Nieuwe trainers voor JO9-1: Luuk Boers, Lance Kooij en Joey van Marrewijk
donderdag 6 september 2018

Sinds enkele weken heeft de JO9-1 een nieuw trio aan trainers. De jonge talenten zijn het nieuwe seizoen gestart onder leiding van de trainers Luuk Boers, Lance Kooij en Joey van Marrewijk (allen 19 jaar). Het jonge trio heeft al enige ervaring met het trainen van jeugdelftallen en staat te popelen om aan de slag te gaan met de jonge voetballers. Naast het geven van training zijn alle 3 de trainers zelf ook nog actief als eerstejaars senior in het tweede en derde elftal.

Afgelopen weekend nam het team van de JO9-1 deel aan een toernooi bij Quintus, waarna het trainerstrio tijd had voor een interview. In onderstaand interview met de trainers vertellen zij graag over wat ze dit seizoen voor ogen hebben met de jeugdspelers van JO9-1. Op de bijgevoegde foto zijn van links naar rechts Joey, Lance en Luuk te zien.

Op welke dagen trainen jullie met de spelers van JO9-1?
"We trainen 2 keer in de week met de hele groep, op dinsdag en donderdag. Daarnaast krijgt een gedeelte van de spelers met een andere groep uit de JO11-afdeling elke vrijdag techniektraining."

Hoe zijn jullie erbij gekomen om gezamenlijk trainer te worden van dit elftal?
"We zijn net voor de zomerstop gebeld door Maikel Middelburg met de vraag of wij het leuk vonden om hoofdtrainer van JO9 te worden. Uiteraard hebben we dit zelf eerst nog even onderling overlegd, maar we kwamen al snel tot de conclusie dat dit een hele leuke uitdaging voor ons is!"

Hebben jullie al ervaring met het geven van training aan jeugdelftallen?
"Luuk heeft samen met Jorne van der Plas een jaar lang training gegeven bij de F-pupillen, daarnaast heeft hij ook samen met Joey nog een seizoen training gegeven aan de F3 als maatschappelijke stage voor school. Voor Lance is het nu het eerste jaar dat hij training gaat geven."

Bezitten jullie al officiƫle trainerspapieren?
"We gaan vanaf half september een trainerscursus volgen van de KNVB. Dat houdt in dat we 12 keer op maandagavond een cursusavond hebben waarbij we worden opgeleid tot Juniorentrainers. Uiteraard gaan we er alles aan doen om na de cursus het officiƫle KNVB-certificaat op zak te hebben."

Wat vinden jullie het leukste aan het trainen/coachen van een elftal?
"Gedurende het seizoen zie je dat de spelers zich echt ontwikkelen, het is leuk om de jongens en meiden uiteindelijk allemaal beter te maken. Daarnaast hebben we nu een hele leuke, enthousiaste groep met jonge talenten. Ook voelt het goed om op deze manier toch wat terug te kunnen doen voor de club waarbij we al onze hele jeugd voetballen."

In welke competitie komt het elftal dit seizoen uit?
"We beginnen in de 3e klasse, echter is dit jaar het concept door de KNVB enigszins gewijzigd. Er is wel sprake van een competitie, maar de uitslagen en de ranglijst worden niet meer door de KNVB gepubliceerd. De resultaten worden alleen door de KNVB meegenomen voor een eventuele herindeling van de competitie op basis van de sterkte van de teams. Dit heeft de KNVB gedaan om het plezier in het spelletje weer op de eerste plaats te krijgen bij de jongste jeugd."

Wat zijn jullie ambities als trainer zijnde?
"Allereerst willen we veel ervaring opdoen in het trainerschap en kijken hoe het bevalt. We gaan er vanuit dat we veel gaan leren op de trainerscursus, dus zo kunnen we hopelijk als trainer zijnde ook groeien. Het belangrijkste is natuurlijk dat we aan het eind van het seizoen kunnen zeggen dat we er een leuk, sportief en gezellig seizoen op hebben zitten! Vanuit daar kijken we dan wel weer verder naar de toekomst."

Hoe zijn de resultaten in de eerste weken van dit seizoen?
"Tot nu toe zijn we nog ongeslagen, dus dat is mooi meegenomen. We hebben 4 wedstrijden gespeeld, waarvan 3 op een toernooi. Het toernooi ging goed, we hebben 2-2 gespeeld tegen KMD en vervolgens 4-2 en 10-2 van respectievelijk Quintus en Verburch gewonnen. Dit resulteerde in een mooie 2e plaats op het toernooi."

Hoe is de begeleiding vanuit de club naar jullie als beginnende trainers?
"De club helpt ons op een goede manier. We krijgen trainingen aangereikt die we kunnen gebruiken, maar hebben ook de vrijheid om deze waar nodig aan te passen naar ons eigen inzicht. Daarnaast hebben we ook veel vrijheid gekregen om de trainingsdagen af te stemmen met elkaar. Hierdoor is het nu mogelijk dat er steeds 2 trainers aanwezig zijn op het trainingsveld en dat Luuk daarnaast ook nog samen met onder meer Richard Gardien de techniektraining verzorgt."

We zijn als club zijnde uiteraard trots op het nieuwe trainerstrio en wensen hen veel succes toe voor het komend seizoen! We hopen dat jullie samen met de jeugdige talenten een mooi seizoen tegemoet gaan waarin de spelers zich optimaal kunnen ontwikkelen.

jem-id