Voorbeschouwing: "De enige echte Westlandse Derby"
vrijdag 28 september 2018

Nog exact 24 uur totdat er afgetrapt wordt op Sportpark de Strijphorst voor de kraker tussen S.V. Honselersdijk en rkvv Westlandia. Na vele jaren staat er eindelijk weer een competitiewedstrijd op het programma tegen onze groenwitte buren uit Naaldwijk. Hiermee keert de enige echte Westlandse Derby terug op het strijdtoneel, morgen zal vanaf 14:30 uur gestreden worden om meer dan alleen de 3 punten. In een uitgebreide voorbeschouwing blikken we vooruit op de dag van morgen...

De promotie van het eerste elftal van S.V. Honselersdijk is in meerdere opzichten een geschenk gebleken voor de gehele club. Niet alleen betekende de promotie een bekroning op een mooi seizoen en een groots feest met als hoogtepunt een optreden van niemand minder dan Gerard Joling, geheel verzorgd door onze trotse hoofdsponsor Prins Group. De promotie betekent ook dat S.V. Honselersdijk voor het eerst in de clubgeschiedenis mag aantreden in de eerste klasse van het amateurvoetbal.

Als debutant in de eerste klasse werd er vorige week door de formatie van trainer Piet Boon knap gewonnen bij sv Portugaal. Na een 0-0 ruststand wist aanvaller Tom van Veen de score in de tweede helft open te breken: 0-1. Het slotakkoord was enkele minuten later voor Angelo Zwirs, die met een mooie volley de 0-2 eindstand op het scorebord wist te schieten. Hiermee brak het vlaggenschip van S.V. Honselersdijk eindelijk met een jarenlange, negatieve traditie. Doorgaans ging de openingswedstrijd van het seizoen de laatste seizoenen verloren, nu werden de punten in de eerste wedstrijd direct veiliggesteld.

De overwinning van vorige week zorgt ervoor dat heel Honselersdijk met een gezonde dosis vertrouwen naar de enige echte Westlandse Derby toe kan leven. Tegenstander Westlandia wist vorige week net als de oranjehemden een winstpartij te behalen. In de thuiswedstrijd werd Brielle met 1-0 over de knie gelegd. Dit betekent dat de teams morgenmiddag als gedeelde koplopers aan de aftrap zullen verschijnen.

Onderlinge historie
Eerder dit seizoen ontmoetten S.V. Honselersdijk en rkvv Westlandia elkaar al op het veld tijdens het jaarlijkse 'nederlaagserie'-evenement bij Westlandia. De wedstrijd resulteerde toen in een 1-1 gelijkspel, wat eens te meer aangeeft dat beide teams weinig voor elkaar onder doen.

Wanneer we dieper in de geschiedenisboeken gaan graven, komen we een opvallende statistiek tegen. Geen enkele wedstrijd tussen beide teams is ooit geƫindigd in een 0-0 gelijkspel. Het lijkt er dus op dat we morgen hoe dan ook doelpunten kunnen verwachten..

De laatste zege van S.V. Honselersdijk op rkvv Westlandia dateert van 13 april 2013, toen in de uitwedstrijd met 1-2 werd gewonnen. De 7 competitie- en oefenwedstrijden daarna resulteerden in gelijke spelen of winstpartijen voor Westlandia.

Opmars
Beide teams hebben in de afgelopen 10 jaar een flinke opmars gemaakt. In het seizoen 2009/2010 werd er tussen beide teams nog een competitieduel afgewerkt in de 4e klasse van het amateurvoetbal. De wedstrijd resulteerde destijds in een 3-0 zege voor de Naaldwijkers. Opvallend hierbij is dat Leon de Brabander bij die wedstrijd basisspeler was in de formatie van S.V. Honselersdijk, zoals hij ook komende zaterdag weer zijn opwachting zal maken in de basiself van trainer Piet Boon.

Super Samstag
De opmars van zowel rkvv Westlandia als S.V. Honselersdijk zorgt ervoor dat er morgen een hele mooie derby terugkeert in het Westlandse clubvoetbal op competitieniveau. Reden genoeg om na afloop met elkaar na te genieten van (hopelijk) een spektakelstuk op het voetbalveld tijdens "Super Samstag". Voor de enige echte Westlandse Derby wordt de Super Saturday eenmalig in een Duits jasje gestoken, om net als de rest van Nederland en Duitsland in de Oktoberfest-stemming te komen. Na de wedstrijd zal de omgetoverde kantine van S.V. Honselersdijk volstromen om te genieten van de Oktoberfestmuziek van DJ Rob van Veen.

We zien iedereen morgen graag terug op ons Sportpark de Strijphorst voor de enige echte Westlandse Derby. Om 14:30 uur zal afgetrapt worden voor het spektakelstuk, na afloop van de wedstrijd zal de Super Samstag in onze kantine van start gaan.

Condubouw