Gelijkspel in Westlandse derby
zondag 30 september 2018

Op Sportpark de Strijphorst deelde S.V. Honselersdijk en Westlandia eerlijk de punten. Het 1-1 gelijke spel was gezien de hele wedstrijd de juiste uitslag, maar in blessure tijd had de ploeg van Piet Boon nog toe kunnen slaan. Het kreeg in korte tijd nog een aantal uitgelezen mogelijkheden om de winst naar zich toe te trekken.

De wedstrijd stond onder de goed leidende scheidsrechter Vreeswijk en 2 neutrale grensrechters. Scheidsrechter Vreeswijk voelde de wedstrijd goed aan en deelde geen enkele gele kaart uit in deze uiterst sportieve derby. Het mooie weer trok veel bekijks voor deze Westlandse derby op het hoogste klasse niveau.

De opening van de wedstrijd was voor de thuisploeg. Tom van Veen snelde op rechts langs zijn tegenstander, maar zijn voorzet werd op een haar gemist door Nando Kok. Hierna namen de ploegen een verdedigende stelling in. Beide ploegen namen niet het risico om snel op achterstand te komen en zodoende bleef de wedstrijd voor het publiek nog op een laag pitje staan. De ervaren Westlandianen waren wel meer in balbezit, maar tot echte grote kansen kwam het niet. In de 18e minuut was het een overtreding op Nando Kok en kreeg S.V. Honselersdijk een vrije trap te nemen. Joey Valstar zag zijn schot verwerkt tot corner door keeper van Beek. Uit de corner van Tom van Veen werd Joey helemaal vrijgelaten bij de verste paal, maar hij jaagde de bal hoog over. Westlandia bleef zoeken naar een opening, maar verder dan een paar schoten ver van het doel kwam het niet. S.V Honselersdijk had niet de controle over het middenveld en kon niet vrij uit voetballen. De lange bal naar voren spelen leverde ook weinig op daar we voorin niet meer bij machte waren om dreigend te worden. Het hield op met een paar mogelijkheden en af en toe een omschakelmoment.

Begin tweede helft wilde de wedstrijd nog steeds niet loskomen. De thuisploeg kon opbouwend nog weinig laten zien. Het zocht veelal de moeilijke oplossing, waardoor men nauwelijks meer aan het voetballen toe kwam. Westlandia had hetzelfde probleem en kreeg ook nauwelijks kansen. De wedstrijd leek dood te bloeden en op een brilstand te eindigen. Totdat in de 67e minuut een lange bal van achteruit de spits Vince van der Knaap bereikte. Hij mocht alleen op doelman Boy Zuijderwijk af gaan en zodoende de eerste kans verzilveren voor Westlandia, 0-1. Trainer Piet Boon liet wat wissels warm lopen om een kentering in de wedstrijd te krijgen. Extra aanvaller Brian Valstar werd in gebracht ten koste van laatste man Marcel Bruggeling. In de 75e minuut was de ingevallen Brian Valstar met zijn eerste bal contact gelijk gevaarlijk. Los van zijn tegenstander bracht hij de bal voor het doel waar keeper van Beek nog net redding kon brengen. Maar de wedstrijd begon nu los te komen. S.V. Honselersdijk wilde koste wat het kost niet verliezen op de Strijphorst. Westlandia werd teruggedrongen op eigen helft. Het spel van de dijkenaars werd goed breed gehouden en dat betaalde zich uit in goede combinaties. De druk werd groter en groter. In de 82e minuut was het de ingevallen Tim van der Meer die op links Angelo Zwirs de diepte in stuurde en de bal voor gaf, waar goaltjes dief Pawel Rubin de bal voor het intikken had. S.V. Honselersdijk voelde dat er meer te behalen was en ging onverdroten door.

De kansen kwamen er. Zo was Tom van Veen dicht bij een treffer na een voorzet van Brian Valstar, maar de bal ging via de tegenstander in het zijnet. In blessure tijd was het een interceptie van de beste man van de wedstrijd, Michel van Giesen die ver doordrong in de defensie van Westlandia waar uiteindelijk de bal kwam bij Tim van der Meer. Hij weigerde de bal af te drukken. De beste kans kreeg in de 93e minuut Nando Kok na een uitstekende actie van Tom van Veen op links. De bal leek voor het intikken voor Nando, maar hij kwam schijnbaar iets te kort om de bal erin te lopen.

Zo eindigde de derby in een 1-1 gelijkspel waarna het Super Samstag kon losbarsten.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (A, -75 Brian Valstar), Michel van Giesen, Branco Kok (-60 Pawel Rubin), Leon de Brabander (-80 Tim van der Meer), Youri Riepe, Joey Valstar, Tom van Veen, Nando Kok, Angelo Zwirs

Door: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst