net wegwerken. Maar Die Haghe is een geslepen ploeg die loerde op de counter. Dus balverlies aan Dijkse kant, kan gelijk dodelijk zijn. In de 34e minuut lukte het bijna om via een counter uit te breken. Het schot van Sebastiaan van de Starre was te zacht en kon door keeper Boy Zuijderwijk onschadelijk gemaakt worden. Even later was er weer een uitval van Die Haghe na een afgeslagen corner, maar Youri Riepe was heel attent en wist op snelheid zijn directe tegenstander opzij te zetten. Zo kon Die Haghe nog weinig laten zien en was de Dijkse verdediging nog niet in verlegenheid gebracht. In de 45e minuut was het toch nog even schrikken. Leon de Brabander kon een voorzet nog net tot corner verwerken. Uit de corner stond Jesse Bakker volkomen vrij om in te koppen, maar zijn de bal ging ver naast.
De 2e helft was nog geen minuut oud en Die Haghe sloeg hard toe. Een corner van links werd hoog voorgebracht en op de lat gekopt. De terugspringende bal werd niet weggewerkt door de Dijkse verdediging en Robin Laming pikte de bal op en schoot deze hard achter Boy Zuijderwijk, 0-1. De tot dan toe sportieve wedstrijd, kreeg nu een ander karakter. De strijd werd feller en de goed leidende scheidsrechter Bas Persoon haalde de eerste gele kaarten uit zijn borstzak na een overtreding en een schwalbe van de Hagenaars. De ploeg van Piet Boon had de gehele 2e helft om wat aan de achterstand te doen, maar Die Haghe wist wel raad hoe ze dit spelletje uit moesten spelen. S.V. Honselersdijk mocht de opbouw doen, maar veel verder dan het strafschopgebied kwam het niet. De niet geheel fitte Tom van Veen werd goed in de gaten gehouden en de meeste aanvallen gingen dan over links waar Angelo Zwirs veel vrijheid kreeg. Maar voorin was te weinig steun om het Die Haghe echt moeilijk te maken. Die Haghe hield het alleen op counters en kon verder weinig aanrichten. Het vertraagde het spel door de wel bekende trucjes en scheidsrechter Bas Persoon liet terecht 7 minuten bijtrekken. In de 97e minuut kreeg S.V. Honselersdijk nog een vrije trap te nemen. Alles ging mee naar voren, maar keeper Bas Drost was in goede doen en plukte de bal weg voor de inkomende spelers. Hierna floot scheidsrechter Bas Persoon voor het einde in deze matige wedstrijd.
a.s zaterdag een verre reis naar het Zeeuwse Kloetinge.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rik van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Pawel Rubin, Leon de Brabander (-80 Brian Valstar), Youri Riepe, Joey Valstar (geel), Tom van Veen, Nando Kok, Angelo Zwirs

Door: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst