Verrassend sterke start S.V. Honselersdijk in de competitie
zondag 23 september 2018

Op Sportpark Albrandswaard te Poortugaal heeft S.V. Honselersdijk vandaag in zijn eerste competitiewedstrijd in de 1e klasse met 0-2 gewonnen tegen SV Poortugaal. Een verdiende overwinning. De nieuwe fusie club SV Poortugaal, sinds kort ontstaan uit het samen gaan van eerste klassers PSV Poortugaal en de Oude Maas, denkt gemakkelijk mee te kunnen draaien in het linker rijtje. Zaterdag waren ze duidelijk de mindere dan promovendus S.V. Honselersdijk.
S.V. Honselersdijk lijkt dus de goede reeks van afgelopen seizoen voort te zetten. T.o.v. afgelopen seizoen zijn er ook nauwelijks wijzigingen in de opstelling van de ploeg van Piet Boon. Alleen nieuwkomer Rick van Schie heeft een basis plek weten te bemachtigen.

S.V Honselersdijk liet de eerste 15 minuten een prima indruk achter. Met veel pressie was het vaak in het strafschopgebied van de tegenstander te vinden. In de 5e minuut was het dichtbij een treffer na een vrije trap van Joey Valstar waar Michel van Giesen zijn kopbal zag stranden net voor de doellijn, waarbij de bal alsnog weggewerkt kon worden. In de 9e minuut was het een mooie cross pass van Youri Riepe op Angelo Zwirs, maar zijn schot werd gepakt in de korte hoek door keeper Dyron Bijl. S.V. Honselersdijk liet hierna de teugels wat vieren en gaf Poortugaal de mogelijkheid om dichterbij het honselse doel te komen. Het grote gevaar van Poortugaal moest komen van de zeer snelle en behendige Gerwin Lake. De van Excelsior Maassluis afkomstige linksbuiten ging veel op solo jacht, maar door goede rugdekking werd de spits van het scoren afgehouden. In de 30e minuut claimde heel Poortugaal voor een strafschop, nadat Branco Kok met een knappe sliding de bal weggleed voor zijn tegenstander. De tegenstander ging erg vrijwillig naar het gras en de goed leidende scheidsrechter Helder zag dit goed en liet gewoon door spelen. Eind van de eerste helft kwam Poortugaal dicht bij de openingstreffer. Een knap een-tweetje werd door Boy Zuijderwijk met de voet gered. De daaruit volgende corner moest Boy nogmaals redding brengen. Net voor de rust was het een terugspeelbal op Poortugaal keeper Dyron Bijl, waarbij keeper de bal met zijn handen oppakte. Op 10 meter van het doel mocht Tom van Veen uithalen, maar keeper Bijl herstelde zijn fout en hield alsnog zijn doel schoon.

De tweede helft kwam Poortugaal scherper uit de kleedkamer en kon keeper Boy Zuijderwijk gelijk aan de bak door een uithaal te pareren. Ook een voorzet werd tot ieders opluchting over het doel van Boy gekopt. In de 55e minuut was het voor de 2e keer dezelfde speler die in het strafschopgebied een penalty claimde, maar scheidsrechter Helder zag goed dat de speler maar al te graag naar het gras ging. Na deze schermutselingen kwam de honselse motor goed op gang. In de 67e minuut was het Leon de Brabander die de bal veroverde. Via Youri Riepe kwam Tom van Veen op rechts in balbezit. Tom drong naar binnen toe en net buiten het strafschopgebied haalde hij hard uit en onbereikbaar voor de misgrijpende keeper Dyron Bijl, 0-1. Nauwelijks 2 minuten later viel de genade klap voor Poortugaal. Een fraaie voorzet van Branco Kok bereikte op rechts Angelo Zwirs en met een prachtige omhaal maakte hij er 0-2 van, dit fraai in beeld gebracht door 3 foto’s van onze fotograaf Koos. Poortugaal was van slag en de score had snel op kunnen lopen. Een vrije trap van Tom van Veen belande op de kruising. Er waren kansen voor open doel voor Angelo Zwirs en voor de ingevallen Pawel Rubin. Maar na afloop klaagde daar niemand meer over. S.V. Honselersdijk had als promovendus een geweldige start in de eerste klasse.

a.s. zaterdag hebben we al de enige Westlandse derby thuis tegen onze buren Westlandia. Het kan een geweldige wedstrijd worden en hopen natuurlijk op veel publiek.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Branco Kok, Leon de Brabander, Youri Riepe (geel), Joey Valstar, Tom van Veen, Nando Kok (-82 Pawel Rubin), Angelo Zwirs, (-88 Brian Valstar)

Door: Jan de Brabander
Foto's Koos Ophorst